Thursday, August 19

Pulanglah! Time is up


12.05 AM

Deringan handset mengejutkan saya yang masih termangu di depan PC makmal.

Panggilan dari kakak di kampung.

Pelik bagi saya. Selama merantau, keluarga di kampung tidak pernah membuat panggilan selewat ini.

“Zul, sabar ya. Tenang....” Kata kakak. Saya terasa getaran suaranya.

Sah! Hati saya sudah membuat jawaban. Walaupun kakak belum mnghabiskan ucapannya.

Sahlah apa yang saya rasa sepanjang solat Tarawih sebentar tadi.

Degupan jantung saya juga tidak normal sejak petang semalam.

Setiap sendi asyik berdenyut seperti ingin berbicara sesuatu. Mujur saya tidak punya stetoskop untuk membuat pemeriksaan satu persatu.

“Makcik sudah tiada.” 3 perkataan saja. Tapi amat berat untuk ‘didengar’.

Innalillahi wainna ilaihi raaji’uun!

Kawan, apa lagi ucapan yang paling baik untukku lafazkan selain itu?

MASA ‘PULANG’ PASTI AKAN SAMPAI JUA!

Manusia suka membangun Banglow mewah...

Tapi bagaimana banglow di saat menutup mata? Sudahkah ia dibangun dengan Takwa....?

Allah menjemputnya pulang!

Makcik pergi meninggalkan kami. Pulang setelah pemergian dua orang adik beradiknya termasuk arwah ayah.

Tahun 2005 ayah pulang tepat dengan masaNya.

Tahun 2009 makcik Ngah pulang setelah 4 tahun pemergian ayah.

Saya masih ingat, makcik Long selalu berkata;

“Ayah kamu dah pergi. Begitu juga ngan makcik kamu. Saya anak sulung. Saya pun pasti pergi...” Kata-kata serta pelukan terakhirnya sebelum jasad saya terbang ke Johor.

Ya... Janji Allah itu amat benar!

18 Oktober 2010. Dia pun ‘pulang’.

Siapakah makhluk yang bisa menolak jemputan ‘pulang’ dariNya??

Ayah dah pulang. Makcik Ngah pun dah pulang. Begitu juga Makcik Long.

Bukan itu saja...

Saya pun akan pulang.

Anda juga akan pulang..

Dan hakikatnya semua kita akan pulang....

Kerana Allah berjanji: “Setiap yang bernyawa itu pasti akan mati!”

Soalnya apakah kita sudah sedia?? Kata pengadil, Time is up!

ZAMAN 'MENANAM' SUDAH TAMAT. SEKARANG TUNGGULAH HASIL 'LADANG'...

Saya meneliti flight Air Asia...

Menyemak waktu pulang yang available keesokan hari.

‘Masa sudah tamat. Anda sudah lewat 24 jam dari tarikh penerbangan. Tiada tempahan online untuk jadual penerbangan yang anda pilih!’—Laman web itu seolah berkata-kata.

Maknanya pagi esok saya perlu bekejar ke kaunter seawal mungkin.

Kawan, lupakan soal kos lupakan soal penat.

Muhasabah sebentar...

Di dunia mungkin tidak mengapa jika ada orang berkata untuk kita, time is up!

Tapi jika di alam namanya Barzakh?? MASA BERAMAL SUDAH TAMAT

Tidakkah itu sesal yang amat dahsyat!

Time is up!

Time is up! Time is up!

BEWARE AND GET READY...............!

No comments: