Wednesday, April 7

Cuba untuk faham.

“Dr, may I meet Dr after 5 minutes from now?” Tanya saya dengan Supervisor.

“Ok...” Jawabnya pendek. Kelihatan kertas exam pelajar berselerak di atas meja. Pada masa yang sama tangan memegang result testing transformer yang diperlukan oleh pegawai SIRIM. Sahlah Dr tengah busy!

5 minute after...

“Dr, never mind. Insya Allah tomorrow i will come again.” Ucap saya pendek. Tak sampai hati nak mengganggu lagi.

“Oh. Ok.. Ok. Sorry because i cant help you today.”

Saya keluar dari bilik supervisor. Haih! Menarik nafas dalam-dalam.

Teringat kata-kata pakar motivasi, berusaha untuk memahami sebelum anda difahami. Dan untuk sekali difahami, anda mungkin perlu memahami dahulu berkali-kali!

Saya percaya setiap orang pernah ada pengalaman seperti ini. Itu di tempat kerja.

Saya banyak kali dengar kes-kes perceraian dalam rumah tangga akibat tiadanya kesefahaman antara suami dan isteri. Isteri ingin difahami sekaligus dihargai. Sama juga dengan suami. Tapi sebaliknya yang berlaku.

Mungkin juga sudah bosan dengan pasangan masing-masing dek terlalu lama bercintan-cintun dahulu sebelum kahwin sehingga tiada apa lagi yang istimewa untuk diletak sebagai harga.

“Yang, tolong buatkan abang air.” Mula si suami meminta ‘simpati’.

“Abang tak tengok ke kerja saya yang berlambak ni?” Balas isteri sambil me’laser’.

Suami membisu.

Mencari masa sesuai untuk membalas dendam.

“Bang, tolong belikan gula. Gula kat dapur dah habis.” Mohon isteri disuatu petang.

“Aik? Sejak bila pula lupa jalan nak kedai mamak belakang tu?” Balas suami sambil menge’bom’.

“Tak payah cakaplah dengan laki aku ni. Sakit hati je!” Bentak isteri dalam hati. Dan lama-kelamaan rumah tangga pun berantakan. Itu rumah tangga.

Sama jugalah dengan organisasi.

Orang di dalamnya membuat kerja dengan sukarela. Bukan ada wang untuk diberi sebagai ganjaran. Bila ada yang tidak berusaha memahami apa tempat letak yang sepatutnya dan hanya suka bersinikal, maka mulalah ramai yang menjauh diri.

Itulah.... Mungkin anda lupa rukun pertama dari Imam Al-Banna. Al-Fahmu.

No comments: