Sunday, August 1

Catatan saya: ihtifal PASTI


01 OGOS 2010

12.54 AM

Pagi esok saya perlu berkejar ke program IHTIFAL PASTI PERINGKAT NEGERI JOHOR seawal mungkin. Terima kasih kepada pihak penganjur kerana memberikan kepercayaan sepenuhnya pada saya untuk menjadi salah seorang hakim bagi program tersebut.

Sepatutnya malam ini saya perlu tidur awal. Tapi buku Stephen R. Covey yang berjudul “The Leader in Me” menggamit saya untuk terus berjaga. Buku ini dibeli kelmarin bersama 7 buah buku yang lain ketika ‘bersiar-siar’ di taman buku.

Apa yang menarik tentang buku ini?

Maaf. Saya belum boleh mengupas secara keseluruhan isinya (belum habis baca). Tetapi realitinya buku ini cuba menggambarkan bagaimana kesan “Prinsip 7 Habits” bila diimplementasikan di sekolah rendah. Ia juga turut memaparkan gagasan universal para guru serta masyarakat sekeliling tentang kemahuan mereka dari Institusi yang bernama sekolah.

“Apabila kita tumpukan segala usaha kita pada markah ujian semata-mata, saya bimbang kita akan mencipta generasi yang tidak tahu melakukan apa-apa kecuali menjawab soalan peperiksaan sahaja!”-->Muriel Summers

Muriel Summers adalah Guru Besar di Sekolah A.B. Combs Elementary, Sekolah yang digelar ‘magnet’ di utara Carolina. Beliaulah yang bertanggungjawab untuk menerapkan 7 habits dalam set kurikulum dan ko-kurikulum sekolah contoh ini.

Bagaimana mereka melakukannya? Metod serta kaedah yang digunakan dibincangkan secara terperinci oleh penulis pada bab-bab yang keseterusnya. Ia menarik kerana segalanya didasarkan pada suatu pengalaman yang realiti. Bukan teoritikal kosong. Bahkan terbukti berjaya...

Saya bukannya peminat tegar Steven R. Covey. Bukan juga pengkagum fanatik pada 7 prinsip ‘Highly Effective Person’ yang digagaskan oleh beliau. Kerana saya percaya dan yakin semuanya itu ada dalam nilai serta ajaran agama kita iaitu Islam. Hanyasanya kelemahan kita pada sudut implementasi dan sukar menggarap teori menjadi realiti.

How they do? How they do?--> I wonder one day we can ‘answer’ this big Question....

Sometimes people ask, Why we must answer this question?? Just leave to their teachers... Ok, find. But let me explain something....

Saya suka statement dan fact yang dinyatakan oleh penulis di bahagian bab pertama. Katanya, bagi menjayakan agenda re-inforcement pendidikan khususnya di sekolah seperti A.B. Combs ini, semuanya perlu memikul tanggungjawab. Bukan sahaja guru, malah ibu-bapa, masyarakat dan termasuklah ahli perniagaan sekitar perlu berganding bahu....

Jadi menjayakan misi ini perlu kepada komitmen saya, anda, kami, dan kita. Bukan kepada cikgu sahaja.

Alhamdulillah sudah beberapa bulan Allah SWT melorongkan peluang kepada saya untuk berkhidmat kepada PASTI. Ya, saya yakin disinilah antara titik Terbaik untuk memulakan segala-galanya. Saya percaya ini bukan tugas biasa tapi anugerah yang luar biasa dari Allah SWT.

“Semua kanak-kanak tersenyum dalam bahasa yang sama...”-->Very meaningfull Words. Renung dan fikir2kan.

Percayalah kita ada bahan yang lebih hebat dari 7 habits ini. Ya.. Kita ada sistem Islam yang menyeluruh dan mencakupi soal pendidikan.

Yakinlah dengan fokus, penelitian, belajar pengalaman orang lain, kemahuan serta sinergi tersusun kita akan hasilkan ‘produk’ yang jauh lebih baik dari anak-anak mereka.

MANTAPKAN TEORI BAIKI IMPLEMENTASI INSYA ALLAH KITA AKAN BERJUMPA REALITI........

Amin......

---------------------------------------

Take ur time to watch this video...

No comments: