Friday, July 30

Wahai hati, Tenanglah!


Ada seorang sahabat datang mengadu dan bercerita beberapa masalah yang dia hadapi. Saya mendengar dan mengajaknya untuk mencari penyelesaian yang terbaik. Alhamdulillah hasil diskusi kami sedikit sebanyak dapat melegakan beliau...

Saya kongsikan kepada sahabat tadi beberapa bait tulisan Sheikh Muhammad Ali-Hashimi dalam kitabnya Syakhsiyyahtul Muslim:

Terkadang jiwa seorang mukmin terkena sifat lalai, sehingga kakinya tergelincir, atau terjatuh dalam kealpaaan. Tapi, tidak lama setelah itu ia kembali ingat dan sedar lantas serta merta meninggalkan kesalahannya lalu kembali kepada Tuhannya! Seperti mana Firman Allah SWT:

“Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa bila mereka ditimpa was-was dari syaitan, mereka akan ingat Allah, maka ketika itu juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya”-->Al-A’raf ayat 201

Mudah-mudahan Allah SWT kurniakan kita sifat seperti mana yang disebutkanNya tadi....

KENAPA KITA KECEWA?

Pengalaman mengajar bila kita mengejar sesuatu bukan kerana Allah SWT dan apabila kita diuji dengan kegagalan ketika itulah kita akan berasa kecewa. Jiwa kita akan rasa lemah longlai. Sebab apa? Sebab kita tidak ikhlas...

Kalaupun kita dapat apa yang kita kejar oleh kerana kita tidak ikhlas hati kecil ini tetap tidak akan tenang. Kerana ketenangan atau sakinah itu hanya akan diperoleh dari Allah SWT. Bagaimana pula Allah berikan ketenangan jika kita membuat sesuatu bukan keranaNya??

Awas! Ketika inilah syaitan akan datang lalu menggoda anak adam yang sedang alpa agar bertindak di luar keredhaan Allah SWT.

Tetapi indahnya jika hati kita Ikhlas kerana Allah SWT.... Tak kiralah kita dapat apa yang kita nak atau kita gagal sekalipun hati ini akan sentiasa tenang. Aman dan berhenti dari berdegup kencang.

Kita yakin bahawa itulah anugerah yang terbaik dari Allah SWT.

‘DIAL’LAH ALLAH SELALU

Saat hati kita gundah-gulana, cuba ambil masa untuk mengadu dengan Allah SWT. Berbicaralah denganNya melalui dua perantaraan iaitu Solat atau Zikir.

Saya suka menggambarkan solat sebagai ‘talian formal’ manakala zikir pula ‘talian un-formal’ untuk berhubung dengan Maha Pencipta.

Tidak mungkin kita dapat menggunakan ‘talian formal’ sepanjang hari kerana solat menuntut beberapa ‘terma&syarat’ yang perlu dipatuhi seperti adanya wudhu dan sebagainya. Tetapi zikir, ia boleh dilakukan di mana sahaja dan bila-bila masa.

Anywhere and Anytime you can connected to Allah via Zikrullah!

Jadi, mengapa masih tidak mahu men’dial’ Allah??

Ulama Tasawwuf mengajarkan beberapa cara untuk mendapatkan ‘line’ terbaik untuk berhubung dengan Allah SWT secara zikrullah. Antaranya ialah kita berkeadaan duduk seperti bayi di dalam rahim ibu.

Subhanallah.... Ketahuilah mereka sedang berzikir kepada Allah SWT.

Duduk tawarru’-->(kepala menghadap perut sambil tangan memaut kaki). Cubalah....

-------------------------------

myikhwanfiideen.

“Salam Jumaat. Hargailah hari ini kerana Esok belum pasti milik Kita.”

No comments: