Friday, July 30

Wahai hati, Tenanglah!


Ada seorang sahabat datang mengadu dan bercerita beberapa masalah yang dia hadapi. Saya mendengar dan mengajaknya untuk mencari penyelesaian yang terbaik. Alhamdulillah hasil diskusi kami sedikit sebanyak dapat melegakan beliau...

Saya kongsikan kepada sahabat tadi beberapa bait tulisan Sheikh Muhammad Ali-Hashimi dalam kitabnya Syakhsiyyahtul Muslim:

Terkadang jiwa seorang mukmin terkena sifat lalai, sehingga kakinya tergelincir, atau terjatuh dalam kealpaaan. Tapi, tidak lama setelah itu ia kembali ingat dan sedar lantas serta merta meninggalkan kesalahannya lalu kembali kepada Tuhannya! Seperti mana Firman Allah SWT:

“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa bila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka akan ingat Allah, maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya”-->Al-A’raf ayat 201

Mudah-mudahan Allah SWT kurniakan kita sifat seperti mana yang disebutkanNya tadi....

KENAPA KITA KECEWA?

Pengalaman mengajar bila kita mengejar sesuatu bukan kerana Allah SWT dan apabila kita diuji dengan kegagalan ketika itulah kita akan berasa kecewa. Jiwa kita akan rasa lemah longlai. Sebab apa? Sebab kita tidak ikhlas...

Kalaupun kita dapat apa yang kita kejar oleh kerana kita tidak ikhlas hati kecil ini tetap tidak akan tenang. Kerana ketenangan atau sakinah itu hanya akan diperoleh dari Allah SWT. Bagaimana pula Allah berikan ketenangan jika kita membuat sesuatu bukan keranaNya??

Awas! Ketika inilah syaitan akan datang lalu menggoda anak adam yang sedang alpa agar bertindak di luar keredhaan Allah SWT.

Tetapi indahnya jika hati kita Ikhlas kerana Allah SWT.... Tak kiralah kita dapat apa yang kita nak atau kita gagal sekalipun hati ini akan sentiasa tenang. Aman dan berhenti dari berdegup kencang.

Kita yakin bahawa itulah anugerah yang terbaik dari Allah SWT.

‘DIAL’LAH ALLAH SELALU

Saat hati kita gundah-gulana, cuba ambil masa untuk mengadu dengan Allah SWT. Berbicaralah denganNya melalui dua perantaraan iaitu Solat atau Zikir.

Saya suka menggambarkan solat sebagai ‘talian formal’ manakala zikir pula ‘talian un-formal’ untuk berhubung dengan Maha Pencipta.

Tidak mungkin kita dapat menggunakan ‘talian formal’ sepanjang hari kerana solat menuntut beberapa ‘terma&syarat’ yang perlu dipatuhi seperti adanya wudhu dan sebagainya. Tetapi zikir, ia boleh dilakukan di mana sahaja dan bila-bila masa.

Anywhere and Anytime you can connected to Allah via Zikrullah!

Jadi, mengapa masih tidak mahu men’dial’ Allah??

Ulama Tasawwuf mengajarkan beberapa cara untuk mendapatkan ‘line’ terbaik untuk berhubung dengan Allah SWT secara zikrullah. Antaranya ialah kita berkeadaan duduk seperti bayi di dalam rahim ibu.

Subhanallah.... Ketahuilah mereka sedang berzikir kepada Allah SWT.

Duduk tawarru’-->(kepala menghadap perut sambil tangan memaut kaki). Cubalah....

-------------------------------

myikhwanfiideen.

“Salam Jumaat. Hargailah hari ini kerana Esok belum pasti milik Kita.”

Thursday, July 29

Mertua, Menantu, Cucu


As-Syahid Imam Hasan Al-Banna

Beberapa hari lalu, saya sempat menelaah sebuah buku yang menceritakan latar belakang seorang tokoh iaitu Sheikh Sa’id Ramadan Al-Buti. Kebetulan saya memang ingin membaca profil tokoh ini kerana pengajian Sirah di rumah setiap minggu menggunakan kitab hasil tulisan beliau.

