Friday, November 21

Gunalah O.T.A.K. !

Sesungguhnya kami ciptakan manusia itu dengan sebaik-baik kejadian-QURAN


Mutakhir kajian ahli neurologi menunjukkan bahawa secara purata manusia sebenarnya hanya menggunakan kurang 1% daripada kemampuan otak yang ada.. Suatu angka peratusan yang sangat sedikit!

Ini menunjukkan suatu pembaziran besar kerana 99% potensi otak yang maha hebat ini telah disia-siakan. Bagi otak orang dewasa misalannya.. Ia mengandungi 10,000,000,000 (sepuluh bilion) neuron atau sel saraf iaitu beberapa kali ganda lebih banyak berbanding seekor lebah yang hanya memiliki 900 neuron.

Walaupun hanya sebanyak itu, ia sungguh mengujakan kerana seekor lebah tadi mampu membuat pelbagai kerja yang mengkagumkan! Ia mampu membina indung lilin, memproses madu yang dikenali sebagai 'raja ubat', membawa masuk udara segar ke dalam sarang, mengawal suhu dan cahaya, menghasilkan cecair pencuci untuk kerja-kerja pembersihan sarang, menganalisa cahaya, berkomunikasi, bahkan sampai ke satu tahap ia menjaga kebajikan dan disiplin rakan-rakannya yang lain.

Maka, sebenarnya jika potensi dan keupayaan otak itu digunakan dan dimanfaatkan sepenuhnya.. kita akan menjadi seorang 'Super Pintar' dan mampu mengingati apa sahaja maklumat dan input yang dimasukkan!

Bagaimana melahirkan seorang "Super Pintar"?


Gunalah O.T.A.K. !

No comments: