Friday, January 27

A step just began..



Alhamdulillah…

Kelmarin saya menerima sepucuk surat dari IEM (Institute of Engineers Malaysia).

Katanya, permohonan untuk keahlian saya dalam IEM sudah diluluskan. Dan insha Allah bermula tahun ini gelaran ENGR. (Engineer) sudah boleh dipakai secara rasminya.

Sebenarnya, nakdapat title ENGR. bagi seorang siswazah kejuruteraan ini memang mudah. Daftar sahaja dalam BEM (Board of Engineers Malaysia) dan tunggu kelulusan mereka. Kemudian bila dah lulus, daftar ke IEM untuk dapat title ENGR. Walaupun begitu, ia masih tertakluk kepada beberapa syarat tertentu.

ENGR – Gelaran ini sebenarnya tidak ada apa-apa kelebihan. Hanya untuk ‘membangkitkan’ semangat bagi mendapatkan gelaran IR. (INGENIEUR - Professional Engineer). Yang ni barulah mencabar!

Ada apa dengan gelaran?

Bagi saya, soal gelaran professional samada ENGR, IR, atau DR tidak membawa apa-apa makna bahkan menimbulkan dosa jika niat kita adalah takjub dan riak semata.

Tapi dari satu sisi lain, gelaran professional ini amat bermakna untuk tujuan dakwah. Percaya atau tidak, manusia akan melihat dengan siapa dia bercakap. Dengan siapa dia berbicara.. Itu adalah fitrah!

Itulah antara hikmah mengapa Rasulullah SAW yang tercinta dikurniakan gelaran Al-Amin sebelum diangkat menjadi Rasul. Ini dinamakan sebagai ‘Proses pembinaan SISTEM KEPERCAYAAN’.

Saya mungkin bercakap dalam sisi profesion saya sebagai Jurutera.

Mungkin ada di kalangan sahabat mempunyai sisi profesion yang lain seperti Doktor perubatan, perundangan, pensyarah, guru, dan lain-lain lagi.

Ya, mari kita teruskan apa sahaja usaha dan pulangan yang positif demi ilmu dan dakwah mengikut sisi serta kapasiti masing-masing.

Kita bina kepercayaan manusia untuk menyampaikan kalam suci ini.

Yang benar,

ENGR. Mohamad Zul Hilmey Makmud

(50167)

1 comment:

Lady Lavender said...

Saya bersetuju gelaran itu ada pro dan kon nya yang tersendiri. Terpulang kepada pembawakan diri yang memegang gelaran tersebut.

Semoga gelaran atas usaha itu tidak melalaikan dan menjana pahala dakwah yang sepatutnya.

InsyaAllah