Wednesday, January 6

Berfikir sambil makan Epal.

Makan Epal jangan tahu gigit saja.. Tapi hayati MAKNA disebaliknya..

Saya hairan..

Dua hari lepas saya perasaan yang enjin pencari Google asyik memaparkan gambar pokok epal dan sebiji buahnya yang jatuh ke bawah.. Bila saya halakan mouse pada gambar tadi, satu tulisan tertera yang berbunyi “Sir Isaac Newton’s Birthday”. Oh, ye ke?

Hari ini dengan bantuan WIKIPEDIA, saya cuba mencari sedikit sejarah hidup tentang Sir Isaac Newton. Saja nak tahu serba sedikit tokoh yang mendapat anugerah Nobel berkali-kali ini.. Dan dikatakan dia antara manusia yang telah mengubah Peradaban Dunia. Tahu dengan apa? Hanya dengan sebiji epal!

Newton dan epal..

William Stukeley (penulis yang pernah menemuramah Newton) menulis seuatu dalam bukunya, “Memoirs of Sir Isaac Newton’s Life”:

"..When formerly, the notion of gravitation came into his mind. It was occasioned by the fall of an apple, as he sat in contemplative mood. Why should that apple always descend perpendicularly to the ground, thought he to himself. Why should it not go sideways or upwards, but constantly to the Earth's centre?.."

Sir Isaac Newton born on 4 January 1643 (Gambar ketika beliau berusia 46 tahun)

Pokok epal. Tuntas, di sinilah Newton mendapat ideanya mengenai Hukum Graviti Bumi! Dan kalau nak tahu, pohon epal itu telah diabadikan sebagai kenangan sejarah manusia di Cambridge University Botanic Garden.

Maaf. Saya memang mengkagumi beliau tetapi tak berniat nak berkongsi banyak tentang Newton. Anda boleh membacanya sendiri di mana-mana sumber yang ada.. Apa yang cuba kita fokuskan ialah kalimat yang dipanggil sebagai IDEA!-Idea yang merubah Tamadun Insan.

Dari secebis idea boleh membentuk suatu TEORI.. Dan dari TEORI berkembang menjadi HUKUM@PRINSIP sejagat yang diguna pakai oleh segenap manusia!

Habis cerita tentang Sir Isaac Newton.

Kita dan pohon epal..

Pernah dengar ayat Quran ini tak?

“Tidakkah kamu perhatikan bagaimana Allah membuat perumpamaan kalimat yang baik (kalimat Tauhid) seperti pohon yang subur, akarnya teguh dan cabangnya menjulang ke langit.”—Ibrahim 24

Seterusnya..

“Pohon itu memberikan buahnya pada tiap musim dengan izin Tuhannya. Allah memberikan perumpamaan-perumpamaan seperti itu supaya manusia selalu beringat.”—Ibrahim 25

Pokok yang ranum dan rendang juga bermanfaat untuk menjadi teduhan manusia tatkala berlaku "hujan yang membadai"..

Ya! Sedar atau tidak ini pun membawa cerita yang sama... Hanya-sanya Allah SWT tidak ‘mention’ bahawa pohon yang dimaksudkan ialah pohon epal. Tetapi, matlamatnya adalah sama iaitu merubah Tamadun manusia supaya lebih baik dan lebih lestari!

Ini bukan teori orang. Ini bukan hukum dari manusia.. Tapi, ini adalah hukum MUTLAK Allah SWT!

Perhatikan...

Manusia yang memasakkan Kalimat Tauhid di dalam hati dan kemudian menyuburkannya dengan amal ibadah yang sempurna pasti akan melahirkan seorang individu yang dipandang mulia serta boleh menjadi contoh tauladan kepada semua orang..

Bahkan, ia memberi manfaat kepada manusia yang ‘kejahilan’ laksana pohon yang menabur buah ranum yang percuma di saat manusia kelaparan!

Saya selalu terfikir tatkala sebelum tidur..

Kalaulah kita berjalan di padang pasir yang tengah terik dengan kepanasan.. Ditambah-tambah pula dengan kelaparan yang menggigit usus perut, tiba-tiba terjumpa sepohon pokok epal yang penuh sifatnya seperti yang saya ceritakan di atas tadi.. Subhanallah.. Sukar nak digambarkan kondisi nikmatnya keadaan itu!

Begitulah..

Gambaran yang Allah SWT nak bawa dalam ayat itu bukan sekadar satu pohon pokok yang rimbun sahaja.. Bahkan, satu taman yang penuh dengan pohon-pohon rimbun yang sama... Nah! Itulah tamadun Islam yang kita pinginkan.. Tamadun yang dihuni oleh jutaan manusia-manusia 'rimbun' yang menguntungkan!

Jangan ambil hukum Newton sahaja.. tapi, hukum Allah SWT ditolak ketepi. Itu “TIDAK BERAKAL” namanya!

No comments: