Friday, August 21

Warkah dari timur,,

Sahabatku,,

Banyak orang punya hobi.. Ada orang suka mengumpul syiling atau setem.. Ada yang suka menghias rumah atau memasak.. Ada pula yang suka memblogging atau bermain Facebook.. Tidak kurang yang menghabiskan masa dengan bersukan.

Banyak orang suka membaca.. Tetapi minat membaca mereka berbeza-beza.. Sesestengah orang hanya membaca surat khabar atau komik, ada yang suka membaca novel, dan ada yang minat buku astronomi, haiwan liar, atau penemuan tekonologi..

Kalau saya minat membaca buku-buku sastera dan karya-karya silam, saya tidak boleh mengharap orang lain juga mesti mempunyai minat yang sama.. Apatah lagi mahu memaksa! Kalaulah umpamanya saya seronok dan gembira menonton kesemua rancangan sukan di kaca TV, saya juga MESTI menerima hakikat bahawa ada orang lain yang bertanggapan sukan adalah sangat membosankan!

Apakah tidak ada benda di dunia ini yang boleh menarik minat semua orang??

Apakah juga tidak ada perkara di dunia yang boleh melibatkan kesemua orang untuk mengambil bahagian??? –Tidak kira siapakah mereka dan di mana mereka berada..

Ya sahabatku.. Memang ada perkara yang SEPATUTNYA menarik minat semua orang.. Inilah jawaban awal kepada persoalan yang saya lemparkan..

PERSOALAN lahir dari rasa INGIN TAHU.

Sahabatku,,

Kalau kita bertanya atau bermonolog.. Apakah perkara yang PALING PENTING dalam hidup kita? Lantas, soalan ini jika kita ajukan kepada orang yang kebulur.. Jawabannya pastilah ‘makanan’.. Kalau kita tanya soalan yang serupa kepada orang yang tengah kesejukan di kutub.. Jawabannya sudah pasti, ‘kehangatan’.. Dia mahukan kehangatan, kerana dia sedang berdepan dengan kedinginan yang membunuh.

Akan tetapi bilamana keinginan manusia seperti itu sudah dipenuhi..

Apakah akan ada lagi sesuatu yang dituntut oleh manusia? Apakah akan ada lagi benda yang dipingin oleh orang? Ahli falsafah silam berpendapat; Ya, pastinya ada! Mereka menyimpulkan melalui logika akal bahawa manusia tidak boleh hidup dengan makanan sahaja.. Manusia perlu lebih dari itu.. Manusia perlukan layanan dan kasih sayang.. Dan tuntas, tiap-tiap orang perlukan layanan dan juga kasih-sayang sekeliling!

Tetapi sahabatku.. Ada sesuatu lagi yang sepatutnya diperlukan dan dipingin oleh tiap-tiap orang yang duduk di alam ini.. Benda yang kadang-kadang tidak diendah mahupun dipeduli oleh orang.. Perkara itu ialah; meneroka jawaban kepada persoalan: “Siapakah kita dan mengapa kita berada di sini..? Iaitu dunia yang fana ini.”

Minat untuk mengetahui mengapa kita berada di sini bukanlah seperti minat mengumpul setem.. Bukan.. Orang yang meletakkan minat kepada soalan itu samalah seperti meletakkan diri kepada pentas perdebatan yang telah berlangsung selama manusia wujud di muka bumi ini.

Bagaimanakah alam ini, bumi ini, dan kehidupan dunia ini wujud? Sudah pasti soalan ini jauh lebih PENTING daripada soalan, Siapakah yang memenangi pingat emas dalam Sukan Olimpik tahun lepas!

***

Ada orang kata.. Cara paling baik untuk mendekati dunia falsafah ialah,, menanyakan beberapa soalan falsafah:

Bagaimana dunia tercipta?

Apakah ada KEHENDAK atau KEMAHUAN di sebalik apa yang diciptakan?

Dan.. Apakah ada KEHIDUPAN selepas KEMATIAN?

Bahkan.. Persoalan yang ‘maha’ penting.. Bagaimana kita SEPATUTNYA hidup??

Saya tidak pasti kalau ada zaman atau tamadun manusia sepanjang kewujudannya di dunia ini yang memperlekeh persoalan yang sangat besar ini.. Sedangkan jawaban bagi soalan inilah yang akan menentukan bagaimana corak dan orientasi mereka menjalankan kehidupan sehari-hari.

Sejarah yang tertampil menunjukkan banyak jawaban yang berbeza terhadap kesemua persoalan tadi. Sehinggalah kini tiap-tiap orang masih sibuk mencari jawabannya sendiri kepada soalan-soalan tadi.. Sedangkan hakikatnya, kita tidak akan berjumpa jawaban samada Tuhan itu wujud atau tidak dengan hanya membelek buku ensiklopedia! Bahkan, ensiklopedia itu tidak akan memberitahu langsung pun bagaimana kita seharusnya hidup di dunia ini.

Sahabatku,,

Usaha ahli falsafah untuk mencari KEBENARAN samalah dengan cerita “CSI”. Ada detektif yang percaya bahawa pembunuh ialah Anderson. Ada pula yang yakin pembunuh yang sebenar ialah Nielsen, atau Jensen. Mereka kadangkala boleh meneyelesaikan jenayah.. Tetapi ada masa mereka tidak akan sampai ke akar umbinya.. Walaupun penyelesaiannya ada, tapi jawaban itu tidak ditemui. Upaya manusia itu terbatas!

Yakinlah sahabatku bahawa, jawaban yang tidak ditemui bukan bermakna jawaban itu TIADA ataupun TIDAK WUJUD! Pastinya ada jawaban.. Bahkan banyak jawaban.. Tetapi, hanya SATU jawaban yang BENAR dikalangan jawaban-jawaban!

Usaha ahli falsafah untuk mencari jawaban mungkin boleh saja untuk dihargai.. Tapi, bukan sampai untuk diimani!

Sahabatku,,

Hari ini banyak keanehan dan masalah silam sudah dijelaskan oleh sains. Bagaimanakah rupa sebelah bulan yang gelap? –Suatu ketika dulu soalan ini dipenuhi oleh misteri.. Misteri seperti itu tidak boleh diselesaikan melalui kuasa daya imaginasi sahaja.. Tetapi hari ini, kita sudah meneroka jawaban kepada mesteri itu, dan tiada siapa lagi yang percaya bulan itu diperbuat dari keju (dongeng barat).

Seorang ahli falsafah Yunani yang lahir dua ribu tahun dulu percaya bahawa PERSOALAN bermula dari perasaan ingin tahu manusia.. Samalah seperti menonton pertunjukkan silap mata.. Kita tidak memahami bagaimana silap mata itu dilakukan.. Kita bertanya; bagaimana ahli silap mata boleh menukarkana beberapa helai skarf putih menjadi seekor arnab putih yang hidup?

Berhubung kes arnab itu, kita tahu ahli silap mata memang mengelirukan mata kita.. Tetapi kita masih juga ingin tahu.. Kita tetap nak tahu bagaimana dia dapat melakukannya?? Tetapi, bila berdepan persoalan dunia pula.. Kita tahu bahawa dunia ini bukan hasil silap mata, kerana kita berada dalam dunia ini dan kita sebahagian dari dunia ini. Malangnya, tiba-tiba rasa ingin tahu manusia itu tiba-tiba berubah.. Tak nak pula rasa penting untuk mengambil tahu.. Pelik bukan??

Tuntas, kitalah arnab putih sebenarnya yang dikeluarkan dari helaian skarf putih.. Cuma bezanya ialah kita berada dalam keadaan SEDAR sedangkan si arnab tidak sedar langsung yang ia sedang mengambil bahagian dalam pertunjukkan silap mata! Justeru, mengapa kita yang sedar ini masih bertangguh untuk berfikir lalu bertindak?

Sahabatku,,

Apakah kamu masih di situ? Masih setia membaca warkah ini.. Takpelah, saya kira mata kamu sudah kepenatan dan kebetulan tangan saya pun sudah lenguh-lenguh ‘menconteng’.. Kita sambung bicara ini dilain hari..

Terima kasih kerana masih setia!

No comments: