Tuesday, May 4

panah lekat di leher...


3 Mei 2010, usrah kampung Ladang berjalan seperti biasa..

Malam ini adalah malam terakhir khulasah buku AMAL JAMA’I tulisan ‘sang Murabbi kecil yang berjiwa besar’, Al-Fadhil Ustaz Yahya Othman. Tajuk yang menyentuh soal budaya kerja cemerlang..

Dakwah cemerlang.

Tarbiyyah yang cemerlang..

Gerak siasah yang juga semestinya cemerlang...

“Berjuang sudah semestinya kita mahukan Islam menang. Kerana dengan kemenangan itulah kita tegakkan Islam”. Komentar awal dari Ustaz Zaifiddin selaku Naqib Usrah.

“Tahwiilul mabadi wannazariyyat wal afkar ila mustawa al-amali wal fi’li”. Inilah sebabnya mengapa kita dambakan sebuah kemenangan. Maknanya, kita sebarkan dasar serta prinsip kebenaran hinggalah ke peringkat amalan dan perlaksanaan!

Insya Allah.... Akhirnya nanti tegaklah sebuah: “Baldatun tayyibatun warabbun ghafuur biiznillahi ta’ala.” Ameen.

Nakkan kejayaan yang sebesar ini, semestinya dengan usaha yang cemerlang. Cemerlang yang bagaimana? Jawabannya, cemerlang apabila memenuhi dua syarat ini, iaitu Itqan dan juga Ihsan.

‘ASAAMUH HA HUNA’

|GAMBAR SEKADAR HIASAN|

Ada seorang arab Badwi datang berjumpa dengan Nabi SAW...

“Ya Nabiallah. Saya ingin berjuang bukan kerana harta rampasan. Bahkan saya berjuang kerana saya mahukan ‘asaamuh ha huna’(anak panah lekat di sini-sambil menunjukkan pangkal lehernya)”.

Nabi jawab, “Insya Allah... Apa yang kamu cita kamu akan dapat.”

Selepas dari peperangan, para sahabat mengkhabarkan kepada Nabi yang si Badwi telah syahid kerana sebutir panah yang tembus di lehernya! Masya Allah....

Begitulah kita dalam perjuangan ini... Hakikatnya, apa yang kita citakan itulah yang kita dapat. Itulah yang Allah bagi!

Rambut sama hitam, tapi hati lain-lain...

Ada orang duduk dalam kelompok yang berjuang kerana sekadar mahu disebut orang, ‘inilah mereka yang berjuang’... Dan banyak lagi asbab yang lain. Hanya Allah SWT yang tahu bicara hati hambaNya.

Oh! Sampai bilakah kita hanya duduk status ‘sekadar’?

ITQAN dan IHSAN

Amali ibadah dalam Islam tak boleh tidak lari dari dua perkara. Unsur dalaman dan luaran.

Itqan, semangat kesungguhan yang boleh dilihat oleh mata. Disaksikan secara zahiri oleh semua orang. Rajin, cermat, sistematik, cekap, dan seumpamanya itu adalah unsur yang berbentuk luaran.

Adapun ihsan, ia adalah rahsia antara Allah dan sang hambaNya... Mana mungkin kita boleh saksikan keikhlasan seseorang dengan mata kasar. Itu sebab pengertian ihsan adalah, kamu saksikan Allah atau kamu yakin Allah menyaksikan kamu. Terlalu rahsia...

Insya Allah... Bila dua unsur ini bergabung di dalam diri seorang Kader dakwah, maka inilah yang dikatakan cemerlang! Saat ini saksikanlah bahawa kemenangan yang dicita tadi sudah terlalu hampir!

................

Terasa menyirap darah ke muka apabila Naqib menyebut ayat ini sebagai penutup usrah;

“Dan katakanlah (wahai Muhammad): Bekerjalah kamu, maka Allah dan RasulNya serta orang beriman akan menjadi saksi akan pekerjaan kamu itu. Dan kamu akan dikembalikan kepada Allah yang maha mengetahui akan ghaib dan yang nyata. Lalu diberitakanNya kepada kamu tentang apa yang telah kamu kerjakan.”—Taubah: 105

Mampukah kita menjawab segala pertanyaan Allah di Mizan nanti?

Layakkah kita mendapat hadiah syafaat Nabi di Mahsyar nanti?

Sebelum Allah SWT dan RasulNya menilai kita, marilah kita sendiri menilai amal kita... Ibadah kita... Dakwah kita... Gerka kerja kita... Tanggungjawab kita..... Mari menghisab segalanya sebelum dihisab di sana nanti.

Moga Allah SWT tambahkan Itqan dan sinarkan lagi Ihsan...

-myikhwanfiideen. 1 pagi, 4hb Mei 2010-

No comments: