Thursday, July 22

Nak jumpa Abi


Kenangan bercuti dengan Abi di G. Ledang.

[Yahoo Mesenger]

Saya : Rindu ngn Abi. Dah lama ana x ke Melaka.

Abi : Kalu ade masa dtg la sini. G. Ledang tgu enta tue (Abi berseloroh)

Saya : Insya Allah Abi. If Abi ade program bgt je.

Abi : Program byk. Enta tu je yg xnk dtg

Saya : (senyum). Betul kata Abi tu.

Abi : (senyum)

Saya : Insya Allah Abi. Ana usahakan ke sana...

Melaka bandaraya bersejarah. Teringin nak ke sana bukan kerana A Famosa. Apelah yang ada ngan A Famosa tue. Seketul batu tinggalan Portugis yang kaku berdiri. Barangkali A Famosa pun sudah bosan dengan orang yang asyik datang melawatnya...

Mahu ke sana kerana ingin membangun jiwa. Berjumpa dengan Abi yang telah 6 bulan saya tidak ketemu. Sejak Abi ke luar negara sebanyak 3 kali saya tak berkesempatan lagi untuk mengunjunginya. Apatah lagi untuk berpeluang menadah sedikit sebanyak mutiara dari X-Plorace Dakwah Abi yang panjang itu.

Bila bertandang ke Melaka sekaligus saya akan teringat seorang lagi Murabbi yang saya amat kasihi. Ayahanda Ust Dzul, Tok Guru pondok Baitul Qura’. Nostalgia menuntut kitab di sana amat saya rindui sehingga kini. Apalah khabar Tok guru saya itu sekarang?

“Enta lihat air tue...”

Abi mencuit bahu saya. Ketika itu kami hampir 3000 meter dari paras laut. Dalam perjalanan menakluk si Ledang.

“Wah! Ada air lah kat sini...”

“Enta nie.. Enta nampak benda yang zahir je. Ibrahnya enta taknak fikir pun.”

Saya tersentak.

Ketika itu saya sedar Abi sedang membetulkan saya. Membetulkan semangat anak muda saya yang sedang bergelora. Ketika itulah saya mengalami Tarbiyyah Alami. Juga Tarbiyyah Rabbani. Tarbiyyah dari Allah yang ditugaskannya kepada Alam. Dan Abi pula sebagai Tok Guru yang mengajar.

[Yahoo Messenger]

Saya : Abi... Ana sakit.

Abi : Ha? Sakit pe?

Saya : Jiwa ana sakit Abi.

Abi : ooo. Pegilah klinik jiwa (Abi berseloroh lagi)

Saya : Dah pegi Abi. Tapi skg ni ana nk Abi jg yg rawat

Abi : mmm. Bln 8 ni jupe kt G. Ledang. Ade prog U. Enta ikut skali. Stuju?

Saya : Syukran Abi.

Alhamdulillah. Offer yang sangat berharga dari Abi. Sahabat-sahabat kat Melaka tunggu kehadiran saya di sana... Insya Allah.

Khusus buat Abi:

-BISIKAN HATI SANG PENDAKI-

Abi...

Ketahuilah pendakian demi pendakian telahku lalui...

Walau puncak itu terlalu jauh, tapi aku tak kunjung henti...

Terus mendaki.

Sambil mengunyah pesan abi dengan geraham gigi...

Abi...

Aku sudah saksikan ramai pendaki berhenti...

Tapi alhamdulillah aku masih mendaki...

Ya, aku yakin yang aku masih mendaki...

Tapi Abi...

Entah kenapa setelah sekian lama mendaki..

Kini aku tiba di satu kaki...

Betul punca air ada lagi.

Betul arus air masih mengalir lagi..

Tapi... Penuh kelodak dan berdaki...

Abi...

Ku dah tak sanggup bertarung ujian ini.

Abi, pohon tunjukkan mata air yang lebih suci!


P/s:- Abi, terima Kasih krn 'ole-ole' ini-->[link]

4 comments:

LegendZ said...

salam..

ana menanti nta singgah d bumi hang tuah ini..kapan lg kita brtemu..

shahrin azam bin ismaon said...

salam.. benar. kecil tapak tangan, melaka kami hamparkan untuk kedatangan tuan.. :)

Anis Wahab said...

Saya : Abi... Ana sakit.

Abi : Ha? Sakit pe?

Saya : Jiwa ana sakit Abi.

Abi : ooo. Pegilah klinik jiwa (Abi berseloroh lagi)

p/s : Hari zul telah mengubati jiwanya dengan menghadiri program SEJIWA..

myikhwanfiideen said...

> Aizat

Tuan mmg msh rindu dgn sy.. Alhamdulillah

> Azam

Subhanallah... Luas sgt tu smpikn Melaka dihamparkan. Insya Allah offer yg lumayan nie

> Anis

Trtinggal satu word tue='ini'.