Sunday, February 10

Susahnya berada di suatu persimpangan...

"Enta kalau habis study duduk mana nanti?.." tanya sorang sahabat.. "Ker nak balik Sabah gak..". "Tinggallah sini.. cari orang sini ek".. Saya hanya tersenyum tanpa memberikan respon apa-apa.. Pertanyaan yang selalu diutarakan kepada saya.. Sejak dari tahun satu lagi, Naqib usrah saya selalu bertanyakan soalan yang serupa.. Sungguh dalam maksud disebalik bicara seperti ini..

Saya cukup menghargai concern sahabat-sahabat.. Suatu gambaran kehidupan yang mana saya akan duduk di Semenanjung meneruskan perjuangan dengan sahabat-sahabat di sini.. Betapa tempat ini telah banyak mengubah dan mendidik diri ini sehingga mampu berdiri seperti ini..
Tetapi at the same time.. Saya teringatkan bumi sabah yang jauh nun di sana.. Saya rindu dengan adik-adik sabahan yang sentiasa ceria dan penuh dengan jiwa 'melaut' serta cukup bersemangat dalam setiap program. Saya juga cintakan kepelbagaian kaum yang ada dan sukar bagi kita mencari satu tempat yang ada bermacam bangsa,bahasa, dan budaya.. Dalam masa yang sama ia merupakan suatu cabaran kepada para du'at.. Orang tua di sana cukup berbeza dengan tempat lain. Mereka sentiasa respect orang muda espcially mereka yang bergelar MAHASISWA.. Sifat ini yang cukup 'membunuh' jiwa saya sehingga saya tidak sanggup meninggalkan negeri ini tanpa ada apa2 sumbangan amal kepada mereka.. Keperitan masyrakat terasa sutau dosa bagi saya jika tidak dikongsi bersama.. Sungguh mereka menagih kasih kepada sesiapa yang sanggup berhujan dan berpanas sama.. Anak-anak desa yang dahagakan sentuhan tarbiyyah rohaniyyah untuk dia membesar sebagai INsan yang KAMIIL terus merenggut jiwa saya..
Sering juga saya mendapat kata-kata 'amaran' daripada abang-abang yang ada di Sabah.. "Jangan tak balik pula"."Jangan cari orang sana ya.. Cari orang sabah juga..". Sehingga kadang-kadang saya hanya mampu mengangguk sahaja.. Memang saya juga meletakkan plan saya selepas nie untuk berkhidmat di bumi sabah.. Biarlah bumi gersang ini kita ledakkan dengan seruan dakwah.. "Bagi saya 10 orang pemuda, nescaya saya gegarkan dunia ini..".. Kata-kata dari Sukarno menjadi sumber inspirasi saya.. Masih teringat lagi bilamana ada sorang peserta meminta saya dan sahabat2 untuk menganjurkan program di tempatnya sambil mengalirkan air matanya.. Peristiwa itu sungguh menyentuh jiwa saya.. Sehingga saya sering berkata.. Ku akan KOTAKAN janji ini pada mu wahai adik2.. Insya Allah.

Mulakanlah jalan kearah cita-cita..

Apabila berkata tentang plan hidup.. Saya kira ini bukan suatu yang terlalu awal untuk dibicarakan.. Sebagai seorang yang berfikiran jauh, kita mestilah sudah nampak bagaimana rancangan masa hadapan yang bakal kita lalui.. Sekurang-kurangnya secara kasar kena ada plan.. "Jika kita tidak merancang maka kita merancang untuk gagal..". Saya berharap sahabat-sahabat pun ada perancangan seperti itu.. At least kita nampak bagaimana komitmen kita kepada Jemaah, Kerjaya, dan Keluarga.. Semuanya itu perlu dirancang bermula hari ini.. Contohnya, jika kita ingin meletakkan cita-cita untuk menjadi pemimpin masyarakat (wakil rakyat) atas tiket jemaah maka sekarang ini kita dah mulakan jalan untuk merintis cita-cita ini.. Sebab kita yang nampak overview itu dan orang lain konfem tak tahu dan tak nampak.. semuanya berdasarkan observation kita hari ini.. So, solution bukanlah suatu yang mudah dan ia memerlukan masa.. Biarlah ianya mimpi hari ini tetapi realiti esok hari (Al-Banna)..

Berkeluarga adalah keperluan semua..

Bila sebut tentang keluarga.. Ramai orang yang pura-pura kurang berminat tentang topik ini.. Sedangkan ia merupakan salah satu daripada manhaj dakwah yang kita perjuangkan.. Kita jangan lupa kepentingan Baitul Muslim yang merupakan salah satu intipati penting bagi gerakan untuk menjaminkan suatu daulah Islamiah.. Maka suka saya ingatkan pada diri dan juga adik2 seperjuangan supaya jangan gagal merancang.. Buatlah pertimbangan yang baik dengan mengambil kira manfaatnya plan anda kepada Islam khususnya dan pastikan ia mampu menambahkan lagi sinergi gerakan dakwah kita.. Jangan mudah menjadi lalang yang senang ditiup angin.. Tidak ada pendirian yang teguh.. Hanya sekadar mengikut dan menumpang perancangan orang lain tanpa mengukur secara tepat ukuran badan sendiri.. Merancanglah berdasarkan Iman bukannya Nafsu semata..

Buat para Naqib saya..

Insya Allah saya menyambut baik segala saranan yang diberikan tetapi izinkanlah saya membuat keputusan berdasarkan observation dan perkiraan saya juga.. Siapa yang tak nak Mujahidah pendamping diri bagi melancarkan lagi urusan dakwah ini.. Yang akan melontarkan peluru hujjah dikala diri ini lena dengan asakan Duniwai.. memperingatkan kita tentang kepanasan neraka Allah dan membuai kita dengan janji Syurga Ilahi.. Moga masanya akan sampai jua.. Bukan mudah membuat pilihan untuk suatu perjalanan panjang.. Apatah lagi jika kita diminta membuat pilihan di antara dua persimpangan jalan..

Kembara sang hamba menuju Pencipta..

No comments: