Saturday, September 13

Lambakan Isu dan Peranan Mahasiswa terhadapnya...

Petang jumaat, 12 SEPTEMBER 2008
Saya terkejut kerana mendapat message dari kawan di UPM, Chen Zen mengenai penahanan aktivis blogger yang cukup terkenal iaitu Raja Petra. Selang beberapa jam kemudian, sekali lagi Chen memaklumkan bahawa YB Tersesa Kok dan seorang lagi wartawan dari akhabr Sin Chew Daily turut diitahan di bawah akta yang sama iaitu ISA.

Saya cukup tertanya-tanya... Fikiran mengimbas kembali beberapa peristiwa dan isu yang berlaku dalam negara. Ya, sebelum nie memang ada berita yang melaporkan bahawa Raja Petra bakal berdepan dengan akta ISA kerana beberapa isu yang dipaparkan dalam blognya, Malaysia Today. Bagi Yb Teresa pula, mungkin penahanan ini dikaitkan tentang isu yang berlaku di Puchong, Selangor. Tapi, apa pula kesalahan Tan Hoon Cheng, reporter dari Sin Chew ini?Lama saya termenung sendirian.. Test subjek Ekonomi petang itu membuatkan saya terlupa sejenak hal berkaitan.

10 malam..
Handset saya vibrate.. Saya masih dalam dewan kuliah dan masih menghadap paper Engineering Economy. Sempat juga saya mengambil peluang untuk menjeling incoming call.. Ohw.. Chen Zen rupanya.. Sori Chen, Im still in test.

10.30 malam..
Habis jer test.. Saya terus melangkah keluar dari Dewan dan terus call Chen. Seperti biasa, Chen menyapa dengan ucapan Salam. Memang sudah kebiasaan beliau. Malah, first time saya bertemu beliau memang agak terkejut juga. Is't he is Muslim or not? Masakan tidak, bahkan beliau boleh bertutur perkataan Arab dan menggunakan kata ganti ana dan enta bila bercakap dengan Malay student. Itu memang daya penarik beliau. Chen nie anak didik Lim Guan Eng kata sahabat saya. Saya tersenyum dan cukup kagum. Perlahan-lahan dalam diri terbit keinginan dan kemahuan untuk belajar mandarin.

"Zul, U know there are something happen in our country.. 3 of activis was suspended by ISA right know! So Zul, what we can do.. Any suggestion? We are Mahasiswa.. We have an Idealisme and voice of Power!"
Bersemangat Chen malam tue.. Saya hanya sekali-sekala meningkah kata-kata beliau.. Fikiran saya menerawang jauh dan berfikir.. Jadi, tidak fokus sangat dalam bicara saya dengan Chen..

Mengapa Chen bersemangat...?

Adakah sebabnya yang ditahan itu orang Cina...? Atau, memang kerana prinsip Keadilan yang dipegang? Dan,
bersalahkah saya kalau tidak bersetuju atas penahanan itu? zalimkah saya terhadap bangsa sendiri?

Fikiran saya seputar itu.. Saya capai motosikal lalu balik dari dewan kuliah.. Fikiran saya tetap berputar dan hati serta akal berbahas dalam diam. Lalu, saya mengambil keputusan untuk singgah sebentar di bilik kawan untuk mencari info.. Yes! I forgot something that very important.. It is INFORMATION. Sebelum membiarkan hati dan akal berbahas, biarlah mereka berdua disaji dengan information yang betul.. barulah adil. Step ini yang kekadang kita lupakan ataupun kita dihalang mengetahuinya menyebabkan kita salah memberi ulasan dan pandangan terhadap sesuatu isu yang timbul.

Seperti biasa..
Malaysia kini, Tranung Online, Laman Marhaen, Harakah daily, KL Pos, dan tidak diabaikan juga Utusan Malysia, Berita harian, The Star serta NSTP menjadi santapan.

Lama saya termangu depan komputer dan kepala berfikir dan mata berjaga cuma akal dan hati berhenti sejenak untuk berbahas. Penat kot..(",)

Raja Petra-->Isu penghinaan terhadap agama Islam
YB Teresa Kok-->Isu protes terhadap laungan Azan di Puchong

Tan Hoon Cheng-->Melaporkan seorang ahli politik yang mengatakan orang Cina 'menumpang'


Itulah serba-sedikit maklumat dan sebab mengapa mereka ditahan. Dan kesimpulannya, kerajaan memandang penahanan ini adalah demi kestabilan Negara. Tapi, kesian juga dengan Tan, dia hanya melaporkan sahaja.. Mengapa orang yang bercakap tidak dikenakan tindakan dan mengapa orang yang mengoyakkan gambar mantan ketua menteri Penang tidak ada sesuatu dakwaan?

Di sinilah timbul persoalan dan tanda tanya.. Maka sedikit sebanyak akal berhujah kepada si hati yang diam tanpa seribu bahasa.. Saya hanya membiarkan mereka berdua..

"Ah! memang dasar orang Cina" bentak si hati yang dari tadi diam. Terkejut juga si Akal dengan respon dahsyat dia. Saya tersenyum.. Ini adalah tindakan emosi wahai hati.. Adakah kau lupa.. Ketika di Matrik dulu.. Ya, memori matrik memberikan pengajaran serta pembelajaran yang cukup bermakna...

Zaman Matrik, Era-2004/2005Dengan kapasiti student Muslim yang kurang dari student Non-Muslim, sudah semestinya Islamic Center (JK Surau Irfaan) berdepan dengan cabaran yang cukup banyak dalam menggerakkan agenda Dakwah dan Islah. Ketika itu saya memgang jawatan sebagai Pengerusi dan dibantu oleh rakan-rakan yang sekarang ini rata-ratanya menjadi pimpinan di kampus. Antara Isu besar yang kita hadapi ialah;

  • Proses untuk mengIslamkan saudara baru
  • Bantahan terhadap program-program Surau

Saya berkongsi hal yang kedua kerana ia amat berkait dengan skop perbincangan kita. Untuk pengetahuan anda, bantahan terhadap program surau ini turut termasuk bantahan terhadap penggunaan microfon dan CD Quran setiap kali waktu Subuh! Sama dengan kes yang berlaku di Puchong, Selangor!

Apa tindakan yang kita buat?

Saudara, memang kita sebagai orang Islam apabila berdepan dengan Isu-isu seperti ini kita rasa tercabar. Bahkan! kita memganggap 'mereka-mereka' itu sama sekali tidak menghormati SENSITIVITI kita! Tapi saudara, kita kena faham dan bijak dalam menyelesaikan isu seperti ini kerana 'mereka-mereka' itu bukanlah musuh kita, bahkan! mereka adalah Mad'u (objek dakwah) dan jiran tetangga kita. Itu yang sepatutnya dijelaskan kepada sang hati yang amat emosional.

Dialog..

Itulah penyelesaian yang terbaik.. Ya, memang itu yang di buat oleh Pengarah Kolej Matrikulasi ketika itu. Beliau memanggil kami serta wakil-wakil Non-Muslim untuk duduk berbincang secara bersemuka. Mereka membentangkan tuntutan serta pandangan mereka. Kita juga membentangkan hujah serta paling penting memberikan penerangan kepada mereka. Di samping itu juga, kita mestilah membuat review terhadap tindakan yang kita buat.. Sebagai contoh:

Satu soalan kepada saudara;
mengapa perlu kita memasng kaset atau CD pada waktu pagi (sebelum Subuh)..?

Jawapan kita ialah;
Mahu memberi dakwah kepada bukan Islam serta melambangkan Syiar Islam dan ingin membangunkan para pelajar Muslim

Review:
Mungkin matlamat itu boleh dicapai atau mungkin juga ia dibenci dan dicemuh. Malah, metod itu kekadang menjauhkan para Mad'u dan menimbulkan suatu salah sangka terhadap agama. Sebab apa? Sebab mereka tidak memahami apa itu Islam? Inikan pula persoalan ketika waktu Subuh! Jadi, kita kena memikirkan method lain yang lebih efektif untuk mencapai matlamat tersebut. Bahkan! kita perlu bermuhasabah kerana tiang masjid lebih ramai dari pelajar yang hadir solat Subuh.

Itu kaedah penyelesaian yang kita buat di Matrik dahulu. Lalu atas agenda dan matlamat dakwah, kita mempergiatkan Dialog antara agama sebagai salah-satu method dan kaedah pilihan. Dan syukur kepada Allah kerana mujahidah; seperti Nurul 'Ain Binti Abdullah, Najwa Binti Abdullah, dan begitu juga Mujahid; Iqbal Bin Abdullah, Taufik Bin Abdullah dan ramai lagi muncul atas asbab kefahaman.. Perjanjian Hudaibiyyah detik hati saya.. Ya! Saya cukup meyakini bahawa setiap rentetan Sirah Nabi itu mempunyai pengajaran berguna bagi tujuan implementasi terhadap sebarang permasalahan yang ada sekarang!

Di Eropah misalannya, dialog merupakan method yang diterima pakai serta salah satu wacana mereka untuk berdiskusi. Mungkin juga kerana nilai yang terdapat pada peradaban moden sudah semestinya akan mendahulukan penyelesaian berbentuk 'Aqliyyah sebelum Emosiyyah! Dan, Alhamdulillah Islam di Eropah berkembang pesat berbanding di Dunia Arab yang mana penduduk Bukan Islamnya amat sukar terkesan dengan metod dakwah berlandaskan slogan semata walaupun mereka hanyalah golongan minoriti..

"Ada masanya kita perlu bertegas dan ada masanya bertoleransi itu lebih baik.. Semuanya disandarkan pada potensi prospek dakwah dan survival Islam yang dipandang dalam ruang sudut wajaran MAKRO dan MIKRO.."

Peranan Mahasiswa terhadap isu..

Isu negara melambak-lambak tanpa usaha penyelesaian terbaik dari pihak yang sepatutnya. Tambahan pula, badan-badan yang dipertanggungjawabkan gagal bertindak seperti yang diharapkan lantaran terpaksa mengikut rentak sang Politician. Oleh yang demikian, bagi mengimbangi perkara ini maka sewajarnya mahasiswa serta golongan Intelek Universiti perlu menjadi orang yang ketiga iaitu kelompok check and balance. Maksud saya, kelompok ini bertindak bagi mengimbangi serta memperbetulkan sebarang keadaan yang berlaku dalam negara amnya dengan teguran serta kritikan yang merentasi sempadan kepartian, perkauman mahupun kekuasaan.

Dengan kehadiran Mahasiswa dan golongan intelek, maka ruang dialog juga perlu dibuka seluas-luasnya kepada mereka agar ia menjadi medan untuk rakyat dan mana-mana individu menggarap kefahaman yang sebenar terhadap suatu tindakan yang mereka buat. Dengan itu, isu-isu yang meruncing dapat dibahaskan secara ilmiyyah dan paling penting kita boleh mendidik rakyat untuk bertindak berdasarkan kefahaman dan sifat toleransi dan bukannya bertindak melulu serta beremosi.

Mahasiswa merupakan pemimpin dan generasi yang dicanangkan sebagai pelapis kepimpinan negara. Samada ia pelajar Malay, Chinese, atau Indian; pasti suatu hari nanti ia akan memimpin semua bangsa dan bukannya bangsa nenek moyang dia sahaja. Bentuklah Negarawan dan bukannya bangsawan! Lalu, pasti dan pasti ia kan berdepan dengan deretan isu seperti ini. Maka, adakah mereka dilatih dengan suatu jadual transaksi persediaan serta sejauh mana kewujudan medan praktikal memimpin yang sempurna di kampus tanpa mengira bulu? Bahkan! Rasulullah telah membuktikan bahawa baginda adalah pemimpin yang terulung dan mampu memipin negara serta masyarakat majmuk Madinah ketika itu. Itulah sebenarnya kehebatan Pemimpin Islam yang sudah semestinya dipupuk di kalangan Mahasiswa!

Tapi, malangnya pintu dialog terlalu tertutup dan natijahnya masyarakat terlalu bersalah-sangka antara satu-sama lain. Jangankan rakyat marhaen, mahasiswa pun tidak ada ruang yang sewajarnya.. Buktinya saya cukup terkejut apabila di universiti dialog mengenai agama tidak akan mendapat kelulusan umapamanya atas alasan ia menyentuh sensitiviti.. Tapi bagi saya, mendidik orang berfikir adalah lebih baik dari menghalang orang berfikir!!

Saya teringat Chen Zen, apabila saya tanya mengenai isu azan.. Kenapa pula tidak boleh, bukankah azan itu suara Rakyat! kata beliau.. Jawapan ini sama dengan jawapan YB Lim Guan Eng ketika menjawab soalan dari NGO Islam satu ketika dahulu.. Sedikit sebanyak sangkaan negatif saya terhadap Chen semalam terkikis kerana bagaimana acuan begitulah kuihnya.. Pepatah melayu itu terpacul dari bibir saya.. Siapa yang tidak kenal akan Lim Guan Eng yang memperjuangkan Isu pelajar melayu yang dirogol orang kenamaan suatu ketika dahulu sehingga beliau disumbat masuk ISA? Lalu spontan saya menggeleng kepala apabila teringat 'orang kita' yang masih berfikiran tertutup lagi.. Bagaimana pemimpin, begitulah rakyatnya..


Ayuh Mahasiswa, bangkit dan berikanlah peringatan!

3 comments:

Taufik said...

salam mahasiswa... bagus2... post yang menaRIK... manusia hanya akan bersuara bila sesuatu perkara melibatkan dirinya.. dan hanya 'O I C' bila x melibatkan diri sendiri... even orang yang terlibat itu sahabat sesama ISLAM....

BERSAMA MEMECU ISLAM KE TEMPAT SELAYAKNYA

SyukraNs said...

Assalamualaikum tuan,
Bagus2...sensitif tu dasar cina..ana pun cina gak tuan..hehehehe... Zaman matriks...heheheh

Anonymous said...

salam bang.. entri yang kena pada masanya. sebentar tadi ums baru sahaja selesai penamaan calon bagi kerusi jawatankuasa kebajikan kolej. alhamdulillah semuanya berjalan lancar walaupun banyak masalah yang sengaja ditimbulkan oleh pihak hep. PR untuk kerusi kolej kediaman akan diadakan pada jumaat ni 19 sept. PRK pula pada 23 okt nanti.doakan kami di bawah bayu ni ya