Tuesday, October 28

DAKWAH: Sejauh mana kita mampu praktikkan?

myikhwanfiideen bersama Uncle

Semalam saya bersama sahabat-sahabat diundang ke rumah terbuka Uncle Rajoo.. Tak sangka juga Uncle begeitu serius mengundang kami ke rumah terbukanya. "Ajaklah kawan-kawan student yang lain.." berharap benar Uncle menjemput. "jangan bimbang, hari nie saya ada tetamu orang Melayu juga.." kata Uncle lagi seolah-olah paham apa yang terbuku di dada kami.. Erm.. "Ingatlah satu hari nanti kita bukan sahaja jadi leader bagi orang Melayu sahaja, tapi leader bagi semua kaum termasuklah kaum Hindu.." Hati saya bermonolog. "Yang penting mereka faham apa yang 'tidak boleh' bagi orang Islam.."


eastmael bersama Arin..Berseleranya..

Sesampai di rumah Uncle Rajoo; saya,cakna,farouk,eastmael, aizatlegendz dan kembara disambut riang oleh ahli keluarga Uncle espcially si Arin anak lelaki keluarga ini. memang kami dah rapat dengan family nie cuma tak pernah la sebelum nie datang 'beraya' kat umah. Apatah lagi nak makan. Tapi, bagi saya dakwah bukan sekadar 'give' bahkan dakwah itu suatu proses 'give' dan 'take'. Kalaulah dia boleh menghormati agama kita, masakan pula kita tidak. Malah nabi SAW pernah bersabda; Sesiapa yang menyakiti mereka (kafir zimmi) maka dia seolah-olah menyakiti aku!

Rileks cakna.. Banyak lagi kat dapur tue..

Apa yang menariknya ialah; Family Uncle nie memang tahu batas-batas pergaulan bagi orang Islam. Semasa bersalam-salaman, si Aunty tak hulur tangan pun dengan kami sbb dia tahu Muslim lelaki tak boleh salam dengan org perempuan. Malah, anak-anak gadisnya berlarian ke dapur dan malu-malu melihat kehadiran kami. Terdetik juga di hati saya; kekadang gadis india lagi baik berbanding gadis melayu. Masakan tidak, tengoklah time Hari Raya siap boleh peluk-peluk lagi bila sambut rakan-rakan yang bertandang ke rumah. Mesra konon!

tosai.. pasti nak lagi..

Hmm.. Sedapnya hidangan yang Aunty bg nieh.. Sebelum mula makan, rasa seram sejuk juga sbb ialah first time kan.. Rasa nak bertanya juga, apa benda yang dihidangkan nie kan.. Alhamdulillah, cakna dengan nada berseloroh; Uncle, ini ayam potong kepala punya kan?.. Ya,ya; habis sahaja uncle mengiayakan, saya meninggalkan ketakutan di belakang lalu menyuap makanan ke mulut.=) Fuh, sedap juga ya.. macam makan kat kedai-kedai mamak la pulak.. Apalagi, dahlah tak sarapan pagi tadi.. 3 pinggan nasi tambah macam tak cukup-cukup lagi.. Begitu juga dgn eastmael dan cakna.. Kami bertiga cukup berselera. hehe.. Ini macam lebih-lebih la pula.. kata nak ambik syarat jer.. huhu.. Kembara mengingatkan.(",)

Nie namanya itteli.. Entah saya sebut ITALY jer.. huhu

Kalau pasal kari.. Aunty memang POWER!

Nie ayam potong kepala ek.. Maksudnya; ayam yang disembelih..

Alhamdulillah; habis juga nasi saya.. Nie gambar pinggan saya yang ketiga. huhu

Marukku malliii...

Cakna memang kuat bergurau.. Sebelum balik, sempat lagi cakna menguji Aunty; Aunty kalau kami bungkus boleh ke?.. Eh cakna; ingat nie kedai mamak ker? Saya berbisik kpd cakna sambil mencubit pahanya.. Tapi dalam hati kata; ok juga.. huhu. Maka, kami pun pulang dengan membawa ole-ole marukku dari family Uncle Rajoo buat bukti 'rehlah' kami ini dengan sahabat-sahabat lain yang tidak berkesempatan.

Alhamdulillah, moga ianya bakal menjadi pengikis sindrom phobia diri ini untuk mendekati mad'u dalam konteks hubungan kemanusiaan. Kerana manusia itu saling berhubung dan pasti perhubungan perlukan interaksi serta kepercayaan. Bila sifat percaya ada dan interaksi sudah tersedia maka mudahlah risalah dakwah disalurkan..

ISLAM FOR ALL

1 comment:

LegendZ said...

tu bukan tosai la sheikh..TOSEI..diulangi TOSEI..marah uncle Rajoo nti..huhu