Monday, January 18

Qurrata a'yun.

Semalam saya membeli sebuah CD yang bertajuk, BUDAK AJAIB: MUKJIZAT AL-QURAN ABAD INI.. Dia Dr. Husein Tabataba’i.. Budak berumur 5 tahun kelahiran Iran yang hafal, hafaz, dan sekaligus faham akan Al-Quran!

Teruja menonton aksinya yang dirakamkan di Makkah Al-Mukarramah, saya teringin sangat untuk berkongsi sesuatu akan anak ajaib ini.. Mudah-mudahan kita terinspirasi untuk memilikinya.. Maksud saya, jika hari ini kita seorang ayah, biarlah kita upayakan agar anak-anak kita menjadi sepertinya..

Menjadi mukjizat Al-Quran secilik Husein Tabataba’i.

"Ya Allah.. Beruntungnya sepasang Ibu dan Ayah yang dianugerahkan 'PILDACIL' sepertinya."

Pada umur 7 tahun, Husien telah meraih gelaran ‘Doktor Kehormat’ dari College Islamic University kerana hafaz dan faham Al-Quran.. Beliau telah melepasi beberapa siri ujian yang telah ditetapkan oleh pihak Universiti.. Ujian itu berlangsung selama 210 minit dan sebanyak 2 kali yang meliputi hal-ehwal berikut:

1. Menghafal Quran dan menterjemahkannya

2. Menerangkan topik Al-Quran

3. Mentafsirkan dan menerangkan maksud setiap ayat

4. Bercakap-cakap menggunakan ayat Quran

5. Menerangkan maksud ayat menggunakan metod isyarat tangan

Setelah ujian selesai, didapati adik Husien ini mencapai markah sebanyak 93 peratus.. Dan menurut ‘standard’ penganugerahan yang ditetapkan oleh badan universiti adalah seperti berikut:

:: 60-70 (Diploma)

:: 70-80 (Sarjana)

:: 80-90 (Sarjana Kehormat)

:: 90-100 (Doktor Kehormat)

Subhanallah... Tepat tanggal 1998, Dr. Husien yang baru berumur 7 tahun ketika itu dengan rasminya menerima Doktor Kehormat dalam bidang “Science of the Retention of The Holy Qoran”. What an amazing boy!

Ini temu-bual beliau dengan wartawan setelah menerima anugerah hebat tersebut:

[W, wartawan.. dan H untuk Husien..]—Semua soalan dijawab oleh Husien dengan ayat-ayat Quran yang berkaitan.. Masya Allah!

( W ) : Bagaimana ujian yang kamu lalui di Universiti?
( H ) : “ Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.” ( Quran 94:6 )
( W ) : Apa tanggapan para panel dalam setiap siri ujian Quranmu?
( H ) : “ Mereka Tertawa ” (Quran 83:34) [Maksud Husein para panelis merasa senang/bahagia]
(W ) : Jika kamu ditanya orang, ‘ buat apa engkau ke sana? apa jawabanmu?
( H ) : “ Hai Rasul, sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu “ (Quran 5:67 )
[ yang dimaksud Husein adalah dia ke sana untuk menyampaikan ayat-ayat al-Quran ].
( W ) : Engkau belum lulus sekolah, bagaimana mungkin mendapat gelar doktor ?
( H ) : “ Mereka dalam keadaan gembira disebabkan karunia Allah yang diberikan-Nya kepada mereka “ ( Quran 3:170 ). [ maksudnya, semua itu adalah karunia Allah ]
( W ) : Bagaimana Ilmu itu diajarkan ?
( H ) : “ Dan orang-orang yang bersungguh-sungguh ( berjihad ) untuk Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan Kami. “ (Quran 29:69) [maksud Husein, bila manusia berusaha mencari dengan bersungguh2x, maka Allah akan membuka jalan ilmu baginya. ]
( W ) : Bila engkau akan menikah ?
( H ) : ( sambil tersenyum ) “ Dan apabila anak-anak telah sampai umur baligh, maka hendaklah mereka meminta izin. “ ( Quran 24:59) [maksud Husein akan menikah jika umurnya sudah baligh]

Dan masih banyak lagi dialog yang dijawab oleh Husein menggunakan ayat-ayat Qur’an, antaranya:

