Wednesday, March 31

Pendidikan Seks: Ke mana arah kita?


Isu ini kembali hangat.

Perbahasan sedang berlangsung sekarang. Bukan di Dewan Negara atau Dewan Rakyat. Tapi di ‘parlimen kecil’. Kelas UHW: Islam, Sains dan Falsafah di bawah seliaan Prof. Madya Dr. Hussin Solomo.

Pendidikan seks di sekolah. Ke mana arah kita yang sebenarnya?

Saya tertarik dengan satu cerita yang dibentangkan oleh rakan tadi. Kisahnya begini:

“Ada seorang ayah ditanya oleh anaknya. Ayah, seks tu apa? Si Ayah terkejut. Lantas dengan berat hati dia pun bercerita. Seks, itu ini.. begitu dan begini.. bla bla bla bla bla dan bla.... Sehingga akhirnya anak tadi menangis ketakutan. Bila ditanya oleh ayahnya, kenapa menangis? Si anak sekadar mengunjukkan kepada ayahnya buku pelajaran sekolah. Rupa-rupanya yang dimaksudkan tadi ialah SEX iaitu jantina. Dan bukannya seks!!”

Bukan kerana skeptik. Cuma takut berlaku ‘out of sillybus’ seperti dalam cerita tadi!

Sudah menjadi kemestian isu ini sewajarnya dilihat secara holistik. Ya benar kita ingin menanggapi segala macam kebejatan yang berlaku dengan kaedah pendidikan. Tetapi bukanlah dengan begitu simplistik menawarkan subjek yang dari perspektif tajuknya pun sudah mengundang seribu macam persoalan dan bukannya jawaban yang meyakinkan!

Tetapi kalaulah yang menjadi arah matlamat kita ialah untuk memberikan pendidikan kepada sesetengah kanak-kanak yang menjadi ‘mangsa dalam kedaan tak tahu’, umpamanya kes sumbang mahram dan sebagainya. Sehemat saya, tujuan murni seperti ini perlu disokong tetapi dengan kaedah yang benar-benar teliti supaya silibus yang digunakan nanti adalah benar-benar tepat.

Apapun yang paling utama ialah... Pendidikan seperti ini mesti diajar kepada semua orang. Bukannya kanak-kanak atau pelajar sekolah sahaja. Termasuklah membetulkan orang tua dan sang dewasa!

Akidah, Syariat dan Akhlak. Dalam Islam, tiga aspek ini sentiasa berkait. Adik beradik kembar yang tidak boleh dipisahkan. Buang salah satunya maka ajaran Islam itu akan pincang. Akhlak umpamnya tidak akan terhasil tanpa akarnya iman dan batang serta ranting dari syariat kerana akhlak itu sifatnya buah. Mana boleh harapkan buah tanpa mula menanam pokoknya?

Maka, mendidik mereka yang dikhuatiri menjadi ‘mangsa’ dan pada masa yang sama menyantunkan mereka yang bertindak sebagai ‘pemangsa’.

Tegakkan syariat! Itu arah tuju yang semestinya jangan dilupa.

No comments: