Wednesday, November 7

Bumi sakura: My 2nd visit



Kemenangan Obama mengiringi persiapan saya ke negara matahari terbit.

Tahun ini sahaja dua kali saya ke sana, bezanya pemergian kali ini adalah undangan khas dari Universiti Kyushu bagi sesi latihan intensif di Kyudai. Empat orang peserta dari Vietnam, Malaysia, Filipina dan Thailand akan berkampung selama 11 hari.

Alhamdulillah urusan persiapan berjalan dengan lancar termasuk urusan mendapatkan Visa. Pengalaman lepas mengajar saya bagaimana berurusan dengan Konsular Jepun yang agak ketat soal kemasukan orang asing ke negara mereka.

Cuma apa yang agak terkilan, saya tidak berkesempatan mengucup pipi anak tersayang sebelum melangkah ke perut kapal terbang. Sedikit sebanyak perasaan itu hilang bila melihat videonya yang dihantar oleh isteri tercinta.

Ya, abi amat berbangga dengan kamu sayang! Ahmad sudah boleh berdiri dan berjalan beberapa langkah. 1 kejayaan yang menginspirasi sang Ayah...

Pemergian kali ini banyak agenda yang ingin dilangsaikan.

Selain membuat latihan, saya juga diamanahkan oleh universiti untuk merealisasikan impian kerjasama dua hala antara universiti dari Borneo ini dengan Universiti Kyushu. Saya mengharapkan 'green light' yang baik dari KU dan ia pastinya akan membantu merancakkan lagi penyelidikan UMS dalam bidang Sains, Teknologi dan Kejuruteraan.

Dunia penyelidikan tidak boleh lari dari soal human resource. Pelajarlah sumber utama kemanusiaan yang akan memastikan penyelidikan tersebut berjalan. Penyelia seorang tidak akan mampu membuat semua kerja. Mujurlah jawatankuasa projek menganugerahkan saya bebearpa orang pelajar untuk membantu.

Terima kasih..

Akhir kalam doakan pemergian yang sementara ini membuahkan kebaikan untuk ummah. 

Flight saya akan transit ke Kuala Lumpur, kemudian Bangkok, dan insha Allah dijadualkan tiba di Fukouka airport pada sebelah pagi hari Ahad.

Assalamualaikum! 
 

No comments: