Friday, March 27

entry NO title...


Saya nak study.. Tapi tak boleh.. Nak taip project, tapi jam.. nak wat persediaan usrah, lagi tambah jam (bukan maksud penulis usrah itu men’jam’kan kepala)

Entah.. Sejak beberapa hari nie jiwa agak tak kekeruan.. Sering sahaja ada perasaan sayu menyusup pelan-pelan masuk dalam hati.. Perasaan sayu nie lah yang mengocak kolam hati saya.. lantas sedih datang menerpa…

Saya rindu sangat-sangat dengan seseorang sebenarnya…

Menulis blog boleh pula.. Kata busy.. Kata sibuk.. (Ya, saya tahu itu sahabat.. Saya faham perasaan anda.. Tapi, adakah anda faham perasaan saya?)

Saya bukan tidak peduli apa kamu kata.. Tapi, ini sahaja antara cara yang boleh saya buat.. Mengalirkn lava sedih dari dalam hati..

Hmmm... Malam tadi Eddy datang (Eddy yang kematian ayah beberapa hari lepas) jemput saya.. Eddy jemput untuk jadi Imam baca Yassin.. Untuk arwah ayah katanya.. Saya datang juga menggagahi diri.. Alhamdulillah.. Ramai juga kawan sekuliah yang datang bertandang di biliknya.. Penuh bilik dengan manusia.. Petanda baik. Maknanya muafakat masih subur. Semangat kekeluargaan masih hidup. Ya, walaupun nampak kecil.. Tapi, apa yang anda amal sekarang pasti itulah anda bila berkeluarga nanti..

Saya jadi imam baca Yassin..

Sambil meruntun alunan kalimah tuhan, saya pandang wajah Eddy.. Eddy syahdu malam itu.. Eddy sedih.. nampak pada mukanya.. Sedih tidak dapat disembunyikan oleh bibir yang cuba senyum.. Takpa.. Ini masa anda Eddy.. Bersedihlah.. Jadikan sedihmu sebagai pengikat ingatan kepada Ayah yang sudah kaku.. Kaku duduk sendiri dalam lubang yang bernama kubur.. Ingat ayah dengan amal solehmu sebagai anak.. Yassin ini cuma sebahagian saja..

Air mata saya mengalir..

Kesyahduan yang menggigit jantung mudah sahaja mengusik kalbu saya yang memang sedih.. Kalbu yang sememangnya berkocak bila teringat akan dia.. Diri yang memang sudah lama bersedih..

Seoalah-olah tika membaca Yassin itu saya teringat peristiwa.. Peristiwa jasad ayah berada di depan mata.. jasad ayah saya yang sudah kaku.. hanya menunggu ketibaan anak-anaknya dari Universiti di sekitar kota.. Beberapa detik lagi akan dikebumi.. Kasih Allah mengizinkan saya sempat untuk menjenguk jasad sang Ayah..

Malam itu sama dengan malam tadi..

Saya menjadi imam meruntun bacaan Yassin.. Cuma bezanya ini untuk ayah Eddy.. Yang dulu untuk ayah saya.. Air mata mengalir.. Itu sama.. Malam tadi air mata saya juga mengalir.. Setahu saya memang jarang sungguh air mata ini tumpah.. Tapi, part macam nie memang ia tak boleh bertahan.. Entah kenapa..

Fitrah! Manusia punya hati sedih itu fitrah! Bahkan binatang pun pandai bersedih.. Tidakkah kamu pernah lihat dalam rencana National Geographic?

Rindu..

Kerinduan inilah yang selalu menyusup pelan-pelan masuk mengocak kolam hati.. Apakah beza orang yang punya ayah dengan orang yang tiada akan ayah? Beza.. Jauh beza.. Ingat! Ayah itu ketua.. Ketua dalam keluarga.. Kematian ayah adalah kehilangan yang sangat besar.. Ya, nanti anda akan tahu juga bagaimana rasanya..

Terkilan.. Sering saya merindui untuk bermimpi Ayah.. Saya agak terkilan (terkilan bukan bermaksud menyalahkan takdir, ia cuma bentuk bahasa sebagai memapar perasaan sedih penulis) bila tiada rezeki bermimpi kehadiran ayah di sisi.. Sekurang-kurangnya tangan ayah yang kasar dek mencari rezeki sesuap buat kami sekeluarga dulu bisa mengusap saya lagi.. Walaupun dalam mimpi..

Sampai begitu sekali rindu saya dengan dia...

Masih terngiang-ngiang di kepala saya...

Allahu Akbar! Bila dengar ini.. Saya akan terlompat dari tilam busuk.. Itu bunyi takbir ayah waktu subuh. Cepat-cepat saya dan adik lelaki ambil wudhu dan terus jadi makmum belakang ayah.. Bimbang terpaksa masbuk lantas pasti mendapat tazkirah percuma.. Begitu ayah mengajar akan solat pada kami. Ayah selalu solat subuh di rumah. Itu amalannya.. Kecuali waktu-waktu lain, ayah akan tolak basikal tuanya ke surau (tolak sebab saya dan adik duduk atas basikal.. So, tak muat nak naik bertiga).

Hmmm.. Tak mampu nak dituturkan kesemua dengan jari yang menari atas keyboard!

Alhamdulillah masih ada mak tempat megadu kasih.. Terima kasih Allah sebab bagi peluang pada saya untuk berkhidmat pada mak lagi.. Walaupun saya tahu.. Tidak akan terimbang selama-lamanya khidmat Ibu itu dengan khidmat 10 orang anak padanya!

Saya menelepon mak.. Bertanya khabar dengan mak.. Bahkan sebelum masuk test sekalipun 5 minit saya kan telepon mak.. Mak, saya dah nak masuk dewan exam nie.. Dah bawa pemadam?, dah bawa pembaris?, dah bawa pensel? Mak tanya macam itu.. Ibu memang sifatnya sangat concern.. Sangat cermat.. Sangat seni pada anaknya.. Mak adalah satu-satunya wanita di dunia yang sangat-sangat perihatin dengan saya!

Baru-baru nie mak mengadu sakit pinggang.. Hmmm.. Janganlah buat kerja mak.. Takdak.. Mak cuma tolong siram pokok bunga kakak kamu je.. Bilang mak.. Itulah mak.. Tak pandai nak merehatkan diri.. Ada saja dia nak buat.. Mungkin dah terbiasa dengan rutin dulu.. Dulu kan terpaksa kerja berat membesarkan anak-anak.. Eh, bukan mudah nak membesarkan anak.. Zaman sekarang, orang anak satu pun sudah ribut rumah tangga bergoyang..

Pelan-pelan saya baca artikel-artikel kesihatan.. Pasal diabetis, sakit tulang, sakit mata, potensi untuk sakit jantung.. Macam-macam lagilah.. Kenapa saya baca? Sebab nak tahu, then boleh kongsi dengan mak.. Siapa tidak sayang mak sendiri??

Bayangkan.. Baru-baru nie saya nak beli tiket untuk mak dan akak-akak.. Tiket untuk konvo saya bulan 8 nie, Insya Allah.. Tetiba mak acah saya.. Mak kata.. Mak macam tak boleh nak datang konvo kamu lah.. Mak dah tua dah.. Tak larat nak masuk Dewan Konvo nanti..

Wah... Bukan main deras lagi si air mata itu terjun dari kolam mata saya.. Mak cuma acah je.. Tapi, jiwa saya terusik.. Saya tersentuh..

Apalah kiranya segulung ijazah diterima dari Canselor, jika mak tak hadir sama..? Jika mak tak menyarungkan sendiri baju graduasi pada buah hatinya? Jika mak tak nengok sendiri heronya naik pentas pertabalan siswazah? Terus saja saya merajuk ala-ala budak kechik dengan mak.. kerana bagi saya ibu itu ibarat darah berkaya hemoglobin yang bergerak dalam nadi seorang anak.. Tanpa darah itu apalah makna jasad tadi..

“Beruntunglah orang yang punya mak ayah sebagai saksi dikala ia meraih suatu yang berharga dalam hidupnya..”

Ada seorang sahabat saya.. Sengaja saya ajukan kata-kata di atas padanya semalam.. Pantas ia menjawab.. Saya sensitif bab mak ayah ini.. Hoho.. Saya arif.. Saya tahu.. Kolam hatinya juga bisa berkocak walau hanya cuma dengan sehelai daun yang sengaja digugurkan atasnya (maaf sebab saya sengaja gugurkan daun itu)...

Juga untuk anda rakan maya.. Saya ucapkan “Tahniah!” jika anda sehati dengan sahabat saya itu!

Adik dan mak... :-Konvokesyen Darul Qur'aan (DQ), Kuala Kubu Bharu.

“Kadang-kadang mak ayah nie bukanlah kita nak bergantung sangat untuk makan-minum sebab sesetengah kita dah besar dan punya kekuatan sendiri.. Tapi, mereka adalah tempat bermanja yang sangat membahagiakan.. Tempat mengadu yang sangat meredakan.. Tempat meluah yang sangat memahami.. Tempat berkongsi yang sangat menyenangi.. Dan pastinya anda tidak akan bisa ketemu orang lain yang paling makmur untuk hal itu melainkan ibu dan ayah juga semestinya!”