Apa yang menarik dan baru saya ketahui rupa-rupanya Sheikh Ramadan Al-Buti ini adalah menantu kepada tokoh gerakan reformis Islam yang terkenal abad ini iaitu Imam Hasan Al-Banna. Subhanallah...

Mengapa saya terlepas info hebat ini? Bahkan ramai yang tidak sedar bahawa Imam Hasan Al-Banna punya menantu yang unggul di gelanggang dakwah sehingga menjadi buruan pihak berkuasa Mesir.

Jadi tekad saya hari ini untuk menulis sedikit bagi berkongsi maklumat kepada sahabat-sahabat yang belum tahu. Bagi yang dah lama tahu ambillah sebagai kisah teladan untuk meneruskan pelayaran hidup di dunia ini.

Ingatlah generasi yang hebat tidakkan terhasil melainkan dari benih yang hebat!

KISAH SI MENANTU

Sheikh Sa'id Ramadan Al-Buti

Legasi Imam Hasan Al-Banna cukup luar biasa... Sudah tentu orang yang menjadi pilihan hati beliau bagi mengahwini putrinya semestinya juga luar biasa. Orang tersebut mestilah mewakafkan seluruh hidupnya untuk dakwah serta berjihad demi melihat kemenangan Islam.

Dialah Sa’id Ramadan!

Beliau masih seorang remaja ketika berkenalan dengan Al-Banna. Tetapi komitmennya untuk kerja-kerja dakwah sudah terserlah diawal umur semuda itu. Sehinggakan Imam As-Syahid Al-Banna melantik beliau untuk menjadi setiausaha khas ketika usianya baru menjangkau 20 tahun.

Said Ramadan juga merupakan graduan termuda dalam bidang perundangan di Fakulti Undang-undang Universiti King Foud Kaherah. Pada masa yang sama menjadi penulis tetap dalam ruangan majalah pertama Ikhwanul Muslimin, as-Syihab.

Ketika krisis Palestina berkecamuk pada 1948, Sheikh Sa’id Ramadan diberikan kepercayaan oleh Imam Al-Banna untuk mengetuai misi jihad ke Palestin dengan dibantu oleh mufti Palestina ketika itu, Syeikh Amin Al-Husaini. Namun amat menyedihkan kerana ketika itulah perdana menteri Mesir mengkhianati jemaah Ikhwanul Muslimin dan Sa’id Ramadan terpaksa meninggalkan bumi Mesir.

Beliau bersama keluarga pernah duduk menetap di bumi Lubnan, Pakistan, Baghdad, serta berakhir di Switzerland.

KISAH PARA CUCU

Dr Tareq Ramadan

Dr Hani Ramadan

Benarlah kata orang benih yang baik dibuang ke laut menjadi pulau dan bila dibuang ke darat menjadi gunung.

Begitulah juga apa yang berlaku dengan Sheikh Sa’id Ramadan. Beliau bukan sahaja berjaya mengembangkan fikrah ke serata bumi yang dijejaki bahkan melahirkan dua orang lagi tokoh dakwah kontemporari yang terkenal iaitu Dr Tareq Ramadan dan Dr Hani Ramadan!

Dan cucu Imam Al-Banna ini turut digelar ‘Penyala Obor Islam’ di Eropah hasil dari komitmen dakwah mereka di sana...

-------------------------------------------------------

Moga-moga Allah SWT mengurniakan kepada kita generasi keturunan yang mengungguli kerja-kerja dakwah. Kalau tidak sampai ke tahap itu kita pohon moga Allah kurniakan sekurang-kurangnya generasi yang sentiasa Istiqamah membuat kerja dakwah... Insya Allah.


Tuesday, July 27

Tinggalkan HAri Semalam


Kita takkan berjumpa dengan hari semalam.

Tanggal 26 Julai 2010 selama-lamanya takkan muncul untuk kali yang kedua. Betapa pun indah apa yang berlaku semalam ia akan tinggal sebagai kenangan. Begitu juga betapa duka sekalipun yang berlaku semalam ia bukannya suatu yang kekal. Peluang dan harapan masih ada di depan sana...

Dalam sejarah kehidupan, semalam akan pegi buat selama-lamanya sebagai catatan diari. Mungkin ada signifikannya untuk direnung semula tetapi ia bukannya penyebab untuk anda tidak berani melangkah semula. Atau meneruskan langkah kedepan. Perjalanan ini mesti ditempuh...

Sungguh Hebat dan Adilnya Allah SWT kerana menciptakan hari esok sebagai ganti kepada semalam. Kerana dengan itulah para hambaNya akan sentiasa meletakkan Tawakkal. Orang yang berjaya semalam belum tentu ia Berjaya esok. Dan orang yang Gagal semalam tidak semestinya sentiasa Gagal keesokan hari...

Benarlah implementasi Tawakkal dengan menyerah diri serta urusan hidup samada SEBELUM, SEMASA, dan SELEPAS. Bukannya seperti yang selalu difahami orang bahawa Tawakkal hanya berlaku ‘selepas’.

Dalam hidup ini saya dan anda wajar menjanjikan suatu wawasan esok hari yang indah sebagai motivasi untuk terus melangkah. Melangkah pula bukan sebarang langkah tetapi perlu dengan gaya yang gagah.

Ingat tak bagaimana motivasi Rasulullah SAW kepada para sahabat? Dikala mereka berasa lemah menggali parit Khandaq beserta terik mentari. Rasulullah SAW tiba-tiba mengucapkan suatu ayat yang terlalu luar biasa:

“Akan dibukalah Kota Konstantinople......”

Allahu Akbar! Terlalu jauh dari logik akal manusia.... Apakah mampu dengan berapa kerat tenaga sahabat yang ada untuk membuka Kota Konstantinople yang menjadi titik peradaban Byzantine ketika itu? Walhal Madinah yang ada belum tentu selamat dek serangan Musyrikin Mekah.

Tapi... Itulah dia keistimewaan generasi para sahabat. Mereka bekerja bukan kerana bukti yang terpampang di depan mata. Tetapi prinsip kerja mereka ialah bekerja atas apa yang mereka percaya.

Kita hari ini bagaimana?

Cuba kita perhatikan... Kita terlalu sibuk berbicara soal semalam. Bahkan kadang-kadang sampai bertelingkah mencari siapa yang menang atau siapa yang kalah. Hingga terlupa yang esok belum tentu awak menang atau saya yang akan kalah.

Nah! Inilah yang dikatakan fenomena dimana sejarah semalam merantai kejayaan esok hari.

Semalam bukan tidak boleh untuk diceritakan semula. Bahkan tradisi Al-Quran sekalipun sering menceritakan kisah semalam kepada Rasulullah SAW. Kerana semalam sering berulang buat kali kedua mahupun kali ketiga dalam roda sejarah manusia. Berceritalah soal semalam dengan mengambil ibrah serta pengajaran sebagai bekal esok hari.

Jadikan teguran Allah SWT sebagai adab sempadan:

“Nanti (ada orang) berkata: Jumlah mereka tiga (orang).... lima... tujuh.... Katakanlah Muhammad: Tuhanku lebih mengetahui bilangan mereka!.......”-->Sedutan ayat 22 Surah Al-KahFi

Bagi mereka yang sedang bekerja, teruslah istiqamah.

Semalam sudah pergi dan esok pasti akan tiba. Biarlah esok lebih baik dari semalam. Kita mungkin belum berjaya semalam tapi kebarangkalian untuk berjaya esok akan muncul untuk kesekian kalinya.

Semalam sudah pergi dan esok datang menjelmakan semula peluang.

Moga kita menjadi generasi yang bekerja atas apa yang kita percaya. Bahawa di depan sana menanti samada Syurga mahupun Neraka buat selama-lamanya...


Monday, July 26

Screen shot: SUKANEKA PASTI GP 10'























Terima kasih tak terhingga kepada seluruh insan yg menjayakan program SUKANEKA GP (bkn Grand Prix) ini scr Langsung mahupun bkn siaran Langsung.

Syukran!

(myikhwanfiiden, SU PASTI Siswa 2)
.

Thursday, July 22

Nak jumpa Abi


Kenangan bercuti dengan Abi di G. Ledang.

[Yahoo Mesenger]

Saya : Rindu ngn Abi. Dah lama ana x ke Melaka.

Abi : Kalu ade masa dtg la sini. G. Ledang tgu enta tue (Abi berseloroh)

Saya : Insya Allah Abi. If Abi ade program bgt je.

Abi : Program byk. Enta tu je yg xnk dtg

Saya : (senyum). Betul kata Abi tu.

Abi : (senyum)

Saya : Insya Allah Abi. Ana usahakan ke sana...

Melaka bandaraya bersejarah. Teringin nak ke sana bukan kerana A Famosa. Apelah yang ada ngan A Famosa tue. Seketul batu tinggalan Portugis yang kaku berdiri. Barangkali A Famosa pun sudah bosan dengan orang yang asyik datang melawatnya...

Mahu ke sana kerana ingin membangun jiwa. Berjumpa dengan Abi yang telah 6 bulan saya tidak ketemu. Sejak Abi ke luar negara sebanyak 3 kali saya tak berkesempatan lagi untuk mengunjunginya. Apatah lagi untuk berpeluang menadah sedikit sebanyak mutiara dari X-Plorace Dakwah Abi yang panjang itu.

Bila bertandang ke Melaka sekaligus saya akan teringat seorang lagi Murabbi yang saya amat kasihi. Ayahanda Ust Dzul, Tok Guru pondok Baitul Qura’. Nostalgia menuntut kitab di sana amat saya rindui sehingga kini. Apalah khabar Tok guru saya itu sekarang?

“Enta lihat air tue...”

Abi mencuit bahu saya. Ketika itu kami hampir 3000 meter dari paras laut. Dalam perjalanan menakluk si Ledang.

“Wah! Ada air lah kat sini...”

“Enta nie.. Enta nampak benda yang zahir je. Ibrahnya enta taknak fikir pun.”

Saya tersentak.

Ketika itu saya sedar Abi sedang membetulkan saya. Membetulkan semangat anak muda saya yang sedang bergelora. Ketika itulah saya mengalami Tarbiyyah Alami. Juga Tarbiyyah Rabbani. Tarbiyyah dari Allah yang ditugaskannya kepada Alam. Dan Abi pula sebagai Tok Guru yang mengajar.

[Yahoo Messenger]

Saya : Abi... Ana sakit.

Abi : Ha? Sakit pe?

Saya : Jiwa ana sakit Abi.

Abi : ooo. Pegilah klinik jiwa (Abi berseloroh lagi)

Saya : Dah pegi Abi. Tapi skg ni ana nk Abi jg yg rawat

Abi : mmm. Bln 8 ni jupe kt G. Ledang. Ade prog U. Enta ikut skali. Stuju?

Saya : Syukran Abi.

Alhamdulillah. Offer yang sangat berharga dari Abi. Sahabat-sahabat kat Melaka tunggu kehadiran saya di sana... Insya Allah.

Khusus buat Abi:

-BISIKAN HATI SANG PENDAKI-

Abi...

Ketahuilah pendakian demi pendakian telahku lalui...

Walau puncak itu terlalu jauh, tapi aku tak kunjung henti...

Terus mendaki.

Sambil mengunyah pesan abi dengan geraham gigi...

Abi...

Aku sudah saksikan ramai pendaki berhenti...

Tapi alhamdulillah aku masih mendaki...

Ya, aku yakin yang aku masih mendaki...

Tapi Abi...

Entah kenapa setelah sekian lama mendaki..

Kini aku tiba di satu kaki...

Betul punca air ada lagi.

Betul arus air masih mengalir lagi..

Tapi... Penuh kelodak dan berdaki...

Abi...

Ku dah tak sanggup bertarung ujian ini.

Abi, pohon tunjukkan mata air yang lebih suci!


P/s:- Abi, terima Kasih krn 'ole-ole' ini-->[link]