Wednesday, July 29

monolog 7 lapis..

Tarbiyyah, penting.. Bukan sahaja penting malah teramat penting.. Laksana akar pokok yang membumi.. Di saat kesulitan, tuntas sahaja tarbiyyah diperlukan.. Pun di saat kemenangan, tuntas juga ia amat diperlukan!

Daku teringat suatu hadis nabi..

“Al-ilmu imaamul 'amal wal 'amal taabi’uhu..”

Mafhum dengan izin; “Ilmu itu imam kepada amal, dan amal akan mengikutinya (ilmu)..”

Bagaimana nak menjadikan segala peri amal yang dilakukan saban hari ini akan diterima oleh Allah SWT disisiNya nanti? Bisa sahaja daku tidak punya ‘termometer’ atau semaksud dengannnya untuk membuat ukuran? Hakikat.. Allah sahaja yang empunya tahu akan hal itu..

Jadi kapan bila daku tahu..? Atau bolehkah daku bermonolog pada diri.. Kamu buat aja amal-amal itu.. Niat saja untuk Tuhan.. Nanti bisa diterima disisiNya.. Boleh begitu? Tidak.. Jangan berkelakuan sebegitu.. Kerana itu hanya layak bagi orang yang jahil. Lantas atas kejahilannya dan kedegilannya untuk tidak menuntut, dia hanyut dibawa oleh arus taklid!

Belajar.. Belajar.. Dan belajarlah..

Menuntut.. Menuntut.. Dan menuntutlah..

Bersedialah ditarbiyyah.. Walau engkau sudah merasakan ilmumu sudah cukup di dada.. Jangan sesekali menyombong diri lagak seperti Bani israil kerana kelak kamu akan binasa! Ingat.. Sepatah mutiara yang keluar dari bibir Naqib, walaupun dia hanya seorang bani ‘ajam insya Allah pasti ada hikmah yang tersembunyi.. Jika daku ikhlas, Allah tetap akan buka hatiku kepada nuur yang maha seni..

Tidak lama lagi daku akan menyambut ‘pesta’..

Ini bukan pesta konvokesyen atau sure heboh.. Tidak! Ini pesta para ahli sufi yang mahu mengghairahkan cinta suci kepada kekasih mereka iaitu Allah ‘azzawajalla.. Hei manusia yang bergelumang dosa! Bersihkan dan sucikan dirimu.. Jangan lalai sekali lagi dengan peluang jual-beli dalam pesta ini.. Kerana esok lusa Izrail akan datang mencabut nyawamu dari tulang ghargharak.

Bertaubatlah wahai pendosa!

Berpestalah wahai pencinta kudus!

Di mana kedudukanku??

Menghampiri bulan mulia, daku tiba-tiba diulit mimpi di suatu pertiga malam.. Dalam mimpi indah itu, daku didatangi seorang wanita muda yang teramat cantik.. Tidak pernah rasanya daku melihat wanita secantiknya di dunia kini.. Bergetar hatiku seketika melihat kecantikannya. Kemudian, wanita muda itu mengaku kononnya dia dari syurga na’iim. Dihantar khas atas perintah oleh Tuhan!

Mari datangi aku... Dengan tangannya yang lemah gemalai memanggil dari kejauhan sambil tersenyum manja.

Aduh! Ya Tuhanku.. Ujian apakah yang menimpa daku ini?

Selamatkanlah aku ya Allah.. Selamatkanlah ya Allah.. Jangan engkau timpakan aku dengan kebinasan.. Tolonglah ya Allah..

Engkau syaitan!!! Tempikku berkali-kali.. Jangan hampiri aku syaitan!!! Nyah kau dari sini!!! Daku berteriak sangat kuat hinggalah seorang sahabat menggerakkan daku dari mimpi puaka itu.. Asalnya indah tapi hujungnya daku anggap puaka.. Kata orang sabah, ‘palis-palis’ tak terkena godaan.