Oklah teman.. Saya kira bicara ini patut dilangsaikan di sini.. Kalau tak, takut entry ini tidak punya penamat. Saya tutup dengan kata-kata sms dari sahabat yang saya katakan tadi:

Ali-imran 140; jika kamu mdpt luka, mka mreka pn mdpt luka yg serupa. Dn masa itu kami pergilirkn di antr m’sia agar mrka mndpt pljrn, dn agar Allah mmbzakn org2 yg briman dgn org2 kfir dn agr sbhgn kmu dijdknNya syuhada. Success is dcided by Him. If Allah dcdd sum1 to win today,its not goin to b frver. If Allah dcdd sum1 to loose,failed,dtriorated, it also doesnt meant to b frvr. Sbb Allah kn prglirkn luka tu. Its not goin to be frvr. May the brighter days belong to u tomoro and hereaftr.JzKK ats psnn td. Mgkin ana xkan sfhm tu sbb x brda di tmpt enta. Ibu ayah hnyalah pnjmn cuma. Sma spt ank2,hrta...”-maaf, ini bhs sms...

5 comments:

Sunah Sakura said...

salam. sayu hati mbaca coretan ni. insaf diri tatkala air mata mengalir, sm2 kita hargai mak dan ayah yg dah bsusah payah mbsarkn kita mnjadi org sperti skrg ini.

myikhwanfiideen said...

Salam juga buat YB yg sanggup turun padang bertemu rakyat jelata seperti saya...;

"Apakah beza orang yang punya ayah dengan orang yang tiada akan ayah? Beza.. Jauh beza.. Ingat! Ayah itu ketua.. Ketua dalam keluarga.. Kematian ayah adalah kehilangan yang sangat besar.. Ya, nanti anda akan tahu juga bagaimana rasanya.."

Skdr refleksi..

Hargailah org yg ada di depan mata kerana jika ia sudah tiada pasti anda tidak ketemu org sepertinya lagi...

Selamat menunaikan kewajiban sbg anak dan pimpinan mahasiswa.. Moga dipermudahkan! Ameen.

Unknown said...

saya sdey la bca entry kali ne >.<
..ya..saya akn lbh mghargai my parents..thanz abg zul 4 diz entry...

n sy mmg akn sdey jgk bla bca psl parent ne...kat blog razey sy bca pon nanges jgk..=,= sy doakn smoga abg zul dah xsdey2 lgik k n d perkuatkan semangat =)...ganbatteh kudasai abg zul!! ^_^


wah...manja jgk abg zul ne ey..=P
(sja kacu2 abg zul) hehehe...xpa2...sy faham...=)
lama jgk x nampak ibu abg zul..kali terakhir jumpa tym majlis tahlil 07 tue..kirim salam sma ibu ya..smoga ibu abg zul cpt sembuh..=) ..lama x nampak razey...siyes nya razey dlm pic itu..hehehe...

Nafsah Dulajis said...

congrats sbb dah nak graduate.
mudah2an pahala anak soleh itu mengalir di liang lahad sang ayah..ameen.

Menulis blog boleh pula.. Kata busy.. Kata sibuk.. (Ya, saya tahu itu sahabat.. Saya faham perasaan anda.. Tapi, adakah anda faham perasaan saya?)

KITA SERUPA!!!

myikhwanfiideen said...

mr Fared yg mmg best;

Firstly.. Kim slm ngn family ye.. Beruntung diorg dpt ank yg best mcm Fareed.. Kalu abg ada anak, abg nak mcm fared jg.. Hehe..

Tapikan dik..

Abg keliru ler.. Mcm mana Fared ada kat majlis tahlil 07? Maknanya.. penah pegi umah abg la kan?? Tapi, bila ek..? Ke abg salah org..? Entahlah dik.. Mcm ramai sgt org mcm Fared kot.. huhu.. Tapi, fared nie special.. ('.')

P/s-Razey tu bkn serius sgt pon.. Kbtln je time ambik gmbr tue dia tengh tensen.. Tensen ngn abg.. haha

------------------------

Dr. Khayra yg berjasa;

I'Allah.. harapnya begitulah.. Moga kebaikan yg kt perbuat juga dinilai sbg kebaikan ibu dan ayah..

Masakan tidak.. Tanpa mrk kt tdk akan mengenal maha pencipta.. Tanpa mrk kt tdk akan mampu berdiri sprt skg..

Na'am Dr..
KITA SERUPA TAPI TAK SAMA !!..

p/s-Kat Zaqziqi bole dpt buku dlm bhs melayu tak? Ke suma buku dlm bhs arab??-means buku2 agama..

Blog Archive