( W ) : Apa khabarmu..?
( H ) : “ Dan penutup doa mereka ialah Alhamdulillahi Rabbil ’aalamin “ ( Quran 10:10). [ Maksud Husein, khabarnya baik2x saja, dan untuk itu, segala puji bagi Allah Pemilik Semesta Alam. ]
( W ) : Di manakah Tuhan ?
( H ) : “ Maka ke mana pun kamu menghadap di situlah wajah Allah. “ ( Quran 2 : 115 )
(W ) : Ayat mana dalam Al-Quran yag paling engkau sukai ?
( H ) : “ Sungguh telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, berat terasa olehnya deritaanmu, sangat menginginkan ( Keimanan dan Keselamatan ) bagimu, amat belas kasihan lagi penyayang terhadap orang-orang mukmin. “ (Quran 9:128)

Walaupun sudah merai gelaran Doktor Kehormat.. Tapi perangainya masih seperti kanak-kanak riang yang sebaya dengannya. Kadangkala ia bertengkar dengan rakan sepermainannya.. Namun uniknya, sekalipun bertengkar ia tetap menuturkan ayat-ayat yang bersumberkan Al-Quran.. Ketika saat rakannya mahu memukul Husien, Husien berteriak dengan:

“Selamatkanlah aku dari Fir’aun dan perbuatannya, dan selamatkanlah aku dari kaum yang zalim" (Quran 66 At Tahrim:11)”!

(n_n), Masya Allah…. Subhanallah…..


Bagaimana ia bisa tercetak??

Kedua orang tua Dr. Husien menikah ketika umur 17 tahun.. Ayahnya seorang Hafiz Quran dan Ibunya juga Hafizah Quran.. Maknanya kedua-dua hafal seluruh isi Quran.. Kita? Setakat hafal ‘inna ‘aithoina’ je.. huhu.

Ketika mengandungkan Husien, ibunya mempraktiskan untuk membaca sekurang-kurangnya 1 juz Al-Quran untuk bayi yang dikandung di dalam perut.. Subahanallah.. Dari alam janin lagi Husien sudah mendengar dodoian yang berisikan ayat-ayat mukjizat Al-Quran!

Setiap hari ibu ayahnya mengajar kelas Quran kepada anak-anak penduduk sekitar.. Dan Husien ketika itu dibawa ke kelas sejak dari bayi lagi.. Meskipun di kelas Husien hanya duduk mendengar, ternyata otaknya menyerap segala yang diajar oleh orang tuanya.. Maka, ketika usia 2 tahun 4 bulan, Husien sudah dapat menghafal seluruh juz ‘amma (juz 30) secara sendiri (self learning).. Tanpa diajar. Hebat bukan?

Melihat bakat istimewa anaknya, ayah Husien mula mengajar beliau secara intensif untuk menghafal juz 29 dan keseterusnya.. Ayah Husien juga membuat metod pengajaran Quran yang lebih mudah untuk diingati iaitu, metod isyarat tangan.. Seperti; menunjuk jari ke atas bermaksud merujuk akan Allah.. Isyarat tangan bersalaman adalah merujuk ayat Quran yang bercerita tentang kedamaian.. dll.

Itulah serba-sedikit kisah tentang adinda Dr. Husien Tabataba’i.. Ikon remaja bagi seluruh umat Islam di seluruh Dunia..

Moga-moga kita kepingin mencetak anak seperti ini.. Zuriat penyejuk mata!

Ingatlah, seorang Hafiz Quran ia mampu memberikan ‘syafaat Quran’ buat 10 orang ahli keluarganya.. Tidakkah kita teringin?

"Rabbana hablana min azwaajina wa zurriyyatina qurrata a'yun waja'alna lil muttaqiina imaama.."--Tuhanku, kurniakanlah dari kami isteri-isteri (solehah) dan zuriat (anak-anak) yang menjadi 'PENYEJUK MATA' dan jadikanlah kami pemimpin di kalangan orang-orang yang bertakwa!..

5 comments:

Kembara Muslim said...

HUUUU....

zul, leh ana pinjam cd tue?? teruja jugak ana bc apa yg enta tulis nie...

Sunah Sakura said...

subhanallah...comelnya...~ rasa rendah diri pula..

myikhwanfiideen said...

Salam semua...

> Kembara Muslim.

Bole.. nnt mai umah...

> Sunah

dia Ikon remaja yg sebaya dgnnya dan kita yg sudah 'tua' tp masih trsangkut2 mmbaca Quran.

taztar said...

memang sejuk mata memandang...si pidalci dan penulisnya! hehehe..

Anonymous said...

salam, minta izin untuk post di blog ana ya...

jzk