Monday, September 28

Masih ada jalan pulang..


Saya duduk termangu di bawah masjid negeri yang tersergam indah.. Sambil-sambil itu tangan cuba mencatit sesuatu benda rutin dalam laptop peribadi.. Saja nak ‘melepak’ sini.. Hati tenang sket.. Dalam masa yang sama boleh berkenalan dengan pelancong yang datang.

Lama juga cuba mengimbas benda-benda yang mahu dicatit.. Cuti kali nie agak busy dengan macam-macam program.. Agak bersawang juga blog nie..

“Bang, buat apa tue..?”. Tiba-tiba ada suara menegur dari belakang.. Hmm.. Rupa-rupanya dah lama budak remaja ini memerhatikan gelagat saya..

Spontan itu, tangan saya menarik handphone yang diletak ditepi.. Respon yang berlaku secara automatik.. Barangkali pengalaman lepas yang mengajar urat saraf saya untuk bertindak sedemikian rupa.

“Oh.. Tiada apa.. Abang saja nak taip sesuatu..”. Saya men’scan’ budak remaja tadi.. Atas bawah.. Bawah atas.. Budak sekolah menengah, siap ada logo tertera di bajunya..

Saya menghentikan kerja sementara waktu.. Sambil mata masih memerhatikan dia.. Laptop saya cuba dijeling-jeling beberapa kali..

“Panggil jak Abg Zul.. Kamu pula siapa nama?”. Saya cuba bermesra..

“Alan”.. Jawabnya pendek..

“Bang.. Boleh tolong tak?”..

“Yup.. nak tolong macam mana tue eh?”

“Tolong belikan simkad.. Handphone saya tiada simkad.. Saya nak kol mak ayah nie..”

Hmmm.. Saya gigit bibir seketika.. Cuba merenung anak mata dia.. Petua orang-orang tua, kalau nak tahu kejujuran seseorang.. Tengoklah pada anak mata.. Tapi, dia tunduk.. Tak berani nak bertentang mata..

“Alan.. kamu sekolah di mana?”. Saya tidak terus menjawab permintaan dia tadi..

“Kat ‘tuuuut’..”. Saya tahu sekolah itu.. Hampir benar lokasinya dari Masjid negeri..

“Tak pegi sekolah ke hari nie..?”

“Tidak bang.. Saya tiada tali pinggang..”. Petah benar dia menjawab.. Macam dah pakar pula.. Walaupun jawaban tue kalau dibahas belum tentu boleh lepas..

“Memang perlu sangat ke simkad tue..? Nak buat apa juga?”.. Saya mengalih topik ke tajuk asal..

“Mestilah bang.. Nak cakap dengan mak ayah.. Diorang dah lama out-station..”

“Mak ayah tak marah ke kamu tak pegi sekolah hari nie...?”

“Tidak jugalah bang.. Itulah nak beli simkad sangat.. Nak bagi tahu yang Alan tiada tali pinggang untuk pergi sekolah..”

Saya seluk poket tepi seluar.. Nak keluarkan handphone..

“Apa nombor mak..? Biar Alan kol guna hp abang je..”. Saya menawarkan perkhidmatan.. Dalam masa yang sama, nak test sejauh mana kejujuran.

“Aaa.. Aaah.. Lupa la bang..”

“Nombor ayah?”

“Mmmm.. Alaaa.. Lupa juga lah bang..”. Haih.. Nie yang memusykilkan saya nie..

“Ok.. Kalau macam tue, biar abang belikan tali pinggang sekarang.. So, lepas nie abang boleh hantar pergi sekolah.. Esok tak perlu ponteng lagi.. Ok?”. Kebetulan kereta saya parking kat tepi masjid je..

“Ok bah bang..”. Mungkin dia ingat saya tak sanggup buat sampai macam tue sekali..

Saya apalagi.. Secepat kilat mengemas laptop, sedia nak menapak ke arah parking lot. Ingat nak main-main ke.. Rasa geram ada juga masa tue..

Saya bawa dia berjalan.. Sambil memegang bahu dia, kami berjalan bersama.. Bila dah dekat dengan kereta, muka dia tiba-tiba berubah..

“Bang.. Bang.. Saya nak kencing..”.. Eleh.. Nak buang air pula.. Sambil itu tangan dia cuba meleraikan tangan saya yang kemas memegang bahu dia sejak tadi..

“Nantilah.. Buang kat dalam kereta abang tue pun boleh juga..”.. Entah kenapa saya jadi ‘ganas’ tiba-tiba hari ini.. Mungkin ini peristiwa ulangan buat saya.. So, geram dah memuncak sampai ke kepala kot.

“Bang.. Ampun bang.. SAYA TAK TIPU LAGI !!”.. Waaah.. Perkataan inilah yang saya tunggu-tunggu sebenarnya.. Nada budak remaja itu agak tinggi juga.. Terkejut pakcik security yang berjaga di situ.. Nasiblah kami “kamcing”..

“Ooh.. kamu nak tipulah abang tadi..?”.. “Kenapa kamu buat macam tue?”.. “Cuba bagi tahu.. Abang tak marah..”.. Pegangan bahu saya lepaskan.. Cuba nak bagi dia keselesaan..

“Nak beli CD bang..”.. Serentak dengan itu dia menangis..

Ya Allah.. Demi sekeping CD, sanggup tak pergi sekolah.. Sanggup nak menipu orang.. Sanggup khianat amanah ibu dan ayah..

Saya terduduk di tepi kereta..

“Sudahlah.. Pergilah balik.. Nah duit tambang.. Lain kali,, Alan jangan tipu lagi!”.. Saya menepuk bahu dia.. Duit dua ringgit saya hulurkan.. Mudah-mudahan duit ini tidak dibelanjakan ke benda lain.. Khas untuk tambang balik rumah!

Dia berlalu sambil mengesat air mata.. Saya pula masih termangu di situ.. Hati masih berdebat.. Kenapa? Mengapa? Apa punca? Bagaimana nak selesai?.. Ini kira masih ‘peristiwa ringan-ringan’ melibatkan anak remaja kita..

Entahlah.. Kadang-kadang saya kehabisan kalam untuk mendiskusikan benda nie.. Ya benar, kita bukan Nabi Isa yang dikurniakan kemukjizatan sekelip mata.. Mana mungkin teguran yang sebentar mampu merubah seorang manusia yang sudah belasan tahun.. Tapi, at least adalah usaha yang dibuat..

Alan, kamu masih ada jalan pulang.. Mudah-mudahan Allah tunjuk kepada kamu! Ameen..

3 comments:

NurFarahiyah Othman said...

salam, i think Allah dah bg pentunjuk kt dia; jumpa enta.

bicara_sufi said...

masih terlalu banyak lagi kisah-kisah remaja muslim yang cukup untuk membuat kita makan tak kenyang, tdur tak lena atau mandi tak basah..akk sebagai guru berhadapan dengan karenah mereka saban hari..syukur juga, keadaan ni menjadikan kita lebih termotivasi untuk terus berdakwah.. :)

myikhwanfiideen said...

wsalam..

>Farah..

Not yet Farah.. byk keje lg kene buat.. Kita tak tahu bla dah wat camtu dia jd baik or tmbh liar.. Hopefully he will find out the way towards to Allah.. iAllah.

>kak Amirah..

Syukran rasa kongsi dr akk yg jg brtitle sbg pendidik sepenuh masa.. Jiwa mcm tuelah spatutnya kene ada dlm diri setiap guru.. Merapikan generasi muda untuk disediakan sbg glgn pemimpin d hari kemudian.

Moga sy,farah,akk,dan semua org SEDIA utk itu.. Ameen