Monday, April 12

Cerita pasal matang

-sekadar hiasan-

Usai solat isyak. Saya mengambil angin di beranda masjid. Saja nak merehatkan minda sambil-sambil berbual dengan orang tua yang ada.

“Kalau zaman kami dulu, umur 12 tahun dah turun ke bendang. Dah berpanas bermandi hujan. Kalau anak lelaki tu, dah macam bapa dalam rumah. Tambah-tambah pula bila anak yatim.”

Saya sekadar memasang telinga. Mendengar buah bicara dari mereka yang lebih dahulu makan garam. Seronok juga bersembang sekali-sekala.

“Tapi sekarang ni budak-budak dah tak macam dulu.”

“Kenapa pula pakcik?” Tanya saya.

“Yelah. Sekarang ni umur 12 tahun ibaratkan masih ‘menyusu’ lagi. Usahkan turun ke bendang, cuci baju sendiri pun belum tentu pandai!” Semacam ada keluhan kecil.

“Kami dulu, balighnya lambat. Tapi matangnya cepat.”

“Budak sekarang, balighnya cepat. Tapi sayang, matangnya lambat.”

Saya terdiam. Dalam sungguh makna kata-kata pakcik ini.

“Itu sebab kalau kamu tengok, orang dulu-dulu kahwin awal tak jadi masalah. Insya Allah boleh kekal sampai ke tua. Sekarang ni... Nak bagi kahwin awal, hmm... pakcik tak yakin. Tak matang lagi.”

“Pakcik, matang tu kat mana sebenarnya?” Tanya saya lagi.

Matang pada tanggungjawab dan bukan pada nafsu”. Terangnya. Ringkas lagi padat.

Perbualan kami terhenti. Saya mengambil motosikal dari parking masjid dan balik ke rumah. Dalam perjalanan, terserempak beberapa pasangan keluar dari pagar kampus.

Bonceng lagi!

Terdetik satu persoalan di hati.

“Ni baligh memang confirm... Tapi matang??”

Pakcik, saya tambah sedikit ye... Betullah, 'matang pada tanggungjawab' tadi bukan untuk keluarga sahaja, tapi untuk agama juga. Sekian, terima kasih!

Lihat Utusan Malaysia hari ini: 'Tidurkan' bayi dalam tong sampah [LINK]

No comments: