Sunday, December 27

Remaja, emaskan masa anda!

Firman Allah SWT:

“Demi masa! sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian kecuali orang yang BERIMAN dan BERAMAL SOLEH serta BERPESAN-PESAN dengan kebenaran dan kesabaran”—Quran.

“Gunakan masa LAPANG sebelum tiba masa SEMPIT”—Hadis Nabi SAW.

Bernilainya seutas Jam lantaran masa yang ada padanya..

Masa itu emas.. Itulah pepatah melayu yang sering dikaitkan tentang betapa berharganya masa yang ada. Dan saya pula lebih suka menggunakan pepatah Arab, masa itu ibarat Pedang! Kerana masa tiada tandingannya dengan wang berjuta.. Atau emas berkarat mahupun intan berlian..

Masa juga, ia tidak boleh dirasa mahupun dilihat oleh mata.. Sekadar manusia mampu mencipta jam konkrit untuk menyukat masa di saban waktu yang ada.. Menyedarkan manusia bahawa masa adalah waktu yang akan berlalu pergi dan tidak kunjung kembali.. Maka, siapa yang perlu dikejar atau mengejar? Kitakah atau masa?

Hakikatnya, kita yang perlu mengejar masa! Bukan masa yang mengejar kita.

Namun, sayang seribu kali sayang.. Masih ramai remaja yang alpa.. Tidak sedar akan hakikat ini dan sengaja membiarkan masa berlau dengan sia-sia.. Percayalah, hari ini kita bertungkus-lumus memanfaatkan masa sudah pasti esok hari impian yang ditanam akan menjadi kenyataan.. Sebuah kehidupan yang lebih sukses bakal menunggu kita di hadapan sana..

Itulah berkat pelaburan masa kita pada hari ini!

Ada dua golongan REMAJA. Yang pertama, golongan yang DICEMBURUI masa.. Sementalah yang kedua, golongan yang DITINGGALKAN masa. Sejujurnya mari kita bertanya pada diri, kita berada di golongan mana??

Golongan pertama, atau golongan yang DICEMBURUI masa adalah remaja yang yang sentiasa bergerak cekap dalam melakukan tindakan dan tugasan harian.. Pantas dalam membuat keputusan akan sesuatu perkara. Tidak bertangguh atau memberi alasan.. Ibarat seperti slogan yang selalu didengari; CEKAP,PANTAS dan DEDIKASI! Kalaulah anda selaku remaja menepati kriteria ini, terbukti andalah remaja yang dicemburui masa itu!

Pokoknya kepantasan anda membuatkan masa tidak dapat mengejar anda! Segala tugasan yang diberikan oleh guru di dalam kelas dapat disiapkan sebelum deadline yang ditetapkan.. Wah! Inilah yang menyebabkan masa semakin hari semakin cemburu dengan anda!

Hebatnya seseorang apabila masa yang hidup di alam maya itu sekalipun mampu mencemburui dia sebagai manusia di alam nyata.. Inilah yang dikatakan Khalifah ciptaan yang Maha Esa. Iaitu, mereka yang bijak memanfaatkan masa untuk pelaburan akan datang yang berfaedah..

Indahnya dunia ini jika dihiasi oleh remaja-remaja seperti ini.. Pastinya alam akan menyanyikan lagu-lagu riang kerana di atasnya berjejak golongan remaja yang mencorakkan dunia dengan warna-warni kehidupan sebenar!

Adapun golongan kedua, iaitu golongan remaja yang DITINGGALKAN masa.. Hakikat, remaja seperti ini tidak takut apabila ditinggalkan masa tetapi apa yang mereka gusarkan ialah bilamana ditinggalkan cinta.. Semangatnya akan rapuh mengejar cinta yang tiada hala tujunya.. Hairan bin ajaib, kerana pada masa yang sama mereka masih bisa berbangga.. Walhal masa sudah pergi jauh di depan sana!

Inilah remaja ‘MADANI’ yang rugi.. Kalaulah mereka terus alpa dan lalai dengan ‘DUNIA CIPTAAN’ mereka sendiri ini, pastilah di hujung sana penyesalan yang tiada galang-gantinya akan terbit.. Aduhai adikku, janganlah anda menjadi golongan ini!

Sesuatu yang kita perlu tahu..

Bila kita membuka mata dari lamunan tidur, kita perlu sedar bahawa masa kita telah lama berjalan.. Maka, dari situ dua perkara yang perlu kita INGAT. Pertama, masa TIDAK akan menoleh ke belakang lagi.. Kedua, masa pasti tidak akan menunggu kita lagi!

Tuntas, marilah kita sama menghargai masa yang dikurniakan sebentar oleh Allah SWT ini.. Apa jua perancangan masa yang diatur biarlah semua berada pada landasan Taqwa.. Emaskan masa kita agar ia bernilai sebanding dengan apa yang dikatakan ‘masa itu emas’.. Bahkan lebih lagi!

Renung-renunglah kata-kata masyhur dari Imam Hassan Al-Banna;

“Tanggungjawab yang ada LEBIH banyak dari masa yang ADA.”

3 comments:

suterakasih said...

Salam...

Akhi, makasih byk2 ye... Truskn menulis utk mberi igt lg dan lg.

daeimuslimah said...

Salam.

>Masa itu emas..
Masa mencemburui kita..
Masa adalah modal kehidupan..
Masa bersifat relatif..

>Kini masa begitu pantas berlalu..
“Sehari bagaikan sejam..
seminggu bagaikan sehari..
sebulan bagaikan seminggu..
setahun bagaikan sebulan..”

>sedar tak sedar sudah hampir berakhir 4thn yg ditunggu...
>sedar tak sedar ada lg janji2 yg belum tertunai,hutang2 yg belum terlunas,kerja2 yg belum dihantar...
>24jam pun rasa tak xcukup
>itulah antara tanda-tanda kiamat makin hampir

myikhwanfiideen said...

>Suterakasih

Wsalam.. Insya Allah, sama2.

>daiemuslimah

Wsalam. Syukran prigtn tmbhn..