Wednesday, November 9

Suami-Isteri 'PJJ' enjoy?


Saya kira mahu berkongsi sesuatu...

Kali ini kita bicara satu topik yg mungkin ada di kalangan sidang pembaca yg 'berpengalaman'.

Suami-Isteri 'PJJ'.

Istilah PJJ merujuk kpd pasangan yg duduk berasingan disbbkan pelbagai faktor yg tak boleh dielakkan. Cthnya, faktor kerja, belajar di luar negeri, dan sbgnya.

Kalau tanya sayalah, "Best ke duduk jauh ni?". Jwbn saya sudah pasti, "Tak Best!". Dan serius saya kata, agak pelik mereka yg boleh 'enjoy' dgn PJJ. Mksud saya, yg SENGAJA memilih tdk mahu duduk sebumbung.

Bercerita sekitar pengalaman saya dan isteri, kami bernikah pada awal Januari tahun 2011 tanpa melalui proses percintaan. Hanya sekadar perkenalan biasa krn ditakdirkan oleh Allah Swt sebelum ni kami merupakan pelajar yg sama di sebuah kolej Matrikulasi. Itupun hny sebulan, sbb slps itu isteri saya mendapat tawaran ke IPTA lain.

Saya masih ingat, slps akad nikah, keesokan harinya saya terpaksa balik ke Kuala Lumpur. Ada urusan pasca-siswazah yg perlu diselesaikan. 2 minggu kemudian baru dpt berjumpa semula dgn isteri ketika majlis perkahwinan sblh pihak lelaki di Sabah.

Seawal pernikahan itulah kami mula duduk berjauhan.

Ketika itu isteri saya sdg berhempas-pulas menghabiskan pengajian M.B.B.S.nya.. Dan saya pula sdg mengikuti pengajian pasca-Siswazah. Dia di tengah semenanjung (KL). Saya pula di hujung benua Asia (Johor)!

Dua minggu sekali saya akan ke KL utk melawat isteri. Itupun kalau ada rezeki. Al-maklumlah sbg sorg pelajar, sumber kewangan kita adalah terhad. Pertemuan kami selalunya tdk lama, sabtu-ahad, dan ahadnya saya akan balik smula ke Johor. Begitulah seterusnya...

Pada masa yg sama kami berdua cuba merancang persediaan alam kerjaya.

Kalau boleh, kami berusaha utk dapat tinggal serumah.

Isteri saya memohon utk buat 'houseman' di sekitar Semenanjung. Saya pula cuba menjenguk-jenguk peluang pekerjaan sbg Pensyarah di beberapa IPTA; antaranya UMP dan UteM. Pernah juga saya mencuba di Kolej Mara di Bandar Baru Bangi. Yang lain saya sekadar mengisi permohonan secara ONLINE sprt UMS dan Universiti King Abdul Aziz, di Jeddah.

Takdir Allah swt terlalu rahsia... Penuh dan sarat dgn Hikmah.

Tidak disangka-sangka, permohonan pekerjaan yg saya isi menggunakan ONLINE pula yg dapat. Pertama, saya dpt tawaran bekerja di Universiti King Abdul Aziz, Jeddah dan diminta utk datang lapor diri pada awal OGOS 2011. Kedua, saya ditawarkan sbg Tutor (pembantu pensyarah) di UMS dan diminta dtg lapor diri pada bulan OGOS juga.

Saya beristikharah dan bermusyawwarah bersama Ibu, Isteri dan ahli keluarga yg lain. Mencari pertimbangan utk mmbuat kputusan yg terbaek.

Akhirnya saya bertekad memilih utk pergi ke UMS.

Antara pertimbangan saya ialah:
1. Jarak yg lebih dekat dgn Isteri. Antara Jeddah dgn KL dan Kota Kinabalu dgn KL, tentulah Kota Kinabalu lebih dekat.

2. Saya telah memohon penangguhan. Melalui perbincangan awal dengan Dekan, saya memohon utk tangguh bekerja wlupun dlm keadaan status telah menerima jawatan tersbut. Ini mmbolehkan saya menunggu kelahiran anak sulung kami. Tp penangguhan trsebut tdk dapat dilaksanakan sbb bbrp keperluan yg perlu dipenuhi di peringkat Fakulti. Cuma, penangguhan sambung belajar shj yg boleh diluluskan.

3. Peluang mungkin datang sekali. Kalau saya menolak utk bekerja buat masa itu, mungkin saya tdk akan lagi mendapat tawaran yg sama pd masa akan dtg. Terbukti benar sangkaan saya, sbb jawatan Tutor telah dibekukan oleh KPT bermula hujung tahun ini.

Ketika surat tawaran sampai, isteri saya pula ketika itu sudah mula bertugas sbg 'Houseman' di Hospital Serdang, Selangor.

Dan kami kekal dalam keadaan 'PJJ' hinggalah saat ini.

Alhamdulillah buat masa ini kami sdg berusaha utk beberapa opsyen agar dapat duduk sebumbung. Apatah lagi setelah Mujahid kecil kami lahir ke dunia nanti. Pastinya kehadiran seorang Ayah mahupun Ibu amat-amat diperlukannya...

Ya Allah perkenankan doa kami. Mohon doa dari kalian juga.

Ok Habis tentang cerita kami...

Apa yg cuba saya simpulkan di sini ialah;

1. BERUSAHALAH agar dapat tinggal Sebumbung. Tuan-puan, sengaja saya bawa kisah yg saya lalui sendiri diatas.. Situasi yg saya gambarkn, bukanlah suatu yg 'ENJOY' utk duduk berjauhan antara seorang suami dgn isterinya. Ataupun dlm erti kata, mahu 'SENGAJA-SENGAJA' utk duduk jauh. Hakikatnya kami berdua terima segalanya sbg takdir Allah swt dan kami yakin ia mengandungi pelbagai Hikmah. Tapi, usaha utk duduk dekat tdk berhenti. Ya, saya juga menyeru rakan-rakan yg masih berkeadaan 'PJJ', marilah kita sama-sama usaha dan doa agar dpt duduk sprt suami-isteri yg biasa. Di sana ada rahmat Allah Swt. Yakinlah!

2. KERJAYA dan WANG tidak akan dpt membeli KEBAHAGIAAN. Ini adalah hakikat. Kalau nak cari wang, amat 'bodohlah' saya tolak tawaran pertama iaitu Pensyarah di Uni. King Abdul Aziz dan mengabaikan gaji serta elaun yg mereka bakal berikan... Tapi, apakah saya mampu beli kebahagiaan dgn bayaran duit mahupun wang. Tugas suami mencari nafkah dan Isteri berkhidmat membantu suami. Kalaulah tdk ada ruang lagi utk duduk serumah disebabkan halangan tempat kerjaya, para isteri, saya nasihatkan berhentilah bekerja. Kenapa tidak suami yg berhenti? Sebabnya hukum bekerja pada Suami ialah WAJIB. Dan isteri sekadar HARUS itupun setelah izin Suami. Maknanya disini, tugas isteri yg paling besar ialah, melayan suami dan anak-anak di rumah. Bukannya membanting tulang empat kerat. Na'uzubillah... Moga Allah ampunkan dosa para isteri yg terlalu 'disibukkan' dgn hal pejabat sehingga tiada masa utk suami dan anak-anak. Dan moga Allah juga limpahkan pahala dan rezeki kpd seorang isteri yg sanggup berhenti kerja demi menyempurnakan tugas sbg isteri Solehah.. Amiin ya Allah.

Ini sekadar secebis pandangan saya.

Mohon Ampun pada Allah Swt.

2 comments:

PiDoT_OtAi said...

besar dugaan tu kan akhi.. semoga Allah permudahkan segalanya...

syuhada said...

assalamua'laikum kpd tuan dan puan pemilik 'rumah maya' ni.

Alhamdulillah, ALLAh bg peluang kpd kita smua utk merasai 'kemanisan' PJJ.
kami juga sudah hampir 1 tahun (walimah 19 nov 2010), hingga skrg masih lagi berPJJ. zauj di Johor, dan ana di KL.
Dugaan, banyak. Lebih2 lagi bila ALLAH bakal kurniakan cahaya mata. bila badan kurg sihat, jiwa juga sedikit rapuh. =)
sangat memerlukan suami di sisi.

apapun, sangat penting utk kita trus berusaha mendekatkan jarak antara suami isteri. ya, cahaya mata yg bkl lahir perlukan perhatian kedua ibu dan ayah. semoga ALLAH permudahkan urusan pemindahan dan mendapatkan kerja sbelum kelahiran cahaya mata nanti.

barokallahufiikum