Sunday, April 18

Tak nak seperti dia?


Assalamualaikum Warahmatullah…

Bertemu kembali dalam ruangan maya. Moga setiap titik yang dicatitkan ini semuanya kerana Allah SWT. Insya Allah...

Sudah lama tidak menulis tentang tokoh.

Kesempatan kali ini, terasa terpanggil untuk memperkenalkan kepada kalian biografi seorang lagi tokoh kontemporari Islam. Beliau ialah Dr Zakir Naik!

Dr Zakir Abdul Karim Naik

SIAPA DIA DR ZAKIR NAIK?

Dalam terbitan Indian Express bertarikh 22 Februari 2009, Dr Zakir disenaraikan dalam “100 orang Paling berpengaruh” di India. Beliau menduduki tangga yang ke-82. Kemudian dalam senarai “10 Guru Spiritual Terbaik India”, beliau dipilih sebagai orang yang ke-3. Satu-satunya Muslim dalam senarai ini!

Berlatar-belakang bidang kedoktoran, Dr Zakir Abdul Karim Naik adalah seorang pakar perbandingan agama di peringkat antarabangsa. Dr Zakir sangat terkenal dengan ketajaman hujahnya serta kepetahan beliau berdebat serta mengingati segala isi kitab agama lain.

Beliau menghafal ayat-ayat Quran, hadis, serta beberapa kitab agama lain seperti Bible, Kitab Veda, dan lain-lain lagi.

Dr Zakir dilahirkan di Mumbai. Dibesarkan di St Peter High School, kemudian ke National Medical College, dan akhirnya menerima ijazah Kedoktoran M.B.B.S (Bachelor of Medicine and Bachelor Surgery) di University of Mumbai, India.

GENIUS SEPERTI SIR AHMAD DEEDAT

Anda kenal Ahmad Deedat? Tokoh perbandingan agama abad ini.

Dr Zakir mengikuti jejak langkah beliau. Bahkan lebih hebat lagi. Kegeniusannya ini diakui sendiri oleh Sir Ahmad Deedat dengan mengirimkan satu anugerah plag yang tertulis,

“Son, what you have done in 4 years had taken me 40 years to accomplish. Alhamdulillah”

Maksud: Wahai anak muda, kamu hanya mengambil masa 4 tahun mencapai apa yang saya telah dapat dalam tempoh 40 tahun. Alhamdulillah!

Beliau meninggalkan kariernya sebagai doktor perubatan untuk menumpukan kerjaya sepenuhnya dalam lapangan dakwah Islamiyyah.

Antara hasil karya yang beliau telah karang ialah:

Replies To The Most Common Question Asked by Non-Muslim, Quran And Modern Science – Compatible Or Incompatible, Concept Of God In Major Religions, Islam And Terrorism, Women’s Right In Islam – Protected Or Subjugated?, Al-Quran – Should It Be Read With Understanding?, Is The Qur’an God’s Word?

Dan banyak lagi!

Selain itu juga, Dr Zakir Naik sudah diundang beratus kali dalam siri-siri perdebatan dan ceramah umum yang membicarakan konsep Teologi. Sehinggalah beliau sendiri mengasaskan Islamic Research Foundation (IRF) di Mumbai.

ISLAMIC RESEARCH FOUNDATION

IRF adalah satu pertubuhan rasmi yang bertujuan untuk menyebarluaskan dakwah Islam ke seluruh dunia. Ia bukan satu pertubuhan yang berasaskan keuntungan.

IRF yang dinaungi sendiri oleh Dr Zakir telah pun menghasilkan jutaan buku-buku, dokumentari, video-video ke serata dunia dan diterjemahkan dalam pelbagai bahasa.

Rakan-rakan pembaca boleh melayari sendiri laman web IRF di pautan ini--->[link].

Setakat ini, IRF sudah menganjurkan beberapa siri dialog agama dan salah satu dialog yang dirakamkan secara LIVE di Peace TV memaparkan seorang wanita Hindu memeluk Islam sejurus mendengar penjelasan mantap dari Dr Zakir. Allahu Akbar!

Lihatlah Video di bawah ini:


Dr Zakir, Mudah-mudahan dengan kebaikan seperti ini, Allah SWT melancarkan lidah kamu tatkala ditanya olehNya di Mahsyar nanti..

MARI MENGGILAP MUTIARA

Ada satu pujangga hukama menyebutkan,

“Berjuanglah kamu di mana-mana sahaja. Pastikan kamu menangkan Islam pada bucu yang kamu jaga”

Setiap manusia mempunyai potensi dan bakat. Potensi dan bakat amat diperlukan untuk memperkasakan gerakan dakwah di mana sahaja ruang yang sesuai dengannya. Ia bagaikan mutiara yang perlu digilap sehingga benar-benar tampak sinarnya.

Moga kita boleh bangunkan setiap potensi anak-anak Muslim yang ada sehingga menjadi seperti beliau, Dr Karim Naik. Tak kiralah di lapangan mana sekalipun. Amin...

Wallahu a’lam.

4 comments:

Unknown said...

salam...

hehe sem nih sy de wat keje pasal perbandingan agama...laman web die laa sy jadikan rujukan...

kat blog sy, sy de linkkan die punye website...

myikhwanfiideen said...

Wkslm wbkth.

Ckgu Farha,Alhmdllh...

Insya Allah, moga smuanya utk kbaikan.

Izzati Ishak said...

MasyaAllah.. Beliau sememangnya sangat hebat...superb

myikhwanfiideen said...

Dr IzzaTi.

Insya Allah, hopefully ada Dr Muslim@Muslimah mcm ni jg dr M'sia.