Tuesday, November 24

Sebiji durian, selaut Tawakkal.

Angin malam yang sepoi-sepoi menerobos masuk ke dalam kabin.. Kereta Vios coklat milik Ustaz Zaifidin tetap meluncur tenang membelah kepekatan malam.. Sekali sekala bunyi suara ustaz tenggelam dengan deruman kereta yang berselilih dengan Vios coklat.

Seperti selalunya, Isnin malam selasa sudah menjadi kerutinan saya menemani Ustaz untuk “USRAH” Kampung Ladang. Dulu, yang tersemat di dada adalah sekadar menjadi teman.. Tapi, sejak kebelakangan ini hati sudah terpaut dengan pengisian usrah yang disampaikan..

Ya Allah.. Rupanya banyak lagi khazanah ilmu Fikrah yang saya belum terokai.. Apatah lagi mengamalkan. Alhamdulillah! Untuk itu saya semakin punya keazaman untuk lebih konsisten..

Malam ini.. Banyak yang ustaz kongsikan sepanjang perjalanan balik.. Dah banyak yang diajar dan ditabur ketika usrah, tapi ustaz memberikan suntikan ‘special’ buat saya.. Yang masih menagih ilmu dan mutiara kata daripada orang Alim sekeliling..

Itulah untungnya bermusafir dengan orang yang alim.. Sedikit sebanyak mutiara mereka berguguran untuk kita kutip dan simpan..

“Petang tadi anak ana ‘meronta-ronta’ nak makan durian..”—Ustaz memulakan bicaranya sebaik saya melabuhkan punggung di dalam perut Vios.

Kanak-kanak yang meronta-ronta mungkin akan diam setelah mendapat durian.. Tapi, belum tentu bagi 'Orang besar'. Kerana makin besar orangnya, makin besar juga mahunya..

“Bayangkan anak ana tue dia menjerit-jerit.. Nak Durian, nak durian, nak durian..”

“Kita pun cakaplah.. Iya, Abi tahu.. Nanti Abi belikan.. Tunggu sampai kat kedai..”—Saya masih tak faham.

“Tapi.. Ya Allah.. Punyalah dia berdegil.. Nak durian sekarang juga.. Meronta-ronta dia di belakang kereta”.—Saya tersenyum. Tersenyum membayangkan seorang budak kecil yang melompat-lompat meminta seulas durian.

“Sebenarnya, anak kecil nie dia tak faham.. MASANYA BELUM SAMPAI.. Kalaulah kita berhenti di tepi jalan tadi, bolehkah kita sampai kat kedai.. Kalau tak sampai di kedai, bolehkah anak kita makan durian?”—Ustaz berkias.

“Sebenarnya, kita sebagai Ayah memang nak bagi makan durian.. Cuma, kita tahu masanya belum sampai. Tunggulah sampai kat kedai, nescaya dua ke lima biji durian pun kita boleh bagi..”—Makin dalam ustaz berkias..

“Jadi, moral of the story ialah..”—Cepat-cepat Ustaz memberitahu moral cerita. Tidak mahu saya terus kepinga-pingaan.

“Samalah situasinya kita dengan Allah swt..”

“Saban hari kita meminta sesuatu pada Allah.. Kita berdoa; Ya Allah, bagilah ya Allah.. Percepatkanlah ya Allah.. Perkenankanlah ya Allah.. Tapi, anehnya masih tak dapat-dapat lagi!”..

“Bukan Allah tak dengar semua itu.. Sama dengan situasi Ayah tadi.. Bukan dia tak dengar jeritan hati anaknya.. Tapi, MASANYA BELUM SAMPAI.. Allah swt lah yang Maha Tahu bila masa yang sangat sesuai untuk memperkenankan permohonan hambanya..”

“Sebab itu, saban hari kita yang berdoa hendaklah dengan meniatkannya sebagai Ibadah.. Bukanlah tujuan doa tadi untuk “MEMAKSA” Allah membuat keputusan segara untuk kita!”—Konklusi yang kemas dari Ustaz..

Saya mengelamun seketika..

Betullah apa yang Ustaz perkatakan.. Jangan sampai seolah kita “memaksa”.. Hak Hamba adalah berdoa dan bertawakkal.. Hak Allah untuk mengabulkan hajat hambanya.. Terpulanglah kepada Allah bila masanya yang sesuai.. Di sinilah tawakkal itu berputik.

Dia Maha Tahu sedangkan kita langsung tak tahu!

Bila Allah nak bagi?

Bila sampai masanya,, insya Allah, PASTI Allah swt akan bagi. Percayalah dan Yakinlah! Buktinya, Allah swt dah berjanji:

“Berdoalah kamu padaKu, nescaya akanKu kabulkan..”—Quran.

1 comment:

pujangga said...

ya Allah dalamnya perumpamaan...