Tuesday, July 13

Belangsungkawa: Allahyarham Ust Nahar


(sumber: Abu Nuha)

Al-Fatihah…

Moga Allah mencucuri rahmat beliau.

Moga Allah jua menempatkannya dalam golongan mereka yang berjuang seikhlas hati demi memastikan tertegaknya kalimah tauhid di muka bumi ini…

Semalam sms beberapa kali diterima dari sahabat-sahabat di Sabah. Mereka memaklumkan kepada saya berita sedih tentang pemergian Ayahanda Al-Fadhil Ustaz Nahar yang dipanggil oleh Allah ‘azza wajalla.

Petang semalam kakak saya yang mengajar di SMK (A) Tun Said sekali lagi menelefon untuk memberitahu berita tersebut.

Menitik juga air mata ini bila mengenangkan Allahyarham. Satu kehilangan yang amat besar bagi kami di bumi bawah bayu itu...

Walaupun tidak rapat dengan beliau tetapi namanya selalu disebut oleh sahabat-sahabat seperjuangan yang menjadi anak usrahnya ketika beberapa siri program peringkat negeri yang sempat saya ikuti bersama mereka.

Saya hanya beberapa kali menyapa Allahyarham ketika berjumpa di wisma MUIS dan Masjid Negeri Sabah.

Tak dapat dinafikan bumi bawah bayu ini sempat menerima siraman tarbiyyah daripada Allahyarham yang pernah diamanahkan taklifan Imam Masjid Negeri Sabah, Ketua Dewan Ulama PAS Negeri Sabah, dan YDP PAS Kawasan Sepangar.

Tahun lepas saya berziarah ke sekolah lama dan solat mahgrib di sana. Saya teruja dengan alunan bacaan seorang adik junior yang mengimami solat ketika itu. Bila bertaaruf dengannya maklumlah saya bahawa adik itu adalah salah seorang anak Allahyarham. Alhamdulillah!

Insya Allah.... Saya berdoa agar ilmu, iktikad, dan semangat juang yang ada pada diri Allahyarham Ustaz Nahar telah mengalir ke jasad anak-anak didiknya untuk meneruskan kerja dakwah di sana. Amin....

No comments: