Thursday, August 12

Pemimpin nombor satuku


“Dia pemimpin nombor satu aku...” Kata Ikal dalam Filem Sang Pemimpi.

Seorang ayah yang hanya bekerja sebagai pelombong menaiki basikal dengan memakai baju kebanggaan empat poket datang mengambil rekod anaknya di sekolah. Tiba-tiba si anak mengecewakan ayahnya.... Rekod tidak seperti yang diharapkan!

Sang Ayah balik tanpa berkata walau sepatah. Si anak seperti tersentak dari lamunan panjang terus berlari mengejar basikal ayahnya. Lalu mereka bertemu di atas jambatan...

Si anak memegang tangan ayah. Sang Ayah terkejut... Lantas tanpa diminta si anak berjanji untuk tidak mengecewakan lagi pemimpin nombor satunya!

A very touching moment there!

Kawan, itu cerita dalam filem. Tapi pernah tak kita rasa cerita tu dekat sangat dengan diri kita? Seolah-olah watak-watak yang dilakonkan pernah hidup di sisi kita?

Perhatikan kepada ayah Ikal...

Jika anda berasal dari keluarga mewah, mungkin ia amat sukar untuk menjiwai kehadiran watak ayah Ikal dalam filem ini. Mungkin... Saya hanya mengagak.

Ayah Ikal amat luar biasa. Dia ada daya menginspirasi walaupun digambarakan dalam filem ini beliau amat pendiam. Jarang bercakap dengan anaknya Ikal. Tapi ingat, kuasa menginspirasi yang paling besar datangnya dari gerak-geri peribadi seseorang bukannya kata-kata melangit yang diucapkan.

Begitulah ayah Ikal...

Setiap kayuhan basikalnya adalah inspirasi. Bunyi batuk sakitnya ada kuasa motivasi. Juga renungan matanya punya kuasa transformasi terpendam yang menyedarkan kelekaan Ikal.

Hebat bukan? Jarang ‘ayah-ayah moden’ dikurniakan daya inspirasi sepertinya....

Kita bicara pula sifat seorang Ibu.

Makhluk Allah yang bergelar ibu-ibu sebenarnya ada satu senjata yang paling istimewa. Senjata yang akan mencairkan kedegilan yang menggunung.

Itulah dia air mata seorang ibu... Hangat dan membasuh segala kotoran dari daging-daging hati setiap anak.

Air mata ibu akan mengalir dalam dua keadaan. Di kala suka ataupun duka.

Tatkala seorang ayah terbukti dengan daya menginspirasinya.. Ia akan bertambah sempurna bila bergabung dengan air mata merawat dari seorang ibu. Maka lahirlah anak yang penuh cita-cita dan berhati waja seperti Ikal...

Beruntung kau Ikal kerana ada pemimpin nombor satu dan dua!!

--------------------------------

Kawan,

Sempena ramadhan jangan lupa mendoakan pemimpin nombor satu dan dua kita.

Terima kasih ibu ayah........ Terima kasih! Meski ku tahu ia hanya sekadar ucapan yang tidak layak buatmu.....

No comments: