Tuesday, August 17

Facebook: Sekadar pendapatku


SEKADAR HIASAN.

Saya membuka laman Yahoo pagi ini… 17 Ogos 2010.

Terpampang berita yang amat ‘kurang ajar’ bagi umat Islam seluruh dunia.

Menambahkan lagi penghinaan buat umat yang sudah lama dizalimi ini...

Seorang bekas askar wanita Israel mengirimkan gambarnya memakai sut tentera tersenyum di depan tiga warga Palestina yang diikat sambil mata ditutup.

Melalui laman sosial Facebook, askar wanita itu berkongsi komen dengan kawan-kawannya...

Antara yang disebutkan;

“Awak nampak seksi seperti itu” Komen dari kawannya.

“Saya fikir mereka ada Facebook!” Jawab askar tersebut. Tambahnya lagi, “Saya mahu ‘Tag’ dia (warga Palestina) dalam gambar ini.”

Komen penghinaan yang benar-benar menyayat hati!!

Sengaja saya tak paparkan gambar yang dimaksudkan. Maklumat lanjut, lawat link ini --> [link]

---------------------------------------------------

Berita di atas kebetulan berlaku ketika saya ingin menulis sesuatu tentang Facebook.

Beberapa hari lalu ada orang menyapa;

“Aik? Dah tak jumpa kat Facebook. Enta quit kah?” Tanya seorang sahabat.

Saya mengangguk.

Facebook.

Laman sosial yang paling ‘meletup’ zaman ini.

Hari ini, anda mungkin dianggap ‘kuno’ jika tidak mempunyai ID Facebook.

Saya akui bahawa saya juga menggunakan teknologi komunikasi itu.

Sampailah satu ketika saya rasa seoalah-olah berada di satu bilik maya yang penuh dengan ribuan manusia dalam satu masa.

Manusia yang hadir sudah tidak kekeruan lagi. Pelbagai karenah, ideologi, niat, identiti yang dizahirkan dengan cakap-cakap.

Huru-hara jadinya bilik sekecil itu!

Saya lemas... Rimas.

Mula asalnya ingin bercakap sesuatu perkara yang penting. Ingin mengingatkan dan berkongsi suatu benda bermanfaat.

Tetapi, huru-hara menenggelamkan kesemua itu....

Lalu saya terfikir, mengapa masih duduk dalam bilik kecil ini?

“Habis enta tak setuju lah berdakwah secara maya?”. Tanya sahabat ini. Dahinya berkerut.

Kenapa pula saya tidak bersetuju?

Teruskanlah....

Moga-moga manfaat agama boleh dikongsi kepada semua orang. Saya tabik mereka yang boleh memanfaatkan laman sosial seperti itu!

Cuma sahabatku, ada beberapa perkara yang kita jangan alpa.

Antaranya soal masa.

Pernahkah kita menghitung antara masa kita menyampaikan sesuatu yang bermanfaat untuk iman dengan masa yang digunakan bagi namanya hanya perbualan kosong atau sembang?

Hitunglah sebelum Allah sendiri yang menghitung buat kita.....

Saya membaca sebuah buku Kisah Imam Hassan Al-Banna.

Manusia abad kontemporari yang tidak pernah meninggalkan suatu tempat pun di Kaherah melainkan semua dikunjungi.

Kunjungan dakwah dan Islah namanya.

Termasuklah disko dan pub.

Mungkin sebalik kisah agung itu kita terlupa tentang prinsip.

Prinsip Al-Banna! Bukan main pakat-pakat redah begitu saja....

-------------------------------------------

Blog?

Alhamdulillah blog ini masih bernafas....

Saya pun tak pasti. Macam-macam jenis nafas dari blog kembarasanghamba ini.

Dari gambar-gambar program, catatan kembara, sehinggalah ke cerpen. Semua ada.

Saya rasa dengan blog saya lebih tenang... Damai.

Dalam istilah modennya, kita lebih berautoriti untuk memonopoli ruang maya.

Orang datang hanya lalu-lalang. Kalaupun ada yang sudi, mereka akan duduk sebentar. Melepas lelah sambil-sambil mendengar celoteh dari saya.

Dan sekalung terima kasih buat orang-orang yang Ikhlas lagi jujur.

Mereka yang sering mengangkat tangan membetulkan celotehku.

Terima kasih....

No comments: