Thursday, January 10

Salam Hijrah 1429


1429 Hijriyyah.. Tarikh baru dalam kalendar Islam.. Sedar atau tidak, kita semakin menghampiri usia kedewasaan dan tahap kematangan fizikal dan begitu juga mental harapnya.. Dan acapkali kita dengar orang akan bertanyakan apa dia azam yang kita nak buat sempena tahun baru ini.. Moga perkongsian yang saya sampaikan disini mampu menjadi panduan bersama kita dalam meletakkan azam 1429 yang akan datang..

1. Muhasabah..
Kita selaku manusi sering melakukan kesalahan samada sedar atau tidak. maka kita sewajarnya mengambil ia sebagai batu loncatan untuk meletakkan azam sekurang-kurangnya tidak mengulangi kesalahan-kesalahan yang lepas. Andaikata kita melepaskan peluang untuk mengkoreksi diri, maka boleh jadi kita masih tidak sedar kesilapan yang pernah kita lakukan sebelum ini.. Bila kita berbicara tentang muhasabah, saya beranggapan sebagai manusia biasa tidak cukup kita bermuhasabah berseorangan, tetapi harapnya ada sahabt-sahabat yang terlibat sama.. Ini boleh menjadikan suasana muhasabah yang lebih berkesan..


2. Letakkan Matlamat..
Setelah kita menyelongkar apa sebenarnya yang kita lakukan sebelum ini.. samada ianya baik ataupun buruk, maka wajiblah kita letakkan satu matlamat/GOAL pada tahun akan datang.. Kekalkan dan perbaikilah yang sudah baik dan tinggalkan yang tidak baik.. Sebagai seorang Mahasiswa, boleh jadi matlamat/ main GOAL yang bakal kita tetapkan terkandung di situ matlamat akademik kita.. Kerana akademik merupakan the reason of being kita di mana2 IPTA/IPTS. Tetapi jangan kita lupa juga kepada tanggungjawab kepada masyarakat yang mesti kita lakukan.. khususnya masyarakat kampus.. Perkara sebegini sering kita lupakan, malah kekadang kita tidak menyedarinya dan lebih teruk lagi ada sesetengah kita yang mempersoalkannya.
Izinkan saya berkongsi pengalaman.. Pernah soalan seperti ini saya ajukan kepada beberapa orang yang bergelar mahasiswa.. kebetulan pula ketika itu isu kehilanagn Nurin galak dibincangkan di dalam media..

"Apa peranan kita sebagai Mahasiswa ??".. Soalan yang nampak very simple untuk dijawab.. Tetapi tyidak ramai ynag mampu membuka bibir untuk melontarkan pandangan.. Isunya disini bukan jawapan yang susah nak dicari.. Boleh sahaja sesiapa mengeluarkan jawaban yang relevan dan praktikal.. Tetapi, bila kita berkata mestilah kita kotakan.. Persoalan ini yang membelenggu mahasiswa untuk menjawabnya.. terpulang.. samada kita tidak tidak mampu melakukannya atau kita tidak mahu melakukannya !!.. Tepuk dada dan tanyalah Iman..

3. Strategi...
Rancanglah strategi yang praktikal untuk kita capai matlamat yang kita canangkan dalam diri.. Ingat! persoalan strategi adalah sangat luas untruk kita perbincangkan dan banyak elemen2 yang perlu disertakan dalam perencanaan strategi kita. Ini termasuklah tentang bagaimana kita boleh maintain the power ketika menjalankan planning yang telah dibuat itu.. sering sahaja kita dengar tentang pentingnya stamina dalam larian.. Kita sebenarnya pelari dalam program MERENTAS DESA dan bukannya pelari pecut.. Sebab, kita tidak tahu apa sebenarnya halangan2 yang bakal kita hadapi.. So, Stamina and anticiption are very important in that case. Berbeza dengan pelari pecut yang memang kita sedia maklum track yang akan kita lalui..

Akhir sekali.. Jangan lupa kita titipkan doa serta tawakkal kita kepada Allah.. "MEREKA MERANCANG DAN ALLAH JUA MEMBUAT PERANCANGANNYA DAN SESUNGGUHNYA ALLAH JUALAH SEBAIK-BAIK PERANCANG" (Quran).... Moga setipa perancanagan kita mendapat Redha Allah..

myikhwanfiideen 1429..

No comments: