Monday, November 21

Baitul Muslim: Peranannya



Assalamualaikum wr.

Saya ada kenal beberapa teman yg bekerja sebagai Tutor mahupun Pensyarah. Alhamdulillah sejuk hati melihat sikap dan perangai mereka terutamanya bab menjaga solat fardhu. Sering juga saya berjumpa dgn rakan-rakan ini di Musolla fakulti untuk menunaikan Dhuha kalau tidak pun membaca mashaf Al-Quran. Saya boleh kata, mereka pemuda yg baik dan soleh.

Pernah saya ajukan soalan...

"Bila nak kahwin?"

Jawaban yg selalu saya terima..

"Engkau carikan la...". "Belum ada jodoh lagi..". "Belum jumpa..". "Nak kahwin dgn siapa..?". "Memang nak kahwin.. Tapi siapa yg mahu?".

Kita boleh kata, orang lelaki senang nak cari pasangan... Apa nak bimbang? Lelaki!

Tapi, tidak semudah apa yg kita kata. Realitinya, ramai juga pemuda yg baik dan soleh masih 'tercari-cari'. Antara sebab yg mungkin saya boleh senaraikan di sini ialah:-

1. Nak kahwin, tapi belum ada calon.

Pemuda yg baik semestinya mahukan wanita yg baik ataupun solehah. Baik di mata yg memandang mahupun di sisi agama. Pemuda ini sudah bersedia dari sudut peribadinya dan juga materialnya, tapi berdepan dgn kepayahan mencari calon. Mungkin disebabakan suasana dan sekitaran kerjanya tidak ada calon yg didambakan.

2. Nak kahwin, ada calon, tapi tidak tahu bagaimana?

Ya, ada juga kes yg saya jumpa pemuda ini menaruh harapan dgn seseorang. Tetapi oleh sebab rasa segan, dia tidak berani utk menyatakan hasratnya kepada wanita pilihannya. Bukan juga kerana terlalu malu atau tidak 'gentleman', tetapi memikirkan soal kesucian hati itu lebih utama dari segala-galanya. Maka apa yg berlaku, proses supaya terbinanya sebuah rumah tangga sakinah terbantut. Walhal, kemungkinan muslimah yg menjadi pilihan itu tertunggu-tunggu kehadiran pemuda tadi utk melamarnya.

BAITUL MUSLIM: Peranannya

Sewaktu belajar di Universiti dahulu. Melalui Persatuan Mahasiswa Islam, kita ada sebuah sistem yg dinamakan sebagai Baitul Muslim. Baitul Muslim ini dikelolakan oleh para asatizah iaitu Ustaz mahupun Ustazah yg berautoriti. Mereka menjadi 'orang tengah' untuk memudahkan para pemuda mahupun pemudi yg telah bersedia utk bernikah. Dlm sirah Nabi SAW, junjungan kita telah dilamar oleh Saidatina Khadijah melalui sahabatnya Nafisah. Beliau adalah orang tengah antara Khadijah dengan Nabi SAW. Peranan sbg orang tengah itulah yg diaplikasikan dalam Baitul Muslim.

Persoalannya? Berapa ramai yg tahu tentang Baitul Muslim?

Saya pernah berdiskusi dgn Prof. Madya Dr Hussin Solomo semasa menyambung pengajian di peringkat Pasca. Perbincangan kami seputar kaedah dan cadangan alternatif utk menangani kes-kes pelajar yg 'terlanjur'. Hinggalah antara output perbincangan tersebut menggagaskan idea supaya perlu ada sebuah badan bertindak yg menyelia 'keinginan' mahasiswa dan mahasiswi yg mahu berumah-tangga.