Nah! Alhamdulillah.. Mujur daku ditarbiyyah.. Syukur padaMu ya Allah kerana memilih daku dari kalangan hambamu yang ramai itu untuk masih duduk dalam gerakan tarbiyyah.. Tarbiyyah mendidik nafsu jahat, jiwa binatang, akal songsang, dan segala keinginan serakah yang ada supaya tunduk dan patuh kepada ketetapan serta keredhaanMu.. Dalam bahasa analoginya, laksana memasang kekang pada si kuda.. Agar bisa nafsu itu DIJINAKKAN lantas ia dapat DIKAWAL!

Nafsu ibarat 'kuda liar'.. Jika tidak ditarbiyyah, boleh jadi kuda lebih besar dari tuannya!

Daku teringat seketika pesan seorang Mursyid dalam kitabnya.. Minhaj ‘Abidin;

Kata mursyid:

“Nafsu itu ibarat kenderaan.. Ia perlu dijinakkan dahulu sebelum bisa dikawal untuk manfaat tuan punya badan.”

Ya.. Bayangkan sahaja seekor kuda liar di padang rumput.. Bagaimana mahu daku kawal untuk ditunggangi jikalau ia masih liar? Mesti sahaja kerja pertama yang perlu dibuat ialah, jinakkan kuda itu..

Nak jinakkan kuda liar bukan kerja mudah! Ditendang,disepak,digigit malah diberak pun ada.. Itu semua proses sukar ketika mana menjinakkan nafsu. Mujahadah tinggi! Kadang-kadang sindiran orang tidak kurang pedasnya menjejak di telinga.. Eleh! Tak payahlah nak jinakkan kuda tue.. Memang spesies liar pun.. Buat susah je!!

Tidak apa wahai diri.. Teruskan mujahadah kamu kerana kamu jinakkan kuda kerana Allah.. Bukan kerana ‘mereka-mereka’.

Selepas dari menjinakkan si kuda liar tadi. Daku sekali lagi berdepan dengan ujian terjatuh,terhumban, hinggalah tersepak pun ada ketika belajar untuk mengawal si kuda jinak. Memang jinak tapi awas dengan kejinakkan itu.. Jangan tertipu dan ditipu! Mujahadah peringkat kedua..

Lalu apakah semua ini??

Tarbiyyah.. Hakikat, inilah proses yang berlaku. Inilah kitar yang berpusing dari buaian hinggalah ke liang lahad. Tarbiyyah itu ibarat motor yang menggerakkan tali sawat.. Tali sawat pula berpusing lalu menggerakkan gear.. Gear pula berpusing dan menggerakkan aci.. Aci pula berputar dan menggerakkan engkol.. dan akhirnya engkol tadi menggerakkan mata pemotong.

Dan bagi daku.. Tarbiyyah bukan hanya motor. Itu skop pandang yang sempit! Bahkan tarbiyyah itu kesemua proses bermula dari motor hinggalah ke mata pemotong!

'Tarbiyyah' adalah keseluruhan sistem sempurna yang wujud..

Cuma bekalan mestilah ada.. Iaitu minyak. Dan minyak itu ibarat kepada ilmu. Tanpa ilmu apalah nilai sebuah tarbiyyah.. Kerana tanpa minyak ‘regular’, apalah makna sebuah mesin pemotong rumput!

Daku akhiri dengan satu pesan Nabi tersayang:

“Al-‘ilmu bi ta’allum la bi tabarruK!”

Ya Allah.. Selamatkanlah daku dari godaan-godaan yang sentiasa mendatang.. Janganlah hidup ini terputar 180 darjah.. Ku pinta padamu wahai Khaliq yang maha perkasa lagi maha Bijaksana!

Ameen.


P/s-alhamdulillah baru boleh lelapkan mata..

2 comments:

taztar said...

tq and good luck!!!

myikhwanfiideen said...

shiekh..

tak boleh nk lelapkn mata sbb ana asyik trigtkn enta..