Saturday, April 25

Mencari TITIK SAMA?

Bismillahi La Quwwata Illa Billah!

Beberapa hari ini.. Banyak benda yang nak dikongsikan..

Tapi, time is very crucial!

So, hajat tak kesampaian untuk “kongsi rasa” dalam blog. Maklumlah paper exam tak habis lagi. Inipun dah dikira mencuri masa yang ada..

Beberapa hari ini juga, banyak perkara yang berserabut akar dalam kepala. Entahlah, macam-macam benda yang hadir berlalu begitu sahaja tanpa ada jawaban yang pasti dapat diberi.. Saya tak kecukupan masa.. Dan mungkin juga ilmu tak sampai mana.. Bukan mungkin, betul!

Cuma.. Apa yang hanya boleh dikata ialah.. CARILAH TITIK SAMA!

Titik sama antara manusia itu sangat LUAS.. Bukan sejumud titik DOT dalam tulisan alphabet!

Mana mungkin suatu konflik dapat diselesaikan kalau semua orang hanya melihat dari sudut perspektifnya sendiri.. Tanpa meletakkan diri di pihak yang sebelah.. Itu satu hal.

Ataupun.. Kalau semua orang tidak punya kesungguhan untuk mencari TITIK yang sama.. Ahh.. memang payah. Dialog takkan menghasilkan apa-apa.. Makin menjauh ada!

Mengapa perlu bersengketa akan apa yang dah di diputuskan oleh para ulama terdahulu? Mereka berkhilaf (berbeza pendapat) itu kan rahmat buat kita.. Sahabat pun berkhilaf.. Bahkan, Rasulullah sendiri sengaja ‘berkhilaf’ apabila memberi jawapan akan suatu perkara..

Kan kita pernah dengar hadis bagaimana jawaban Nabi ketika ditanya—Apakah amal yang paling baik? oleh beberapa orang sahabat yang berbeza latarnya.. lantas jawaban dari Nabi pun berbeza jua bunyinya.. Bergantung kepada keperluan, kemampuan, situasi individu itu.. Nah, bukankah ini contoh pendekatan yang TERBAIK oleh seorang Dai’e (pendakwah) yang juga terbaik?

Kita mungkin boleh ‘menghimpunkan’ FIZIKAL orang atas padang rumput yang luas.. Tapi, mustahil kita nak ‘menghimpunkan’ FIKIRAN orang hanya dalam sekecil-kecil kebuk wasap makmal kimia kita time sekolah menengah dulu.. Nak bagi tahu betapa luasnya dan tak bersempadannya fikiran dan pendapat yang ada pada kepala manusia!

Cuma, setiap kita punyai TITIK SAMA antara satu sama lain.. Dan, tuntasnya atas TITIK SAMA ini jualah satu KESATUAN dapat dicapai.. Lalu sinergi boleh berlaku.

Tapi.. Jika TITIK SAMA ini diperabai dan kita menutup mata akan padanya bila bertemu perbezaan pendapat, maka.. kata orang kedah—Tak tau nak habaq ape.. Apapun hujah dan pendapat tidak akan diterima dan perkataan KESATUAN hanya tinggal mimpi sahaja..

Enta nak terima bid’ah orang-orang tue? Atau.. Enta nak consider salah tafsir akidah orang nie? Macam tuelah lebih kurang terjahan-terjahan yang saya terima.. From both side!

Tidak.. Saya tiada ‘kuasa’ untuk memutlakkan jawaban YA ataupun TIDAK.. Kamu BENAR dan ini SALAH.. Atau seberani berkata kamu SESAT dan ini BETUL!

Cuma.. Apa yang boleh diucapkan ialah.. Solution not always coming from ANSWER but in certain time it was depend on your APPROACHING! Entah betul entah tidak ayat saya itu.. Terjemahan—Penyelesaian tidak semestinya datang dari JAWABAN tetapi kadang-kadang ia bergantung kepada PENDEKATAN anda. Ibarat kalau kita jawab dalam examlah.. Markah yang banyak bukannya dari jawaban yang betul.. Tapi datangnya dari jalan pengiraan yang ditunjukkan. Maka, baiki JALAN PENDEKATAN masing-masing!

Apa yang terpenting ialah.. Kita semua kenal akan TITIK SAMA antara satu sama lain.. Walau apa jua sudut beza kita, fikirankah? bentuk fizikal kah? Insya Allah dengan adanya prinsip meraikan TITIK SAMA, maka konflik akan dapat dielakkan.. Dan sudah pasti KESATUAN akan dapat dijana!

Sekadar refleksi..

Anda bersetuju bukan kalau seorang makhluk bernama SUAMI adalah amat jauh BEZANYA dengan makhluk yang dipanggil ISTERI?? Jauh.. Bukan lagi jauh.. Tak sama langsung! Tapi, atas dasar ingin berkongsi TITIK SAMA, iaitu masing-masing merasa SALING MEMERLUKAN antara satu sama lain.. Maka KESATUAN dapat dimeterai melalui perkahwinan.. Jika TITIK SAMA ini sudah tidak diendah, maka tidak mustahil apa yang sebelum ini ‘satu’ akan bercerai menjadi ‘dua’..

Apa TITIK SAMA antara kita?

Tak tahu??

Mari saya tunjuk!

...

No comments: