Thursday, August 26

Barakallahu lakuma...


Barangsiapa yang bernikah maka ia telah sempurnakan separuh dari agamanya.

“You all already married?” Tanya pelajar PHD dari negara Pakistan itu.

Zafar memang sering mengusik kami. Dia pelajar paling senior di kalangan group researcher yang ada di IVAT.

Hafizi panggil ia Bapa!

“Not yet. That’s why we can stay on the lab until night…” Jawab rakan sepengajian saya itu. Separuh melawak.

“Why?? Why so late for married?” ‘Bapa’ kami ini membuat provokasi.

“You said that we are late?” Berkerut dahi Hafizi.

“Yeah… I am 21 years old when I got married. Then now I have six children!” Bangga benar dia bercerita. Kami cuma tersenyum. Wow! Great story…

“Yup. Recently you are in Pakistan. But for Malaysian, we have a different story. Maybe because of different culture…” Saya pula menyampuk. Sekadar menambah ‘perencah’ barangkali.

“What you mean?” Dia menggaru-garu kepala. Kali ini tampak serius.

“Because here only one season. Khatulistiwa… Not four season like in Pakistan!”

Saya dan Hafizi ketawa. Zafar ikut ketawa sekali. Tahu benar dia yang kami hanya ‘menggoreng’. Sekadar mahu merancakkan bual-bual petang. Sekali-sekala terasa riang juga di makmal ini. Hilang seketika ketegangan yang ditinggalkan oleh ‘misai-misai lentik’ para Profesor penyelia...

“Have you heard a short story from Bernard Sha?” Aik? Tak habis lagi ‘bapa’ kami ni dengan ceritanya…

Saya memandang dia yang galak bercakap sambil memantau tangannya agar tidak menyentuh transformer yang sedang beroperasi setinggi 12 000 Volt! Hati-hati Bapa… Kami tidak mahu ada cerita dari makmal ini disunting oleh Harian Metro nanti!

Bernard Sha. Seorang Ahli Falsafah Inggeris. Katanya;

Suatu hari, ada seorang wanita datang melamar Bernard Sha. “Sudikah Tuan berkahwin dengan saya?” mohon wanita muda ini.

Jawab Bernard Sha, “mengapa awak sanggup berkahwin dengan saya? Sedangkan saya tidak punya rupa paras yang menarik?”

“Sebab Tuan punya pengetahuan tinggi. Sudah pasti anak saya nanti akan mewarisi kebijaksanaan Tuan.” Wanita tadi menjawab dengan yakin.

“Iyakah? Kalau begitu jika anak tadi berwajah seperti saya dan kemudian mewarisi kebijaksanaan anda, maka sudah tentu ia tidak punya apa-apa!” Ujar Bernard Sha.

***

Zafar tersenyum memandang kami berdua.

‘Ya Allah, orang tua ni kalau dah berfalsafah’… Saya dan Hafizi termangu. Lama memerah fikiran. What the moral of this story? We wonder….

Jika anda di luar sana punya ‘hikmah’ di balik cerita ini, simpanlah ia untuk kenang-kenangan!

------------------

Entri kali ini saya ambil kesempatan untuk mengucapkan:

Selamat untuk bakal-bakal Pengantin Baru;

Sahabat baikku ‘Sham Pepe’ & ukhti Jawahir.

Sahabat baikku Dzulhusmie & pasangan..

Kakak tersayangku, Dr June & bakal Abang iparku…

-Barakallahu lakuma wa’alaikuma wa jami’a bainakuma fii Khier-

Moga kalian bertaut dengan ikatan cinta hingga ke syurga!

Mudah-mudahan makin kukuhlah langkah kalian menapak di jalan dakwah ini!

Ameen ya Allah………..

No comments: