Wednesday, February 24

Kuantum "Idolisasi IslamiK".


Kuantum ini bukan 'Idealisme layang-layang'. Ia hukum yang terbumi di tangan masing-masing...

Apabila anda membaca media-media tempatan khususnya akhbar-akhbar yang ada, pasti anda akan bertemu suatu ‘ruangan khas’ yang mengetengahkan artis-artisan tempatan atau luar negara... Tujuannya tidak lain dan tidak bukan untuk ‘mempromosi’ artis-artisan tadi kepada sidang pembaca. Khasnya anak muda! Untuk menjadi idol mereka..

Dibukalah segala cerita...

Asal-usul artis. Siapa ‘pakwe’? Siapa ‘makwe’? Bila nak kahwin.. Kenapa jatuh cinta? Semuanya dibongkar dan diceritakan... Sampaikan bilangan kasut sekalipun ada disebut dalam ruangan tersebut! Cuma yang peliknya, keputusan SPM atau STPM jarang-jarang pula disebut.. Tidak perlu dinyatakan mengapa, kerana sebabnya sudah diketahui umum..

(saya teringat kata-kata Ust Ismail Musytari, Pensyarah Fakulti Tamadun Islam. “Jangan sesekali membawa akhbar di dalam Masjid. Sebabnya, ruangan artis yang ‘menayangkan’ gambar-gambar TIDAK SENONOH!”)

Bila kita sebut pasal anak muda...

Anak muda tidak lari dari mahukan idol depan mata... Anak muda hari ini mengalami ‘vakumisasi idol’ atau bahasa mudahnya ketandusan teladan yang boleh diikuti serta dicontohi. Mereka mahukan ‘contoh yang hidup’. Yang boleh dibelek-belek kisahnya.. Yang boleh diminta autografnya.. Yang boleh ditampal gambarnya.. Boleh disentuh dan boleh dilihat dengan mata kepala sendiri!—Itu fitrah anak muda!

Tuntas, media mengambil ‘kesempatan’ serta peluang besar ini untuk melumayankan keuntungannya. Dunia liberalisasi kapitalisme!

Dengan bantuan media, artis dijadikan sebagai bahan pelaris jualan mereka.. Artis-artisan diberikan ruangan khusus di dada-dada akhbar dan majalah-majalah hiburan. Cerita hidup mereka dijual, dijaja merata tempat, disensasikan, dan segala macam strategi tidak kira 'boleh' atau 'tidak boleh'. 'Sopan' ataupun 'biadap'.. Sekali lagi, dunia liberalisasi kapitalisme!

Oleh kerana, zaman ini adalah zaman yang saya katakan sebagai ‘vakumisasi idol’.. Maka proses promosi dan upaya menjadikan artisan sebagai idol tadi berlaku dengan cepat.. Anak muda dengan jiwa ghairahnya meraih serta mengisi jiwa mereka dengan teladan-teladan yang dijual oleh media massa. Mereka ‘membeli’ idol-idol mereka tanpa membuat pertimbangan ilmu dan iman. Akhirnya, KUASA HEDONISME menjadi dominan dalam zaman vakumisasi ini!

Disebalik tirai....

Jutaan bahkan billionan untung dicekup oleh media-media prima mahupun bukan prima atas pelaburan mereka menaja idol-idol yang telah disensasikan.. Lihat sahajalah kepada program yang dipanggil Akademi Fantasia, berapakah jumlah sms yang dikirim untuk mengundi sosok tubuh yang bernama ‘Mawi World’ ?? Begitu juga kepada akhbar tempatan, siapa yang lebih ‘canggih’ cerita artisannya nescaya jualan merekalah yang melambung naik..

Inilah kisah BENAR sebalik tabir yang jarang dibongkar kepada umum!

Noktah.

‘Vakumisasi idol’ ini tidak akan habis dengan cerita-cerita ‘mengapa’ dan ‘kenapa’... Betul? Kalau kita sekadar bercakap sebab dan musabab, saya kira entry ini takkan habis. Justeru, yang paling utama sekarang ialah, persoalan ‘BAGAIMANA’.. Bagaimana untuk mengatasi kelompangan atau lohong besar proses ‘vakumisasi idol’ terutama kepada anak-anak muda dan remaja?

Anda mesti menjadi Idol!—Ke arah pelan ‘Idolisasi Islamik’.

“Haih.. Kenapa pula aku?”—Respon yang mungkin kedengaran.

Andalah... Kalau bukan Anda, siapa lagi??

Maksud saya begini...

Idol yang saya maksudkan bukanlah suatu idea melangit yang tidak berpijak di bumi nyata. Pelan ‘Idolisasi Islamik’ bagi merobah zaman ‘vakumisasi idol’ dewasa ini adalah pelan bertindak yang anda sendiri boleh mulakan sejurus sahaja anda selesai membaca entry ini! Menjadi idol islamik dengan memulakan pada diri sendiri. Berubah menjadi contoh kepada diri kita sendiri sebelum meyakinkan orang lain dengan kapasita kendiri..

“Tegakkan Islam dalam diri kamu.. Nescaya Islam tertegak pada diri orang lain”

“Semua kamu adalah Pemimpin (teladan) dan kamu bertanggungjawab ke atas apa yang kamu pimpin.”

Ok. Bagaimana caranya? Apa silibus atau kurikulum yang mahu diguna pakai?

Silibusnya sudah lama dirungkai, dibentang, dibahas, serta diperkatakan.. Iaitu ambillah Rasulullah SAW sebagai contoh ikutan. Baginda adalah teladan utama yang menjadi sumber rujukan ulung dalam menjayakan pelan ‘Idolisasi Islamik’ ini. Peranan kita sekarang ialah menggarap dan menjiwai segala silibus dari baginda.

Supaya anak-anak muda boleh melihat dengan kepala sendiri serta boleh menyentuh dengan tangan akan idola baru mereka. Raikan fitrah mereka!

Saya tertarik dengan Teori Kuantum Mekanik..

Saya kira apabila semua golongan ‘sedar’ hari ini berusaha untuk menjayakan kempen ini, insya Allah terpadamlah zaman ‘vakumisasi idol’ yang berlaku. Terlaksana suatu momentum kuantum idol islamik yang baru dan tertutuplah lohong-lohong kekosongan dengan ‘Qudwah Hasanah’ yang punya akhlak Islami sebenar.

Jayakan Kuantum ‘Idolisasi Islamik’ dengan SAYA, ANDA, KAMI, dan KITA sebagai Idol!

1 comment:

isma said...

Terima kasih atas perkongsian.