Saturday, January 24

Change!

Sebelum Syarikat Hindia Timur milik perkongsian Belanda dan Inggeris meneroka lalu memonopoli perdagangan rempah ratus di kepulauan Malukku serta selat Melaka, bangsa Portugis dan Sepanyol ketika itu lebih mendominasi segalanya... Ibu kota Lisbon ketika itu menjadi terkenal dengan kesibukan urusan perdagangan seharian sehingga melingkupkan ibukota Eropah barat selaku pesaing mereka seperti kota Venice mahupun Napoli..

Kejayaan yang ditempa oleh bangsa Portugis dan Sepanyol ketika itu bukanlah berlaku secara kebetulan. Bahkan, tuntasnya ia bermula dengan kata sakti ini iaitu change!.. Bermula dengan kesedaran untuk melakukan perubahan bagi kemaslahatan tamadun bangsanya, Vasco Da Gama telah membuat ekspedisi berani mati sehingga mempertemukan beliau dengan kepulaun Melayu yang kaya dengan sumber rempah ratus. Saya panggil ekspedisi berani mati kerana ketika itu bangsa Eropah berpegang dengan kefahaman Bumi berbentuk flat!

Lalu... kesedaran tamadun berambut perang ini (tamadun Eropah) akan kepentingan sebuah change (perubahan), maka mereka mula keluar dari dunia kepompong hidup selesa kemudian mengorak langkah serta mengeksplorasi Dunia sehingga mampu menawan bangsa-bangsa lain. Buktinya, Sepanyol telah menjajah tanah besar Amerika, Perancis pula menawan Afrika, Portugis dengan Indianya, dan tidak ketinggalan akan Belanda memperkosa kepulauan melayu Indonesia! Renaissance sudah tiba kata mereka!


Saudara...
Ketika 200 tahun lampau. Seorang tokoh Eropah bernama Robert Malthus menggemparkan Eropah dengan suatu kajian bahawa kuasa penduduk Dunia bakal melebihi kuasa dalam Bumi! Ini bermaksud bumi tidak akan mampu menghasilkan sumber makanan lagi buat jutaan penduduk Eropah ketika itu.. Tapi apa yang berlaku ialah, hipotesis Malthus tidak menjadi kenyataan kerana masyarakat Eropah telah mencipta suatu zaman kegemilangan yang dipanggil sebagai Renaissance! Sungguh, mereka sebenarnya telah berjaya keluar dari ancaman kebuluran melalui suatu jendela kata kunci iaitu change!

Change or changed?

Berubah ataupun diubah..? Suatu pertanyaan yang membawa maksud mendalam untuk direnungi bersama. Saudara, sejarah telah membuktikan.. Bangsa yang dijajah ialah bangsa yang tidak melakukan perubahan dalam piramid kehidupan mereka. Mereka adalah bangsa yang sentiasa ketinggalan dalam skop kualiti walhal kuantitinya mereka lebih ramai.. Itu sebab kita tidak hairan bagaimana Portugis boleh menawan Melaka walaupun bilangan mereka lagi sedikit..

Ya, dunia hari ini menuntut kepada Kualiti... Bahkan Islam sendiri mengajarkan kita akan peri-pentingnya sebuah kualiti.. Dan, kualiti inilah yang sebenarnya penentu kepada kejayaan suatu perubahan yang cuba dilakarkan.. Ini kerana, apabila kita tidak berubah pasti kita akan diubah jua.. Apa yang merugikan ialah, berada pada situasi diubah selalunya membawa natijah yang berpihak kepada orang lain!

Bagi menikmati perubahan, manusia sebenarnya perlu melompat dari satu lengkok ke lengkok lain seperti yang dipaparkan oleh lengkuk sigmoid.. Ini bermaksud, manusia perlu keluar dari zon kebiasaannya menuku ke zon tidak selesanya.. Apa yang paling penting untuk merealisasikan perubahan ini, manusia perlu melawan naluri-nalurinya serta melawan sejarah lampau yang sering membunuh impiannya! Jika tidak, perubahan tersebut tidak akan berhasil lalu bangsa tersebut hanya mampu menunggu masa untuk diubah tanpa ada kekuatan untuk berubah!

Kita ambil iktibar dari bangsa Sepanyol.. Bagaimana mereka melawan naluri yang mengatakan bumi ini flat? Nakhoda Columbus dengan restu Raja Isabel; beliau menjadi wakil bangsanya meneroka dunia melalui pelayaran sulung menuju ke bahagian barat sehingga merentas lautan Atlantik dan menjajah tanah Amerika! Inilah usaha serta kuasa kesedaran untuk berubah sehingga mereka mampu melepaskan diri dari zon selesa pada lengkok Sigmoid tadi lalu membuka peluang kepada mereka untuk merealisasikan sebuah impian bangsa...

The key of a change!

Mereka yang mampu bertahan lama bukanlah mereka yang KUAT tetapi mereka yang mampu BERADAPTASI--Charles Darwin

PERUBAHAN tidak boleh lari dari PENGORBANAN--Rhenald Kasali

Memang betul.. Survival manusia ataupun suatu bangsa tidak diukur dengan kekuatannya tetapi sejauh manakah ia mampu beradaptasi dengan perubahan zaman.. Bangsa China misalannya antara tamadun terawal manusia sehingga ke hari ini masih utuh berdiri sebagai sebuah tamadun bahkan sebagai kuasa besar layaknya! Keupayaan yang ada padanya hari ini sebenarnya adalah hasil kemampuan dan kebolehannya beradaptasi dengan perubahan zaman.. Inilah kunci sebenar survival iaitu berubah sesuai pada masa sekitarannya..

Kalau dulu semasa era Dinastinya, China terkenal dengan kemegahan tembok besar serta bilangan tenteranya yang ramai dan mampu menakluki negara, tetapi hari ini China disegani dek kerana kemantapan perkembangan ekonominya yang mampu menguasai pasaran mana-mana negara! Inilah proses adaptasi untuk mengekalkan kemandirian bangsa kerana kekuatan anda dahulu tidak semestinya kekuatan anda sekarang.. Jadi anda perlu berubah sesuai dengan peredaran zaman..

Bukan bangsa ataupun negara yang berubah bahkan sebenarnya manusia yang ada padanya yang berubah!

Ya, jika kita mahu berubah kita perlukan kelompok manusia yang menjadi agen kepada perubahan seterusnya berupaya untuk berkorban bagi merintis jalan perubahan.. Kita mahu kelompok ini berubah secara anticipatory change iaitu melakukan perubahan atas dasar kemampuan membaca apa yang berlaku pada masa akan datang.. Bukannya berubah setelah berlakunya krisis iaitu perubahan yang dipanggil sebagai crisis change. Bak kata bapa Revolusi Perancis;



Seorang pemimpin adalah seorang yang mampu memberikan harapan perubahan--Napoleon Bonarparte

myikhwanfiideen,
Honolulu...

1 comment:

treasurer said...

best2.........
itu yg ana mampu ucapkan diakhir pembacaan..
kawe kelih,mace ado samo jah ngn artikel sebelom nie..
PERUBAHAN equal to KEBANGKITAN..rite?
xkn org nk merubah dr kemajuan kpd kejahilan tp semua manusia xkire org kafir laknatullah pn mahukn perubahan pd kaum mereka..
yep!kita perlukan seorang pemimpin yang berkualiti,yg memimpin sekelompok manusia ke arah perubahan..seperti mana kawe kecek dulu,sapo dio tue n bilo lagi????