Tuesday, May 19

PREVIEW: Road Tour bersama YB Husam

Alhamdulillah..

Segala kesyukuran dipanjatkan buat Allah SWT yang sentiasa melorongkan ruang masa kepada hamba-hambanya yang ingin bermujahadah pada jalanNya..

Dalam kekalutan dan kelemasan mengendali PROGRAM BASED LEARNING (PBL LAB) untuk pelajar-pelajar SPACE, saya bersyukur kerana masih sempat terjun bersama rombongan YB Datuk Paduka Husam Musa bersempena Road Tour beliau ke negeri Johor.

Dalam siri 'kembara' kali ini, kami meninjau beberapa kawasan 'panas' di Johor dan sempat beramah mesra dengan mendengar keluh rintih penduduk sekitar..

Ikuti PREVIEW yang saya sediakan..

1. Ketibaan Yb Husam di Masjid Tun Sri Ainuddin, Skudai..


YB Husam disambut oleh YDP Kawasan, Hj Dzul dan Ketua Pemuda, Ust Zaifidi.. Berehat sebentar di masjid sebelum mneruskan perjalanan ke Pusat Pentadbiran Negeri Johor.

2. Tiba di "PUTRAYA JAYA" Johor..

Lebih kurang 30 minit perjalanan, kami tiba di "Putra Jaya" negeri Johor.. Tempat pentadbiran rasmi yang baru disiapkan dan beberapa fasa lagi masih dalam pembinaan.

"Cantek tempat nie.. Boleh try buat kat Kelantan pula" seloroh YB Husam.. Kelihatan dalam gambar, blogger terkenal kickdifella yang ditahan polis beberapa bulan lepas..

Bangunan Dewan Undangan Negeri yang tersergam gagah.. Menjadi mercu tanda 'kekuasaan' dan 'penaklukan' mereka terhadap rakyat..

Pejabat MB Johor yang tersangat besar dan indah mata seolah cuba menzahirkan semangat ketelusan dan integriti pemimpin yang berada di dalamnya.. Persoalannya bolehkah integriti boleh dibuktikan dengan hanya wajah bangunan baru sahaja??

3. Meninjau tapak projek PUTERI HARBOUR!

"Wahh.. Saya sudah sampai di Pearl Harbour!!" Kata ust Zaifidi.. Subhanallah.. Tengoklah signboard projek yang dipaparkan.. Begitu hebat! Tapi sebenarnya disebalik kehebatan bangunan mewah yang didirikan.. Ia telah dibayar dengan air mata rakyat sekeliling..

Kita tengok selanjutnya..

Sayang kami tidak dibenarkan mendekati kawasan dan bot-bot mewah yang ditambat.. Hanya dapat meneropong dari jauh.. Terfikir juga.. Apakah pelaburan maha kaya ini mampu memberi impak positif kepada orang melayu khasnya..? Mampukah orang kampung menukar sampan buruk kepada bot-bot mewah selepas ini? Kalau tak mampu.. So, projek ini pulangannya kepada siapa..? Adakah sekali lagi taukeh-taukeh Singapura yang kaya-raya meraih untung di bumi ini??

4. Merapati duka penduduk Kg. Tebing Runtuh

Inilah kisah disebaliknya..

Ketika mana tadi kita melihat bangunan-bangunan kerajaan tersergam gah dan Puteri Harbour yang mengasyikkan.. Duka dan tangis rakyat tiada siapa yang menghirau.. Mereka menangis memohon simpati supaya tanah sekangkang kera tidak diratah..

Rumah-rumah sekitar Kg. tebing Runtuh ini hanya terletak di belakang "PUTRA JAYA" dan Puteri Harbour! Tak sangka bukan?

"Saya tidak akan pindah!!" Tegas salah seorang penduduk kampung.. "Kalau saya pindah nak kerja apa?? Kalau saya di sini.. Saya boleh menjadi Nelayan.. Biarlah dengan pendapatan RM 10 sehari.. Saya dah anggap itu rezeki tetap dari Tuhan.."

RM 10 sehari??

Para Datuk dan Orang besar yang meraih untung di atas angin pernah tak rasa-rasanya terfikir derita ini.. RM 10 sehari.. Kalau ada 10 orang anak macam mana? Cukup tak RM 10 itu?

Indah..

Memang sangat indah kawasan ini.. Dengan kedudukan bukit dan landainya serta pukulan ombak pantai yang menenangkan perasaan..

Mustahil para DEVELOPER tidak terliur!

5. Bersampan ke Kg. Pendas Laut..

Rombongan RAKYAT..

Dari Rakyat kepada Rakyat!

Membelah Selat Tebrau.. Selat yang menyaksikan berbagai peristiwa bersejarah sepanjang kewujudannya..

Second Link yang menghubungkan dua negara.. Malaysia dan Singapura. Muhasabah bersama.. Adakah ikatan kerjasama Malaysia-Singapura sekukuh jambatan ini??

Pemandangan tanah pulau Singapura dari Selat tebrau..

Kg. Pendas Laut melambai-lambai kedatangan rombongan RAKYAT.

Bot para nelayan berlabuh kemas.. Walaupun tidak semewah kapal-kapal Layar di Puteri Harbaour, tapi keringat para nelayan itu lebih mahal dan tiada tara nilainya..

Mendengar rintihan rakyat..

Wakil kaum Tiounghua.. Belaiu mengadu mengenai tanah jirat (perkuburan) cina yang tidak selesai-selesai walaupun dah beberapa kali diadukan kepada pihak berkuasa..


Bergambar sebelum balik.. "Ini bukan pertemuan terakhir.. PRU 13 kita akan perintah Johor" kata YB Husam..

TakbiR!

DARI RAKYAT KEPADA RAKYAT!!

4 comments:

Aizat said...

tahniah tuan..sibuk2 master masih sempat turun padang..boleh jadi ketua pemuda kawasan ni..

N.U.@ said...

duduk johor je lah zul.. jadi orang kuat skudai yang semakin ketandusan ni... bagus2...teruskan berkhidmat di mana saje berada.

Muhammad Hafiz said...

Salam...

Ana bangga dengan kerana mampu turun padang bersama dengan YB.

Tapi, kalau setakat turun padang, kerja bagi kat orang yang dah ada banyak taklifan, di kampus dan di luar, itu retorik namanya, pejuang tiada rehat, kalau nak cepat rehat, doa supaya mati cepat, dalam kubur nanti 'rehat', itupun kalau dapat 'rehat'...

Ana harap nta faham apa yang ana cuba sampaikan...

myikhwanfiideen said...

> Aizat yg dirindui..

Belum lg tuan.. Byk lg masa utk 'dunia' berbanding utk 'akhirat'.. Contribution belom smpi level minimum requirement.. I'Allah.. masih menyesuaikn diri dgn fasa 'perpindahan'..

BERAMAL bukan kerana NAMA dan PANGKAT..

P/s.. Bla nak mai skudai..?? ana dah rindu sgt nie..

> Cik NU

hmm.. mmg nak duduk johor.. Tp mslhnya permohonn dgn IMIJ ari tue kene REJECT.. Camne nak duk johor.. :)

p/s-x bole duduk johor.. nanti TOM rasa 'terancam'..

> Hafiz majikan saya..

wkmsalam..

Insya Allah akan diusahakan.. Sy berpegang dgn kata-kata Abi.. Perjuangan perlukan nafas yg 'panjang' bukannya 'kuat'..

Berlari ikut rentak kemampuan spy jgn pancit di tengah jalan!