Ya, kita mungkin sering berteriak dan mengutuk pelajar yg couple atau membonceng ke hulu dan ke hilir. Tetapi, kita kurang mencadangkan alternatif utk mereka. Saya fikir, dgn tertubuhnya badan tersebut, ia boleh memanggil para pelajar dan menasihati mereka bagaimana kaedah yg paling tepat utk 'menguruskan cinta'. Atau mereka yg sedang mencari jodoh yg soleh atau solehah, badan tersebut boleh menawarkan diri sebagai orang tengah. Dan kalau boleh, badan tersebut juga dapat menyumbangkan sedikit dana galakkan kepada sesiapa yg bernikah sewaktu di alam universiti.

Itulah aspirasi kami. Tapi, saya tidak sempat merealisasikannya..

Dalam contoh kes yg saya katakan di awal tadi, teman pemuda yg masih 'mencari'. Peranan Baitul Muslim amat-amat diperlukan.

Bagi kes 1, nak kahwin tapi belum ada calon. Melalui Baitul Muslim, mereka boleh mencadangkan calon-calon muslimah di tempat lain yg mungkin juga sedang 'mencari'. Ia bukan bermaksud memaksa pemuda tadi utk berkahwin. Cuma sekadar mencadangkan dan memudahkan urusannya. Jika setuju melalui sesi taaruf (berkenalan) bersama wali muslimat dan juga wakil Baitul Muslim, maka proses seterusnya diusahakan supaya rumah-tangga dapat dibina.

Inilah proses yg terbaik untuk mendirikan rumah-tangga kerana berlepas dari fitnah dan pada masa yg sama soal fitrah iaitu cita-rasa, sekufu, dan sbgnya juga turut dipenuhi melalui sesi taaruf.

Juga bagi kes yg ke-2.

Kesimpulannya, negara yg baik yg dinamakan oleh Allah Swt sebagai 'Baldatun Tayyibatun wa Rabbun Ghaffur' adalah terbina dari masyarakat yg baik dan soleh. Pastinya masyarakat yg baik tadi terbina dari keluarga yg baik lagi rukun. Dan keluarga yg baik sudah tentu dtg dari pasangan suami dan isteri yg baik dan taat berugama.

Saya kira, Baitul Muslim perlu diluaskan peranannya hingga ke masyarakat yg berada di luar. Mungkin utk membina sebuah sistem sebegitu yg benar-benar sempurna dan tersusun mengambil masa dan tempoh yg lama.

Saya cadang, buat masa ini KITAlah semua berperanan sebagai penggerak Baitul Muslim. Dlm konteks maknanya, walau siapa kita, kita nak melihat semua pemuda yg soleh bertemu dgn jodohnya pemudi yg juga solehah.

Jika kita;
1. Sebagai Ayah

Kita didik anak-anak agar menjadi pemuda yg soleh dan pemudi yg baik serta solehah. Lebih ramai mereka yg taat beragama, maka lebih banyak peluang untuk mendapatkan jodoh yg terbaik sesuai dgn tuntutan Al-Quran. Dan bila kita nak cari pasangan utk anak perempuan, kita carikan mereka yg baik-baik agar keluarga yg baik-baik akan bertambah.

2. Sebagai Ibu

Kita nasihat anak lelaki agar mencari pasangan baik. Dan apa bila anak perempuan kita dilamar pemuda yg baik, jangan beratkan dia dgn macam-macam tuntutan adat atau material. Sehingga proses ke arah pernikahan menjadi lambat dan membuka kpd berlakunya fitnah. Ingatlah mafhum hadis NAbi SAW melalui riwayat Imam Muslim yg melarang berbuat demikian.

3. Sebagai orang biasa@orang kebanyakan.

Mari kita berusaha menjadi hamba Allah yg baik. Ingatlah bahawa Allah Swt berjanji, mereka yg berusaha utk menjadi baik akan diberikan jodoh yg juga baik. Insha Allah semuanya sudah tercatat di Luh Mahfuz Allah Swt. Bagi yg dah berkeluarga, pandang kiri dan pandang kanan, jika terlihat ada rakan-rakan yg baik lagi Soleh, bantulah mereka agar dapat berjumpa jodoh masing-masing..

Insha Allah itulah peranan kita bersama.

Wallahu a'lam.


No comments: