Sunday, June 21

Mana perginya akalmu?

Stress di office jangan bawa balik di rumah!!

Dia bukan robot mainan yang boleh dipulas, dihentak dan dibelasah.. Dia juga bukan helaian kertas surat khabar lama atau majalah yang boleh dipijak-pijak sesuka hati kalau nak melepaskan geram. Atau ia dilayan seperti binatang yang boleh diherdik seolah ibarat dia tidak punya perasaan.

Hakikatnya dia juga MANUSIA seperti kita!

Tapi.. Mutakhir ini di mana perginya akalmu..? Sehingga sangggup ada manusia berkelakuan zalim sehingga tahap ini. Isu yang tidak kunjung selesai.. kalau bukan bibik yang dizalimi boleh jadi pula bibik yang menzalimi.. Tidak ada penyelesaian. Dendam dan salah-sangka yang berlarutan!

Kes tragis seperti ini kian menjadi-jadi..

Hinggalah.. Cadangan cuti sehari bagi setiap minggu yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini.. Namun persoalannya.. Apakah ia cukup signifikan untuk dilaksanakan sehingga segala masalah yang bernanah sebelum ini bakal ketemu jalan penyelesaian.. Atau mungkinkah juga cadangan ini semakin menghuru-harakan keadaan?

Bagi saya.. Yang penting ialah.. Gunakan balik pertimbangan AKAL masing-masing yang telah dikurniakan oleh Tuhan. Akal jangan diketepi kelak nanti macam-macam boleh terjadi.. Dahsyat! Akhirnya yang menjadi mangsa ialah anak-anak juga.. Bibik melepaskan geram dengan anak majikannya!

Aaahhh.. Apalah nak jadi dengan manusia hari ini??

Mungkin juga perlu dicadangkan kepada Kementerian Kebudayaan dan Seni Warisan agar buat satu kempen baru yang tidak pernah rasanya dibuat dalam negara kita nie.. Nama kempen.. "Kempen: Sayangi Bibik Anda!". Sekadar cadangan.

No comments: