Sunday, January 17

'tuhan manusia'?

-Gambar Hiasan- Manusia mengangkat paradigma akalnya sehingga tahap bertuhan dengannya...

Manusia adalah makhluk yang suka menggunakan akal.. Sebab itu dipanggil manusia dan bukannya binatang.. Akal sememangnya satu bentuk nikmat yang tidak dikurniakan kepada makhluk lain selain dari manusia.. Akal tiada pada penguin, harimau, serigala ataupun pada pokok bunga yang disiram oleh ibu kita setiap hari..

Tapi, akal bukannya boleh digunakan secara wewenang.. Masih ada batas dan had peraturan dari Tuhan yang menciptakan.. Bukannya Allah SWT menzalimi makhlukNya dengan had dan batasan itu.. Tapi hakikatnya sifat maha Pengasih dan maha Pemurah Allah SWT itu tidak mahu membiarkan manusia menzalimi dirinya sendiri dengan akal yang dikurniakan padanya!

Lihat..

Kehidupan di dunia ini tidak lama.. Iya, mana ada orang zaman sekarang yang boleh hidup selama umur Nabi Nuh ‘alaihi salaam umpamanya.. Hidup selama 800 tahun! Bahkan, umat manusia sekarang ini purata paling lama pun boleh hidup selama 70-80 tahun. Itu pun sudah tua kerepot dan nyanyuk! Akal sudah tidak boleh berfungsi dengan baik.. Maka, kualiti hidup kita boleh katakan umur sehingga 60 tahun.

Oleh sebab itulah Allah SWT tidak mahu membiarkan manusia mengeksperimen dirinya sendiri.. Iaitu dengan erti kata, mencuba untuk mencari makna dan tujuan kehidupan berdasarkan akal semata-mata! Bayangkan, kalaulah Allah SWT tidak menurunkan wahyu untuk memberitahu tentang makna dan tujuan kehidupan.. Agak-agaklah berapa lama manusia akan mengambil tempoh masa untuk menjumpai jawaban yang sebenar?? Sehingga merugikan umur yang sesingkat 60 tahun itu..

Bahkan.. Allah SWT maha Tahu yang manusia tidak akan dapat menjumpai MAKNA dan TUJUAN sebenar kehidupan melainkan dengan panduan wahyu dari langit.. Biarpun sebijak mana akal manusia tadi.. Dan setinggi mana IQ manusia sekalipun dia tidak akan bertemu jawaban tentang makna dan tujuan kehidupan yang hakiki..

Kehidupan ini bukan hanya satu ruang dimensi sahaja.. Dimensi yang kita lihat sekarang adalah dimensi dunia yang boleh dipandang menggunakan mata kepala dan boleh ditafsir oleh akal yang sebesar ketulan kepal roti itu! Tapi, sedar ataupun tidak manusia sebenarnya akan hidup di alam dimensi yang satu lagi.. Iaitu dimensi akhirat yang tidak mampu diimiginasikan oleh akal. Atas sebab itulah, akan wujud dua golongan.. Pertama, golongan yang percaya (beriman). Dan kedua, golongan yang mendustakan dimensi akhirat tadi (golongan kufur).

Hasil tesis akaliyyah manusia yang digunakan untuk mengeksperimen kehidupan..

Karl Marx seorang tokoh pemikir sosialis-komunis menghabiskan masa bertahun-tahun di dalam sebuah perpustakaan di Eropah dengan menulis suatu ‘kitab kehidupan’ yang dipanggil Das Kapital.. Beliau membawa banyak idea pandang bagi mengurus tadbir manusia dengan idealisme dan pemerhatian akalnya.. Realitinya, pemikiran ini telah diadaptasi dan dianuti oleh manusia yang lahir selepasnya.. Sehingga berlakulah kezaliman kemanusiaan yang melampau oleh puak Nazi ketika perang Dunia II.

Lihat..

Berbaloikah usaha manusia untuk membuat eksperimentasi bagi menentukan makna dan kehidupan sehingga meragut jutaan nyawa yang tidak berdosa? Tafsiran akal tadi bukan hanya membunuh diri si pentafsir.. Bahkan ia menghancurkan tamadun kemanusiaan sejagat yang dibina bertahun-tahun lampau.. Apakah ia masih berbaloi untuk manusia menolak panduan wahyu dari Allah SWT dan masih terus cenderung membuat tafsiran bagi memaknakan kehidupan yang cuma sementara??

Islam tidak pernah ‘memenjara’ akal manusia.. Tuntas, islam agama yang suka akan umatnya untuk mencari dan mengorek idea-idea baharu bagi memperbaiki bingkai kehidupan yang lama dan seterusnya membina tamadun manusia dengan wajah yang baru. Apa buktinya?

Firman Allah SWT:

“Wahai golongan Jin dan Manusia! Jika kamu sanggup menembusi penjuru langit dan bumi, maka tembuslah.. Kamu tidak akan dapat menembusinya kecuali dengan sultaan (kekuatan)!” Ar-Rahman: 33

Lihat..

Islam tidak sesekali jumud! Bahkan, Islam menganjurkan kalaulah manusia boleh mencari akal dan idea baru sehingga mampu menembusi langit dan bumi.. Pergilah.. Tembusilah.. Carilah dan jelajahlah kesemuanya sehingga kamu tahu yang segalanya itu bukan mudah.. Hanya dengan kekuatan sultaan (ilmu pengetahuan luas dan kajian saintifik yang teliti) mampu merealisasikan impian akal manusia yang tiada batas itu!

Inilah buktinya bahawa agama Islam tidak pernah mengongkong akal manusia...

Cuma.. Perlu kita fahami Islam itu bukan hanya ilmu.. Islam bukan hanya kajian.. Dan Islam bukan setakat ibadah ritual yang tiada pertalian dengan orang keliling.. Islam adalah sistem kehidupan! Nizaam al-hayah.

Karl Marx dalam bukunya Das Kapital juga ingin mencadangkan suatu sistem kehidupan kepada manusia.. Begitu juga John Locke dan yang seangkatan dengannya.. Semuanya bercakap tentang sistem.. Sistem kehidupan yang dirasakan paling sesuai dan paling tepat untuk diguna pakai oleh manusia sejagat.. Tapi malangnya, ia masih berbentuk tesis idealisme akal manusia yang belum tahu kebenaran akan OUTPUTnya nanti.. Bahkan, ia terbukti oleh sejarah manusiawi yang tesis akal inilah yang menjadi pembinasa kepada tamadun manusia.

Sebesar-besar ciptaan dalam dunia ini mesti terikat dengan sistem.. Dari yang paling besar iaitu sistem suria, ia terdiri dari planet-planet yang tunduk dan patuh kepada sistem cakerawala sehingga alam ini menjadi stabil dan terkawal.. Planet-planet tadi mengelilingi matahari dengan tempoh masa dan jarak paksi orbit yang bersistematik..

Atom, sekerdil-kerdil makhluk dalam dunia yang turut tunduk dengan sistem universal Allah Swt..

Begitu juga ciptaan terkecil iaitu atom atau nama lainnya zarah.. Bukankah ia ada sistem orbitalnya yang tersendiri? Halaju elektron yang bergerak mengelilingi neutron dan proton kekal pada halaju malar dan tidak pernah sesekali ‘engkar’ dengan sistem yang diciptakan oleh Tuhan kepada mereka..

Manusia pun begitu..

Manusia perlukan satu sistem yang boleh mengawal selia kehidupan mereka di muka bumi ini.. Sistem yang boleh diterima secara universal oleh manusia.. Sistem yang bukan berbentuk eksperimentasi dan tesis idea oleh mana-mana manusia yang mengaku bijak.. Dan sistem ini mestilah benar dan sahih bukan sahaja dalam pada ketika dimensi dunia tapi lebih-lebih lagi dimensi akhirat yang tidak mampu dilukiskan oleh akal manusia.

Maka, dengan sistem inilah manusia pasti terpelihara dan terjaga dari perkara-perkara yang berunsurkan ‘kebinatangan’ dan ‘kesyaitanan’!

Kenapa sistem seperti ini tidak boleh dibuat oleh tesis akal manusia sendiri?

Sebabnya, setiap manusia punya variasi akal dan sudut pandang yang berbeza.. Tidak semestinya tesis Das Kapital tulisan Karl Marx akan diterima oleh John Locke yang juga menulis karya tesis akalnya sendiri yang dinamakan The Prince.. Begitu juga sebaliknya.. Kalau ada sejuta orang bijak, maka sejutalah hasil tesis akal mereka bahkan mungkin lebih lagi.. Jadi, yang mana satukah nak diguna pakai?

Jawabannya.. yang datang dari Allah SWT lah yang wajib diguna pakai kerana Allah SWT adalah Tuhan dan bukannya manusia. Back to the Basic! Manusia memang suka menggunakan akalnya walaupun sedar ia akan bertemu dengan suatu tembok yang dia tidak akan berjumpa jawabannya melainkan ‘back to the basic’..—Jangan mengaku ‘tuhan manusia’!

Pernah tak buat analisis kebarangkalian (probablity) menggunakan ‘tree diagram’ ? Bermula dengan 1, kita akan keluarkan kebarangkalian menjadi 2.. Dari 2 seterusnya dikembangkan menjadi 4.. Seterusnya 8 dan seterusnya berkembang lagi dan lagi.. Sehingga apabila kita teruskan pengembangan itu kita akan bertemu suatu keadaan yang terlalu kusut.. Serabut dan tersangat banyak..

Inilah analoginya apabila manusia berterusan mencari makna kehidupan tanpa bersandarkan dengan wahyu.. Pasti suatu masa ia akan mengalami kekusutan sama yang mana satu sahaja jalan penyelesaiannya ialah, ‘back to the basic’.. Mengapa perlu membazir umur untuk membuat analisis berterusan yang takkan berjumpa dengan jawaban..? Kembalilah pada perkara pokok pangkal tadi.. Iaitu Tuhan yang satu dan akhirnya terimalah akan sistem universal yang dicipta oleh Allah SWT.

Sudah pasti inilah manusia yang bijak menggunakan akalnya.. Manusia yang berTuhan dan bukan merasa akal itu tuhan!

1 comment:

daeimuslimah said...

Salam..
>kalau akal itu Tuhan,hinalah Tuhan
>kalau akal itu Tuhan,lemahlah Tuhan
>kalau akal itu Tuhan,gilalah Tuhan
>kalau akal itu Tuhan,matilah Tuhan
>kerana dgn asbab akal lah manusia itu menjadi hina,lemah,gila dan mati.
>Maha Suci Allah dari sifat2 makhluk ini