Saturday, April 3

Hijau

Hujan.

Rasanya bumi Skudai hampir setiap petang dicurahi hujan dari langit.

Alhamdulillah… Bukti rahmat Tuhan yang melimpah ruah buat para hambaNya. Tinggal lagi mereka mahu bersyukur ataupun tidak.

Saya masih menggenggam buku The Islamic Threat: Myth or Reality tulisan John L. Eposito yang diterbitkan oleh Oxford University. Tulisan ini diterjemahkan dalam bahasa Melayu oleh Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad (ITNMB).

“Sebenarnya dulu kami memang duduk bawah Dewan Bahasa dan Pustaka. Tapi sekarang nie dah pisah dah. Kita dah tubuhkan syarikat yang baru. Khusus buat terjemahan buku-buku yang terpilih.”

Terang Pegawai ITNMB kepada saya ketika PBKAL seminggu yang lepas.

Agak sukar juga membaca buku-buku heavy seperti ini dalam bahasa Melayu. Maksud yang dibawa kadang kala lari dari teks asal yang sebenar. Tapi untuk orang seperti saya, memadailah. Daripada tak faham langsung... Terima kasih ITNMB!

William Pfaff dalam artikelnya yang disiarkan melalui The New Yorker menyebutkan:

“Ramai orang berpendapat bahawa peperangan antara komunisme dengan Barat akan digantikan dengan peperangan antara Barat dengan Islam.”

Fundamentalis Islam dilihat sebagai ancaman kepada Barat.

Kumpulan seperti al-Jihad, Jundullah, Hizbullah, sering merisaukan dunia Barat dan menambahkan lagi imiginasi media mereka bahawa kebangkitan Islam berpotensi untuk membawa bencana kepada dunia.

Dari sudut lain, beberapa gerakan Islam yang bersikap moderate berjaya beradaptasi dengan sistem demokrasi yang diguna pakai. Apakah mereka juga masih menjadi ancaman?

Maaf. Saya masih belum berjaya mengkhatamkan buku ini. Insya Allah on the way!

Tersenyum seketika bila membaca nota sisipan yang ditulis oleh Patrick J. Buchanan, “Is Islam an Enemy of the United State?”.

“Kalau sebelum ini kita takut kepada ancaman merah (lambang Komunisme). Sekarang ini pula kita berdepan dengan ancaman hijau!”

Merah adalah simbol Barat kepada ideologi Komunisme. Dan hijau untuk Islam.

Tidaklah pelik kalau masih ada orang yang takut dengan hijau...

Siapa takut warna hijau? Angkat keyboard sekarang!

No comments: