Sunday, July 20

Diari Kembara II--utusan dari negeri dibawah bayu

Assalamualaikum buat teman dan sahabat Maya...

Moga anda semua berada dalam keadaan sihat dan paling penting sentiasa di bawah lembayung rahmat Allah dan kasih rasulNya...

Alhamdulillah hari ini saya mendapat peluang untuk mengetip keyboard bagi menyatakan perkongsian di alam Maya ini.. Peluang tue memang ader... Tapi, oleh sebab masalah tertentu maka ia terpaksa ditangguh-tangguh.. Dah lama tak menaip nie, terpaksa terkial-kial beberapa minit untuk mencari huruf-huruf kat keyboard.. Maklumlah time LI (Industrial training) nie asyik berGUSTI denagn kabel-kabel elektrik saiz Dinasour.. huhu.. So, tangan pun jadi keras dah..

Industrial Training suatu Tarbiyyah...

Ehm.. Maybe satu statement yang agak radikal kot.. tapi, bagi saper2 yang menghayati cycle-life diri masing2 ketika LI pasti bersetuju ngan saya.. Cuba sahabat2 tengok ek... Bayangkan pagi2 buta kita dah turun pegi kerja.. Kerja pula sampai malam.. Lepas maghrib kekadang ader mesyuarat persatuan (tanggungjawab sebagai kader kawasan).. Lepas isyak, kita pegi attend meeting.. Meeting selalunya habis pukul 12 malam.. Kalu ader kerja pejabat tak habis, kena wat pula lepas meeting.. So, selalunya kita dapat tidur around 2pagi camtue..

Cycle seperti itu bermula hari Isnin hinggalah hari jumaat.. sabtu dan ahad pula, selalunya ada undangan program di sekolah-sekolah ataupun kawasan-kawasan tertentu.. Jadi, payahlah nak kata untuk guna masa cuti sabtu-ahad untuk pergi berkelah atau pun seumapamanya.. Nak relax tension..? Relaxkanlah diri anda dengan berPROGRAM!

Bila berada dalam situasi berikut... Teringatlah saya dengan pesan Murabbi(pendidik) usrah di Kampus yang sering berkata "Perjuangan dekat kampus nie, adalah amat jauh bezanya dengan perjuangan di luar.." Iyalah.. tue belum berkeluarga lagi dah terasa AURA cabarannya.. Haa.. mana nak letak pula komitmen kepada anak-isteri nanti.. Moga saya dikurniakan orang-orang yang faham apa maknanya sebuah PERJUANGAN!! Insya Allah.

manusia VS orang

Agak lucu jugalah dengan subtitle entry nie.. mungkin timbul satu persoalan kepada kita.. Apa beza manusia dengan orang?? Entah saya pun tak mungkin nak clarify menurut kamus dewan.. "Oghe ganu dan oghe Kelate" tapi takde pula orang cakap "Manusia ganu dan manusia Kelate" tue pendapat sorang classmate bila saya tanyakan soalan tadi...Macam betul gak.. Erm,cuba jangan lihat maksud secara literal 2 perkataan ini.. Tapi, lihatlah kaitannya dengan satu lagi perkataan iaitu SIKAP atau BEHAVIOUR .. Bagi saya, lazimnya perkataan 'orang' akan dikaitkan dengan perlakuan dan sikap sesebuah masyarakat bangsa. manakala perkataan MANUSIA pula dikaitkan dengan anatomi bentuk tubuh bagi menggambarkan sesuatu bangsa atau tamadun. Contohnya, orang kata Manusia Zaman Purba dan manusia Zaman Batu Awal..

bersambung...

No comments: