Monday, October 29

Sedekah: Rela vs Paksa?

"Bersedakahlah, kerana sedekah itu mencegahmu dari Musibah" - Al-Hadis


Hari itu saya menerima sms dari seorang adik. Kenalan dalam usrah.
Berhenti di lampu isyarat, saya mengambil peluang meneliti kandungannya.
 
Smsnya lebih kurang berbunyi, beliau mempunyai sedikit masalah kewangan dan mengharapkan agar diberikan sumbangan.

Entahlah mengapa tiba-tiba terdetik dalam hati, "Ish! Sumbangan lagi..". Hati mengeluh!

Jelas keluhan tersebut dari hati yang terbujuk syaitan.
Saya teruskan perjalanan sambil beristighfar panjang.

Dipendekkan cerita, juga secara tiba-tiba selepas membelok dari lampu isyarat tersebut, seorang polis trafik melambai-lambai agar saya memberhentikan kereta.

Saya berhenti.

"Ada apa encik?" Tanya saya.

"Awak tanya ada apa? Mana tali pinggang keledar?" Tanyanya kepada saya. Astaghfirullah! Saya menepuk dahi. Rupanya saya tak memakai tali keledar!

Ketika Encik Polis sibuk mencatatkan saman, saya membuat kira-kira sendiri dalam kepala. Apalah kesilapan saya hari ini hingga terlupa memakai tali keledar. Boleh pula saya tak nampak langsung kelibat polis tersebut walhal orang didepan dan dibelakang semuanya perasan akan kehadiran Encik Polis.

Inilah ketentuan Allah.

Ada dua perkara yang saya pelajari.

1. Harapnya itu tanda kasih-sayang Allah. 

Saman RM300 boleh tahan lagi. Tapi kalau kemalangan tanpa memasang tali keledar belum tentu nilainya semurah RM300 tersebut! Boleh jadi nyawa sebagai bayarannya.

2. Mungkin jua itu petanda teguran dari Allah.

Kadang ada masa hati kita mengeluh dan berasa bimbang untuk mengeluarkan sedikit infak dan sedekah. Sampai satu tahap sedekah yang sepatutnya Allah redha dikeluarkan secara rela bertukar menjadi paksa-rela. Saman itu terpaksa, sedakah itulah yang rela! 

Saya menasihati diri agar memilih amal yang rela.


No comments: